actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2017, 20:11
Silke.H*oyberghs Silke.H*oyberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Dessel
Posts: 46
"76 miljoen dollar nodig om extreme ondervoeding Rohingya-kinderen te lijf te gaan"

De ondervoeding onder de naar Bangladesh gevluchte Rohingya-kinderen wordt steeds alamerender. In het vluchtelingenkamp Kutupalong is intussen 7,5 procent van de kinderen levensbedreigend ondervoed, een verdubbeling sinds mei, zegt Unicef. De VN-kinderrechtenorganisatie zoekt dringend 76 miljoen dollar voor humanitaire hulp.

De Rohingya worden al maanden met geweld verdreven uit hun thuisland Myanmar. Velen van hen verblijven in vluchtelingenkampen in buurland Bangladesh. In het kamp Kutupalong wonen nu ongeveer 26.000 Rohingya, maar voedsel, water en sanitaire voorzieningen zijn er schaars. Naast ondervoedingen kampen heel wat mensen ook met diarree, longontstekingen en mazelen.
De kinderen zouden er het ergst aan toe zijn. "De Rohingya-kinderen in het kamp zitten in een afschuwelijke situatie, zegt Edouard Beigbeder, de directeur van Unicef-Bangladesh. "Zij die ernstig ondervoed zijn lopen grote kans te overlijden. Er moet veel meer gebeuren om deze kinderen te helpen."

Unicef behandelt op dit moment meer dan 2.000 kinderen die lijden aan acute ondervoeding, in vijftien behandelcentra. Er worden zes extra centra op poten gezet, maar er is nog veel meer nodig. Concreet heeft Unicef nog 76 miljoen dollar nodig om voldoende humanitaire hulp te kunnen leveren.

Unicef-België lanceerde al een oproep voor financiële bijdragen aan de Rohingya. Giften zijn welkom op BE31 0000 0000 5555 met vermelding "Rohingya" of via www.unicef.be/gift

Bron: De Morgen, 03/11/2017
https://www.demorgen.be/buitenland/...-gaan-b4f2eb63/

Eigen mening: Ik vind het zeer schrijnend dat er zo'n groot aantal ondervoede mensen zijn in de vluchtelingenkampen in Bangladesh. Ik wist totaal niet dat dit reusachtige probleem al maanden aan de gang is. Vooral het feit dat er enorm veel kinderen ondervoed zijn maakt mij ongelukkig. We moeten het niet onder stoelen of banken steken dat er enorm veel geld nodig is om dit probleem aan te pakken. Ikzelf denk dat wij, Europeanen, onvoldoende op de hoogte zijn van de voedselproblematiek die nu aan de gang is in de vluchtelingenkampen van Bangladesh. Wij weten niet wat het is om geen eten te hebben, want wij hebben voedsel in overvloed. We hebben zelfs zo veel dat we het gaan verspillen en daar heb ik het persoonlijk heel moeilijk mee. Het doet me echt pijn te weten dat er zo veel mensen zijn die geen eten hebben, terwijl wij het zo hard verspillen. Wij eten vaak niet omdat we honger hebben, maar omdat we "goesting" hebben in iets. Daarbij komt ook nog al het eten dat wij weggooien, omdat het vervallen is of omdat we gewoon te veel overschot hebben. Er is 76 miljoen dollar nodig om de extreme ondervoeding van deze mensen te verhelpen. Dat is enorm veel geld, daar ben ik me van bewust. Als iedereen al enkele euro's zou doneren, zouden er al een pak kinderen geholpen kunnen worden. Als wij morgen naar de winkel gaan en amper één zak chips minder kopen en dat geld dan te doneren, creëren we een betere wereld. Zeg nu zelf: van een zak chips minder gaan we niet dood, van ondervoeding wel...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.