actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2011, 12:18
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Shocktherapie voor roekeloze chauffeurs

Roekeloze chauffeurs krijgen als shocktherapie mail dat ze verongelukt zijn
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) wil chauffeurs die te snel rijden, drugs gebruiken of te veel drinken, met een shocktherapie op andere gedachten brengen. Via Facebook kunnen hun vrienden een levensecht krantenartikel opstellen waarin de chauffeur het slachtoffer wordt van een dodelijk ongeval. Dat bericht Het Nieuwsblad.
De Facebook-applicatie kadert in de campagne 'Go for Zero', zegt Sofie Van Damme van het BIVV. "Iedereen die een gevaarlijke chauffeur op andere gedachten wil brengen, kan met enkele klikken zo'n gepersonaliseerd krantenartikel aanmaken."

Het succes is groot: na één dag waren er al 800 overlijdensberichten verstuurd. De reacties bij de doelgroep - jonge automobilisten - zijn zeer positief, zegt Sofie Van Damme.

De boodschap wordt diskreet overgebracht: de bestuurder is de enige die het bericht krijgt. "Uit de reacties blijkt dat zoiets zeer confronterend is", luidt het.
Het Laatste Nieuws
20/11/2011

Mening: Ik denk persoonlijk dat deze shocktherapie weinig effect zal hebben. Het zal wel eventjes schrikken zijn wanneer je zo’n mail krijgt, maar de ontvangers zelf zullen ook wel beseffen dat deze mail bedoeld is om duidelijk te maken dat de chauffeur te roekeloos rijdt. Meestal moet er echt iets gebeuren voor mensen begrijpen wat de gevaren zijn van bepaalde gedragingen. Er zullen waarschijnlijk veel roekeloze chauffeurs zijn die deze mail aan hun laars lappen omdat ze denken dat dit niet bij hun kan gebeuren. De meeste chauffeurs denken dat ze perfect met de auto kunnen rijden (wat natuurlijk meestal niet het geval is) en zijn daardoor TE zelfzeker. Ik denk dat men betere resultaten zou bereiken als men meer controles zouden doen. Meer flitspalen zetten voor personen die te vlug rijden en meer controles in het weekend voor mensen die zich dronken achter het stuur bevinden of onder invloed zijn van drugs. Hoe meer controles, hoe meer effect. Er is niets zo beschamend dan tegen anderen te moeten zeggen dat je jouw rijbewijs kwijt bent geraakt omdat je onder invloed achter het stuur zat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2011, 13:19
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Citaat:
Orgineel gepost door Sofie.DeWolf
Ik denk dat men betere resultaten zou bereiken als men meer controles zouden doen. Meer flitspalen zetten voor personen die te vlug rijden en meer controles in het weekend voor mensen die zich dronken achter het stuur bevinden of onder invloed zijn van drugs. Hoe meer controles, hoe meer effect. Er is niets zo beschamend dan tegen anderen te moeten zeggen dat je jouw rijbewijs kwijt bent geraakt omdat je onder invloed achter het stuur zat.


Ik denk niet dat meer flitspalen en controles de oplossing zijn voor roekeloos rijgedrag. Chauffeurs die onder invloed achter het stuur kruipen, hoeven niet te snel te rijden om ongelukken te veroorzaken. Controles zijn echter wel effectiever.

Met die Go for Zero-applicatie op Facebook moeten jongeren elkaar durven sensibiliseren. Dit vind ik geen slecht initiatief. Ze worden er zelf bij betrokken en kunnen er iets aan doen. Het feit dat jongeren dagdagelijks op Facebook zitten, maakt het voor hen toegankelijker om een mailtje te sturen naar de bestuurder. Het moment dat ze in de wagen stappen, durven veel jongeren de bestuurder niet op zijn roekeloos rijgedrag wijzen. Je wordt meteen een pretbederver genoemd. Achteraf lukt dat beter.

Het lijkt mij zeer confronterend om een mailtje te krijgen van je vrienden, met als boodschap dat ze je rijgedrag niet appreciëren. Als bestuurder denk je toch in je auto dat je indruk aan het maken bent, ze vinden je stoer omdat je zo snel kan rijden in die bochten. Maar nadien blijkt dat niet zo te zijn... Het is enerzijds erg confronterend om dit van je vrienden te krijgen, maar anderzijds ga je meteen nadenken over de gevolgen van jouw rijgedrag. Je weet dat je vrienden bezorgd zijn om jou, maar ze vrezen ook voor hun eigen veiligheid. Jij bent ten slotte verantwoordelijk voor de mensen die met jou meerijden. Er zullen natuurlijk chauffeurs zijn die deze mails aan hun laars lappen, maar als je jong bent kan dit volgens mij wel een groot effect hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th November 2011, 13:32
joachim.bogaerts joachim.bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 35
Ik ben het niet eens met jouw mening. Tegenwoordig is een boete al zo ingeburgerd is dat zonder schaamte word verteld. Ik heb ook al een paar keer (kleine) boetes gekregen voor te snel rijden maar nooit heb ik mij daar voor geschaamd. En je kan moeilijk om de 100 meter een flitspaal zetten. Dit kost heel veel geld en wanneer iedereen dit weet worden hier geen boetes meer uit gehaald en word alles betaald door de belasting-betaler. Meer controles voor dronken rijden gaat ook niets helpen want waar ik woon weet binnen het uur iedereen waar ze staan. Dit kost weer veel geld zonder dat er echte resultaten worden uitgehaald. Mensen zijn arrogant en denken dat zoiets nooit bij hun gebeurt... tot het gebeurt. Zoiets is onvermijdbaar en zo zitten we nu eenmaal in elkaar. Ik vindt het echter wel een goed idee deze mails omdat dit meestal doorgestuurd word door vrienden en familie. Ik denk dat de persoon in kwestie het erger vindt dat zijn naaste dit vinden van hem dan een wildvreemde. Ik heb het gevoel dat dit wel resultaat gaat geven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th November 2011, 19:20
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Ik denk niet dat dit veel effect zal hebben. Het merendeel van de mensen zal aan z'n e-mails maar weinig aandacht schenken. Het is wel bewezen dat z'n soort van schokeffecten wel degelijk werken op het zogenaamd geweten van de mensen. Wanneer we bepaalde boodschappen tonen op televisie die de mensen aansporen om een gordel te dragen, waar bepaalde schokkende beelden inzitten dan zet dit de mensen toch wel aan het denken. Ze zullen dit dus wel in het achterhoofd houden. Maar, ik denk dat dit maar een deel van de bevolking is. Al is het maar een deeltje, dit kan in het verkeer toch een verschil maken. Ik vind dit dus zeker een heel goed initiatief om de mensen met bepaalde zaken eens te confronteren, al is het via schokkende beelden of berichten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th November 2011, 19:59
dries.crauwels dries.crauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Essen
Posts: 54
Ik heb hierover een verdeeld gevoel. Langs de ene kant vind ik het een prima idee. Misschien is het ooit zover voor deze chauffeurs als ze zo door blijven rijden. En als het zo ver is en er vallen meer doden dan enkel de chauffeur zelf, krijgen de familie leden ook een shocktherapie als ze het vernemen. Langs de andere kant kan dit wel eens fout uitdraaien voor een chauffeur met een zwak hart, of als iemand anders dit bericht opent. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand zelfmoord pleegt na het horen van zo een vreselijk bericht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.