actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2018, 22:23
Lotte.V*ndekeybus Lotte.V*ndekeybus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Loenhout
Posts: 36
We geven steeds meer uit aan biovoeding

We geven steeds meer uit aan biovoeding

Het voorbije jaar stegen de uitgaven in Vlaanderen met 11 procent op jaarbasis. In vergelijking met 2008 gaat het om meer dan een verdubbeling, meldt het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam). Toch koopt slechts één Vlaming op tien wekelijks biovoeding.

Uit de jaaraankopen van 5.000 gezinnen leidt het Vlam af dat negen op tien Vlamingen minstens één keer per jaar een bioproduct koopt. Slechts elf procent koopt minstens wekelijks bio, maar het aandeel van deze frequente biokopers neemt toe.

De alleenstaanden, jong en oud, hebben het hoogste bio-aandeel (4,5 procent). In absolute cijfers zijn de welgestelde gezinnen met kinderen en de welgestelde gepensioneerden de belangrijkste groep biokopers: samen zijn zij verantwoordelijk voor de helft van de biobestedingen. Huishoudens met een beperkt inkomen hebben het laagste bio-aandeel, namelijk 1,4 procent, maar deze groep koopt wel drie keer meer bio sinds 2008.

Vooral biogroenten, -fruit en -aardappelen zijn populair. Samen zijn ze goed voor 40 procent van alle biobestedingen. De categorie vlees, vis en ei neemt minder dan een kwart van alle biobestedingen voor zijn rekening en is krimpend. Het zuivelaandeel schommelt rond de 20 procent, graanproducten rond de 12 procent. Wijn en bier zijn tot slot goed voor 4 procent.

De meeste bioproducten worden nog gekocht in de traditionele supermarkt (38 procent), maar de harddiscounters als Lidl en Aldi zijn wel aan een forse inhaalbeweging bezig. Hun aandeel bedraagt nu al 10 procent, tegen 1 procent in 2008. Ook speciaalzaken en natuurvoedingswinkels winnen aan belang, tot een aandeel van 33 procent.

Bron: De Morgen, 03/04/2018, http://www.standaard.be/cnt/dmf20180403_03443529

Eigen mening:
Ik vind het zeker positief dat de verkoop van biovoeding een opmars kent. Ten eerste, biologische landbouw is namelijk minder belastend voor de natuur. Zo zorgt men er bijvoorbeeld voor dat de emissie van broeikasgassen lager ligt. Ook zijn biologische boeren helemaal geen voorstander van chemische bestrijdingsmiddelen, alsook hormonen, kunstmest, enzovoort. Door al deze voordelen lijkt mij biologische landbouw wel veel gunstiger voor het milieu. Ik ben dan ook voorstander van het biolabel. Of biovoeding al dan niet gezonder is, bestaat nog twijfel en discussie over. Hoewel biovoeding in onze bevolking aan populariteit wint, vind ik dat het nog altijd een soort elitair imago met zich meedraagt. Biovoeding is bijvoorbeeld vaak ook duurder, en daarom is het dus te verklaren waarom huishoudens met een lager inkomen het minste bio-aandeel heeft. Ik snap dan ook dat deze personen minder biovoeding consumeren. Biovoeding is zeker iets dat zijn plaats kan en moet krijgen in ieder huishouden. Ook ben ik hierdoor meer bewust geworden van de verschillende voordelen van biologische landbouw.

Laatst aangepast door Lotte.V*ndekeybus : 3rd April 2018 om 22:37.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.