actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2013, 17:19
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Mollige vrouwen zijn niet welkom bij Abercrombie & Fitch

Mike Jeffries, de CEO van de Amerikaanse kledingketen Abercrombie & Fitch, ligt opnieuw onder vuur. In een recent verschenen boek maakt hij duidelijk dat hij geen kleren wil maken voor vrouwen boven een maatje 40.

Robin Lewis, co-auteur van het boek "New rules of retail", heeft deze week een bommetje gelost. "Directeur Mike Jeffries van Abercrombie & Fitch wil geen dikke mensen in zijn winkel, enkel dunne en mooie mensen mogen er shoppen", zei hij. Lewis ontmoette Jeffries in 2006, een van de zeldzame keren dat de CEO een interview gaf.

"Jeffries wil niet dat zijn vaste klanten minder aantrekkelijke mensen in de kleren van Abercrombie & Fitch zien", aldus de journalist. De CEO wil dan ook niet dat er in zijn winkels kledingstukken worden verkocht voor vrouwen met een maatje 40 of meer.

Het kledingmerk Abercrombie & Fitch kwam al eerder in opspraak toen bekend raakte dat enkel mooie en slanke verkoopsters zich mogen aanmelden voor de sollicitatierondes.

In 2004 werd het modebedrijf nog aangeklaagd wegens racisme, omdat een personeelslid met een beperking in de stockruimte moest werken, zodat de klanten haar niet te zien kregen.

Bron: De Redactie

Mening

Enkele dagen geleden stond er op de voorpagina van Elle Québec nog een volslank model. Dit was een zeer bijzonder voorval in de modewereld en heeft een zeer positieve invloed op het zelfvertrouwen van de vrouw en ook op dat van jonge meisjes. Ik vind het dan ook zeer jammer dat Mike Jeffries, de CEO van Abercrombie & Fitch op deze manier reageert. Hij vindt het duidelijk niet erg om zulke uitspraken te doen aangezien hij eerder al in opspraak kwam toen enkel mooie en slanke verkoopsters zich mochten aanmelden voor sollicitaties.

Hier moet dringend iets aan veranderd worden. Elke dag zijn er nog altijd meisjes die sterven aan anorexia of andere eetstoornissen. Door dit soort uitspraken wordt er een onwerkelijk ideaalbeeld in de hoofden van deze meisjes gecreëerd. Ik begrijp niet dat de modewereld op deze manier blijft doorgaan.

Hopelijk komen er in de toekomst meer initiatieven zoals deze van Elle Québec, zodat er een realistisch beeld wordt gevormd!

Laatst aangepast door C*arlotte Lodewyckx : 11th May 2013 om 17:32.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2013, 11:01
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Zoals Charlotte aangeeft vind ik het ook ronduit belachelijk hoe de CEO van het merkt hier reageert. Dat enkel slanke mooie meisjes in zijn kleding mogen rondlopen is een duidelijke vorm van discriminatie en op basis van gewicht lijkt me dit zeker absurd. Er zijn evengoed mooie volslanke dames, sommigen hebben hier een eigen verantwoordelijkheid in, maar er zijn er ook die hier weinig aan kunnen doen. Het leven en vooral de mode kan soms hard zijn en dat merk je ook hier aan de reactie van Abercrombie. Volslanke dames moeten ook de kans krijgen te dragen wat ze willen, nu is het wel zo dat er ook voor hen een ruimere en modieuze aanbod aan kleding op de markt gekomen is. Maar iemand uit je winkel houden door enkel kleine maatjes te verkopen is ronduit belachelijk!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th May 2013, 13:17
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Het is ronduit belachelijk dat je vanaf maat 40 niet meer wil verkopen en dit om volslankere dames uit de winkel te weren. Het is positief van Elle Quebec dat zij wel foto's willen publiceren en willen werken met volslanke dames. Ik vind dat dit zeker meer herhaald mag worden. Wie minder dan een maatje 40 heeft, daar denk ik van dat haar gezondheid het ook wel te wensen over laat. Het zijn niet alleen de volslanken die gezondheidsproblemen krijgen maar ook te slanke dames kampen hiermee.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th May 2013, 14:46
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Exclamation

Net als Eline heb ik hier maar twee woorden voor: ronduit belachelijk. Ik ben het erover eens met Charlotte dat er op deze manier een onrealistisch ideaalbeeld gecreëerd wordt dat vooral jonge meisjes beïnvloedt. Elke dag vechten meisjes (en zelfs jongens) tegen anorexia en andere eetstoornissen. Daarnaast denk ik ook dat niet alleen de modewereld dat irreëel beeld aanmoedigt, alsook media dragen hiertoe bij. Programma's zoals 'Let's get fit' kunnen een mooi en inspirerend initiatief zijn voor mensen met een maatje meer, maar om deze mensen te verbannen zodat enkel mooie en slanke klanten jouw ontwerpen dragen?

Ik ben ook van mening dat bv. tijdschriften hun best doen om het zelfbeeld en zelfvertrouwen van iets molligere mensen op te krikken. Zij willen hen doen geloven dat je gelukkig moet zijn met wie je bent, hoe je eruit ziet enz. Als je dan een aantal bladzijden verder bladert, wordt het er alsnog ingewreven: "Val sneller af met ...", "Word slank dankzij volgende recepten" en de meest recente mode die geshowd wordt door slanke, mooi modellen.

Enerzijds proberen media te werken aan het zelfbeeld en zelfvertrouwen van mensen, maar wanneer je artikels als deze leest, worden mollige mensen nog te vaak gewezen op hun mollig-zijn of zoals hier vrijwel buitengesloten. En zoals Carine al zei kunnen slanke mensen eveneens gezondheidsproblemen krijgen. Je kan ook volslank en toch gezond zijn ...
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th May 2013, 15:52
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Mollige vrouwen zijn niet welkom bij Abercrombie & Fitch

Net zoals de andere actualiteit.org'ers reeds vermeld hebben, vind ik de uitspraak van Mike Jeffries ronduit belachelijk. Ik vermoed dan ook dat hij door deze ondoordachte uitspraak heel wat klanten zal verliezen.
Toch merk ik dat sommige kledingmerken vandaag de dag heel wat volslanke modellen gebruiken om hun kleding te promoten. Denk maar aan kledinglijn H&M die voor hun gloednieuwe bikinicampagne ook een volslank model gebruiken. Dat vind ik alvast een heel positieve trend!

Verder zou ik nog graag op de reactie van Carine reageren. Wie minder dan een maatje 40 heeft, daar denk ik van dat haar gezondheid het ook wel te wensen over laat. Ik vind deze uitspraak persoonlijk nogal kort door de bocht. Ik heb zelf enkele maten minder dan maatje 40 en voel me namelijk prima gezond. Verder kan ik me wel in je mening vinden. Elle Québec geeft inderdaad al een goed voorbeeld!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th May 2013, 19:36
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Ook ik ga akkoord met de meningen van de mensen hieronder.
De modeboekjes geven geen realistisch beeld van onze maatschappij, ze laten enkel de mooie, magere vrouwen zien. Natuurlijk wordt er zo een ideaalbeeld gecreëerd dat niet strookt met de verscheidenheid aan vrouwen dat er bestaat.
Het is ronduit schandalig dat vrouwen met een maatje meer gediscrimineerd worden. Ik juich zeker de actie van Elle Québec toe.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 14th May 2013, 11:02
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Citaat:
Orgineel gepost door Hanne.Geudens
Verder zou ik nog graag op de reactie van Carine reageren. Wie minder dan een maatje 40 heeft, daar denk ik van dat haar gezondheid het ook wel te wensen over laat. Ik vind deze uitspraak persoonlijk nogal kort door de bocht. Ik heb zelf enkele maten minder dan maatje 40 en voel me namelijk prima gezond. Verder kan ik me wel in je mening vinden. Elle Québec geeft inderdaad al een goed voorbeeld!


Ik ben het erover eens met Hanne dat deze uitspraak eerder een veralgemening is. Niet alle slanke mensen zijn gezond, maar ook niet alle mollige mensen zijn ongezond ... Je kan mollig zijn maar toch nog een gezonde BMI-waarde hebben (tussen 18,5 - 25). Daarnaast is te slank eveneens ongezond, zoals we allemaal wel weten bij bv. anorexia. Ten slotte vind ik ook dat het niet uitmaakt welk maatje je hebt, zolang je maar gezond en wel bent.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money

Laatst aangepast door Raisa.Docx : 14th May 2013 om 11:37.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 15th May 2013, 11:47
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Abercrombie&Fitch-eigenaar Mike Jeffries kondigde vorige week aan dat hij enkel nog kleren wil verkopen aan slanke, populaire kinderen. De uitspraak veroorzaakte veel commotie en een jonge, Amerikaanse filmmaker heeft daarom een ludieke actie op poten gezet: Gratis A&F kleding voor daklozen.

http://www.youtube.com/watch?featur...d&v=rNXR10-JZCA

Of zijn actie veel succes zal hebben, is nog af te wachten. De kledij is niet goedkoop en ze zo maar wegschenken is misschien van het goede te veel.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 15th May 2013, 21:21
A*ton Goossens A*ton Goossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2013
Locatie: LIER
Posts: 55
Dit is onaanvaardbaar, deze winkelketen zouden ze van mijn part mogen bannen uit België als zij zo'n uitspraken durven de wereld in sturen. De gevolgen voor mensen met een maatje meer zijn ondenkbaar, zij weerspiegelen absoluut de werkelijkheid niet en geven pubers die in een moeilijke periode zitten verkeerde idealen.
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 17th May 2013, 17:39
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Dit is gewoon ronduit belachelijk. Het valt ook op als je in de winkels bent dat de kledingmaten maar tot maatje L gaat.
Ik vind dit discriminerend voor de mensen met een maatje meer. Allereerst kunnen sommige mensen hier niet aan doen en anderen zijn gewoon iets breder. Een vriendin van mij past dan ook niet in de kledij van Abercrombie and fitch en zij is allesbehalve dik. Zij is gewoon iets breder en langer als een ander.
Er zijn al genoeg jongeren die dwangmatig willen afvallen en die te maken krijgen met anorexia of boulimia. Doordat A & F enkel dunne klanten wil, zullen nog meer meisjes foute dingen doen om dun te worden. Spijtig genoeg is het merk dan ook zo bekend, dat zij zich dit kunnen permitteren. Tenslotte wil ik ook nog even zeggen dat ik het heel spijtig vind dat er enkel slanke mensen mogen werken. Als ik er ben en ik wil iets passen, kijk ik altijd even naar de verkoopsters. Doordat deze zo slank zijn, durf ik zelf niet meer de kledij te passen.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 17th May 2013, 18:12
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Dit is echt een verkeerd signaal naar de buitenwereld toe. Waar haalt deze man het recht vandaan om zulke uitspraken te doen. Het is toch niet omdat je een maatje meer hebt dat je er een ongezonde levenstijl op na houdt. Verder sluit ik me ook volledig aan bij de mening van Hanne. Ook als je slank bent ben je daarom niet 'ongezond bezig'. Ik denk dat het vooral belangrijk is de je jezelf goed voelt in je vel, zij het met slanke lijn of een iets molliger figuur. Maar probeer deze visie maar eens door te spelen aan jonge meisjes, die er alles voor over hebben om een perfect moddellenfiguurtje te hebben. De uitspraken van de heer Jeffries zullen hier in ieder geval geen goed aan doen...
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 21st May 2013, 15:00
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Vervolg van dit onderwerp :

Blogster Jes M. Baker haalt op haar website uit naar Abercrombie & Fitch, de kledingketen die ‘mollige’ vrouwen uit haar winkels wil weren.
Eerder deze maand raakte bekend dat het populaire Amerikaanse kledingmerk Abercrombie & Fitch geen vrouwenkleding meer zal maken boven maat 40/42. Het initiatief wordt fel bekritiseerd door sterren zoals Ellen DeGeneres en Kirstie Alley.

Dat nieuws liet ook de volslanke blogster Jes M. Baker niet onberoerd. Zij haalt op haar site ‘The Militant Baker’ zwaar uit naar Mike Jeffries, de directeur van het modelabel.

‘Deze maatregel van het modemerk suggereert dat alleen slanke vrouwen mooi zijn en dat dames die niet over de ideale maten beschikken sociale mislukkingen zijn’, staat te lezen in haar open brief. Baker doet er nog een schepje bovenop en poseert in een eigen fotoshoot met de titel ‘Attractive & Fat’ om de spot te drijven met ‘Abercrombie & Fitch’.

De blondine poseert naakt en in een T-shirt van het merk aan de zijde van het mannelijke model John C. Shay. ‘Ik bewijs dat volslank en aantrekkelijk woorden zijn die je gerust in één zin kan gebruiken, ongeacht jouw overtuiging’, sneert ze naar Jeffries.

Bron : http://www.nieuwsblad.be/article/de...130521_00590122
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.