actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2017, 15:59
Jens.W*illems Jens.W*illems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Merksplas
Posts: 33
Ambtenaren eten vaker vegetarisch

Het aantal vegetarische maaltijden dat verkocht wordt in de restaurants van de Vlaamse overheid gaat in licht stijgende lijn. Vorig jaar steeg de verhouding vegetarische schotels naar 21 procent, tegenover 19 procent in 2015.


Het aantal vegetarische warme schotels bleef status quo op 17 procent, maar dat is wel meer dan de 15 procent in 2014. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) heeft opgevraagd bij minister van Bestuurszaken Liesbeth Homans (N-VA).

Steeds meer Vlamingen eten een of meer dagen per week geen vlees. Uit onderzoek is al gebleken dat ruim een op de zes Vlamingen minstens drie keer per week kiest voor een vegetarische schotel.

Dat steeds meer mensen overschakelen op vegetarisme of minstens flexitariër zijn, is ook te merken aan de schotels die verkocht worden in de 10 gebouwen van de Vlaamse overheid waar ambtenaren ‘s middags kunnen gaan eten.

Uit de cijfers die N-VA-parlementslid Bert Maertens opvroeg, blijkt dat het aantal vegetarische schotels of broodjes stelselmatig toeneemt, al is de toename ook niet spectaculair te noemen. Zo waren er in 2016 11 procent vegetarische broodjes (10 procent in 2015). Het aantal vegetarische schotels lag vorig jaar op 21 procent (19 procent in 2015). Het aantal vegetarische warme schotels bleef stabiel op 17 procent liggen, maar dat is wel 2 procent meer dan in 2014.

Uit de cijfers van Homans blijkt voorts dat de Vlaamse overheid de ambitie om het voedselverlies tegen 2020 met 15 procent terug te dringen al ruimschoots gehaald heeft. Zo is er volgens Homans 18 procent minder verlies aan vaste voeding en 38 procent minder voedselverlies van soep.

Bert Maertens: ‘Toch kunnen er nog maatregelen genomen worden, zoals bijvoorbeeld de klant zelf zijn warme groenten en aardappelen te laten opscheppen. Door dit principe kiest de klant zelf zijn portiegrootte wat leidt tot 57 procent minder overschot op de borden.’

BRON: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171116_03189651

Eigen mening: Zelf zou ik nooit vegetariër kunnen of willen worden. Nooit geen stuk steak meer met pepersaus, nooit geen cervela of bicky burger meer bij de frituur. Neen, dat is me te veel gevraagd. Om de helft van de week vegetarisch te eten zit ik niets mee in, ik heb al enkele vleesvervangers gegeten die zeker niet slecht zijn. Verder in het artikel gaat het ook over het voedselverlies. Ik ben voorstander om de overschotten die worden weggegooid te verzamelen voor daklozen en mensen die het niet al te breed hebben. Velen van de maaltijden die worden weggegooid zijn denk ik nog perfect bruikbaar. Net zoals dingen die worden weggegooid in de supermarkten, als iets op de verpakking over datum is gooien ze het zomaar weg terwijl iedereen thuis wel eens dingen opeet die zogezegd over datum zijn. Deze dingen die worden weggegooid kunnen ook perfect nog worden gebruikt om aan bijvoorbeeld daklozen te geven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.