actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st February 2011, 08:55
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Weelde
Posts: 70
Te mager voor België, te dik voor New York

1,76 meter lang, 52 kilogram, maar 'naar New Yorkse normen zou 50 kilo beter zijn' voor model Helen Feskens. 'Om internationaal mee te draaien, moeten Belgische meisjes een tandje bijsteken', zegt modejournaliste Veerle Windels.
De New York Fashion Week is net achter de rug. De hoogmis voor veel internationale topontwerpers en dus ook voor topmodellen. Eén van hen: Helen Feskens (22), die er alles aan deed om door te breken. Ze is 1,76 meter lang en weegt 52 kilogram. Een BMI van 16,8 dus: duizelingwekkend. Maar toch. 'Voor België ben ik eigenlijk te mager, voor New York moet ik ervoor zorgen dat ik een paar dagen... nu ja, nog iets minder eet', zei ze in een interview net voor ze naar Amerika vertrok. 'Om zo scherp mogelijk te staan. Ik weeg 52 kilo en naar New Yorkse normen zou 50 kilo beter zijn.'

'Ja, de modellen in België zijn doorgaans iets kleiner en ze wegen iets meer dan de internationale modellen', zegt modejournaliste Veerle Windels, die ook in de jury zetelde van het VTM-programma De designers. 'Er worden in de aanloop naar de grote modeweken altijd allerlei maatregelen uitgevaardigd, maar heel erg magere meisjes zijn nog altijd de smaak van veel internationale topontwerpers. Er zijn er veel die nooit een BMI van 18 halen.'

Maatje 34 is de norm

'In België zijn de samples gericht op maat 36 of 38, in New York is dat eerder 34', zegt ook styliste Lieve Gerrits, jurylid bij Topmodel op 2BE. 'De concurrentie is er veel groter. Als je in België een model bent met een Braziliaanse look, staan er geen tien gelijkaardige achter jou te wachten. In New York heb je er zo vijftig.'

En net omdat de concurrentie zo groot is, zijn de maten niet meer dan een visitekaartje. 'Zonder die perfecte maten maak je geen kans', zegt Veerle Windels. 'En als je die hebt, moet je nog goed kunnen stappen op de catwalk. Het is een harde wereld, ja. Maar maakt niet iedereen opofferingen voor zijn job? In vier weken moeten die topmodellen genoeg verdienen om een half jaar rond te komen. Daar doe je al eens iets extra's voor: dat ijsje of die steak laten staan.'

Extreem diëten mislukt

Al wil dat niet zeggen dat topmodellen anorectisch zijn. 'Ik ken er heel veel die backstage hamburgers eten en geen gram bijkomen', zegt Windels. 'Je hebt een bepaalde bouw nodig', zegt ook Gerrits. 'Meisjes die te streng diëten om op gewicht te blijven, houden het niet vol. En als je te veel gaat sporten, worden je bovenbenen te gespierd voor de broeken


Bron:
http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=GVS36JQ2K

Eigen mening:
Dit is weer een bericht uit de modewereld dat aanzet geeft tot een grote discussie. Ik denk dat Feskens niet het enige model is dat met dit probleem kampt. Vele richten zich eerst naar de normen uit de modellenwereld van hun land om vervolgens te werken naar de normen van Amerika. Doordat deze normen zo verschillen van elkaar zullen meer en meer modellen er niet in slagen om hun droom te verwezenlijken.
Moeten we niet eens gaan nadenken over internationale richtlijnen in verband met modellenwerk? Het blijven bekritiseren van uitgemergelde modellen is zeer gemakkelijk maar het tegengaan van zo'n foto's en modellen is blijkbaar vele moeilijker! Ook zouden modellen een betere begeleiding van voedingsdeskundige moeten krijgen. Ik denk dat vele meisjes niet de juiste voedingsmiddelen opnemen uit schrik om hun maatje 34 te verliezen. Wanneer ze samen met een voedingsdeskundige kunnen streven naar een gezond lichaam zullen er nog veel mooiere modellen naar voor komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd February 2011, 18:46
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
duizelingwekkend

Duizelingwekkend... Dat woord vind ik echt van toepassing.
1,76 meter lang en 50 kilogram is de norm? De modewereld is nog steeds bezig met een verkeerd beeld de wereld in te sturen. Wanneer moet er nog eens een model dood neervallen voor ze dit snappen? Naar mijn eigen zeggen vind ik zo'n magere meisjes helemaal niet mooi. Ik kijk dan ook niet meer op naar die modelen. Ik vind het vooral spijtig voor de meisjes die hier wel intrappen.
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd February 2011, 19:58
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Ik heb niet veel medelijden met de modellen van tegenwoordig, ze kiezen er namelijk zelf voor om in de modellen wereld te stappen. Ik vind het vooral jammer dat vandaag onze modellen te mager zijn en de meisjes hun schoonheid verliezen door die magerheid. Het is echt verschrikkelijk om aan te zien en dan stel ik mij de vraag: waar zijn de vrouwelijke rondingen naartoe? Deze kenmerken maken meisjes net zo mooi en dat vind ik het spijtige aan heel dit verhaal, we sturen vandaag een verkeerd beeld naar de wereld over de perfecte maten en dan verschiet men ervan dat er steeds meer meisjes te kampen hebben met anorexia. Ik heb over dit soort onderwerpen mijn eigen mening en ik blijf erbij dat deze meisjes daar zelf voor kiezen, want ze kunnen ook zeggen "ik doe het niet"!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th February 2011, 09:49
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Je moet zeker geen medelijden hebben met die modellen, gewoon omdat volgens mij de overgrote meerderheid het een fantastische job vindt, voor zolang het duurt dan toch.
Veerle Windels zegt het zelf, de meeste meisjes zijn meisjes die mager van nature zijn, meisjes die nog wél een hamburger eten, of een ijsje.
Iedereen kent zo toch wel iemand? Iemand waar we allemaal jaloers op zijn omdat die alles kan eten wat ze wil, terwijl wij al bijkomen als we nog maar naar een zak chips kíjken...
Je houdt het inderdaad niet vol als je altijd extreem moet dieten.
Je moet gewoon voldoen aan hele specifieke voorwaarden qua lichaamsbouw en dat is niet voor iedereen weggelegd. Ik denk ook bijvoorbeeld aan balletdansers, niet iedereen kan een prima ballerina worden. Je moet er vooral hard voor werken, maar je moet toch ook een beetje de juiste 'bouw' hebben.
En de mode- en reclamewereld gaat niet alleen maar om perfecte mensen: vandaag in de krant nog dit artikel:

Citaat:
L'Oréal kiest voor model zonder benen

Niet elk model hoeft lange benen te hebben. Dat bewijst cosmeticabedrijf L'Oréal met de keuze van hun nieuwe model zonder benen, de Amerikaanse Aimée Mullins.


Na Doutzen Kroes kiest L'Oréal opnieuw voor een opmerkelijk model. Want Aimée Mullins (35) is niet zomaar een model. Ze werd geboren zonder kuitspieren en verloor daardoor als éénjarige haar onderbenen. Dat heeft haar nooit tegengehouden een glansrijke carrière uit te bouwen. Ze studeerde aan de universiteit van Georgetown en werkte in het Pentagon. Als topsportster behaalde ze op de Paralymische Zomerspelen van 1996 een wereldrecord op de 100 meter hardlopen. Modellenbureaus merkten haar zo op en ze kreeg de kans om als actrice te werken. Voor L'Oréal is ze dus het perfecte mooie gezicht, zegt Cyril Chapuy van L'Oréal Paris: 'Aimée is subliem, charismatisch en sterk. Haar leven is bewonderenswaardig, in alle mogelijke betekenissen.' Aimée Mullins vindt het zelf een eer om tot de L'Oréal-familie toe te treden. 'L'Oréal-iconen behoren tot de mooiste vrouwen ter wereld. De slogan Want ik ben het waard betekent veel voor mij. Het gaat ook over zelfbevestiging en persoonlijkheid.' Mullins stond eerder al model voor Alexander McQueen.

Ook het parfum Mugler koos een paralympische atleet als gezicht van hun nieuwe mannenparfum A*Men. Sprinter Oscar Pistorius, ook wel bekend als blade runner, is te zien in de advertenties en video's voor de nieuwe geur.

http://www.standaard.be/artikel/det...kelid=G6I36P1RF


Oké, het is maar één welbepaald model, maar het is toch een teken aan de wand. Ook zogezegde 'plus-size models' zijn in opmars.
Vorig jaar bracht het V Magazine een plus-size issue uit, met onder meer een fotoshoot waar dezelfde outfit werd gedragen door een 'normaal' en een plus-size model. (zie link http://models.com/v-magazine/v-size-1.html, per 'dag' een andere fotoshoot uit het blad) Het verschil is nauwelijks merkbaar.
Dus je ziet, het leeft wel in de modewereld, en ik denk dat er toch verandering op komst is...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th February 2011, 14:21
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Iedereen weet dat de modellenwereld hard is. Je verdient je geld door foto's te laten nemen en door op een catwalk te lopen. Dan is het wel de bedoeling dat je straalt en dat je in topvorm bent. Misschien is het lichtjes overdreven dat je maar 50 kilogram moet wegen om in Amerika als topmodel aanzien te worden, maar het is je eigen keuze dat je daarin stapt. Een vriendin van mij is in dat wereldje terecht gekomen door haar vader en is wel een bekend topmodel nu. Maar ook zij verdween na het avondmaal meteen de toiletten in (moet ik daar een tekeningetje bijmaken?), je moet er blijkbaar wat voor over hebben
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 25th February 2011, 20:11
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Het modellenwereldje zal altijd stof doen opwaaien. Gisteren las ik nog volgend artikel op een mode site:

Modellen kunnen niet mager genoeg zijn tijdens Londen Fashion Week.

Modellen moeten niet langer size zero hebben. Het was de algemene boodschap van de modewereld. Maar daar lijkt de Londense Fashion Week geen weet van te hebben.

Wie dacht dat de meeste modellen al vel over been zijn, maakt nu kennis met Chloe Memisevic. De Zweedse heeft een BMI van 15, is graatmager en riskeert volgens dokters al op erg jonge leeftijd broze botten, hartproblemen en longontsteking. Ondanks haar onnatuurlijke verschijning is ze bijzonder geliefd bij de grote modehuizen en mocht ze tijdens de London Fashion Week shows lopen voor Erdem en Twenty8Twelve.

Bron: http://www.she.be/mode-en-beauty/ai...-week-poll.aspx

Mening: Het moet altijd extreem zijn op zulke belangrijke modeshows. Dat vind ik ronduit belachelijk. Ik begrijp het als ontwerpers zeggen dat hun kleding mooier naar voren komt op slanke modellen, maar op meisjes die vel over been zijn is dit toch allesbehalve mooi? Bovendien is de meerderheid van de mensheid niet zo slank. Wat ik wel opmerkelijk vind (maar misschien van een ander kaliber is) is dat velen vaak zeggen: “Die vrouwen op tv en in de boekskes zijn zo slank!.”, maar als je dan aan menig vrouw vraagt op wie ze zouden willen lijken, zijn het wel die superslanke vrouwen. Ik denk dat er niet gauw een verbetering op gang is. Niet in de modewereld, niet in ons zelfbeeld.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 26th February 2011, 10:22
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
Moest je aan mij vragen op wie ik zou willen lijken uit de bekende wereld zou ik alvast geen model noemen. Ik wil helemaal niet op zo'n supermodel lijken dat graatmager is. Ik vind dit afschuwelijk maar heb er geen medelijden mee. Ze kiezen zelf om in de modewereld te stappen en zo mager te zijn. Oké sommige mensen zijn van nature zo mager en kunnen dus gewoon hamburgers enzo eten zoals hiervoor vermeld. Maar toch heb ik er mijn bedenkingen bij. Ik snap niet waarom de modewereld zo'n magere modellen willen. Als je de modewereld in wilt moet je een mooi meisje zijn want ze willen alleen maar pronken met mooie meisjes. Zo'n graatmager model vind ik allesbehalve mooi. Het is zoals Jelle zegt: De rondingen maken de meisjes mooi. ik vind dit ook. Ik weeg liever een paar kilo meer met mooie rondingen dan dat mijn botten overal zichtbaar zijn. Dit is niet gezond.

Ik vind het al wel positief dat Belgie met maatje 36 werkt. Ik vind dat dit een teken is dat er toch nog hersenen in de modewereld werken.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 1st March 2011, 22:36
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Ondanks ophef tijdens London Fashion Week

Citaat:
'Graatmagere modellen zetten niet aan tot anorexia' Auteur: Kaatje De Coninck

'Meisjes krijgen geen anorexia omdat ze in de bladen plaatjes zien van magere modellen. De aanleg voor anorexia ontstaat al in de baarmoeder', zegt Dick Swaab, Nederlands neurowetenschapper in zijn jongste boek. Het is een controversiële uitspraak, zeker na de London Fashion Week waar het meest gebruikte model een BMI had van amper 15.

De jongste jaren klonk de roep steeds luider om graatmagere modellen van de catwalk te bannen. Maar de meest recente Fashion Week in Londen (18 tot en met 22 februari) toont dat er nog steeds niets veranderd is.

Bij veel meisjes kon je haast hun ribben tellen, en het graatmagere Zweedse model Chloe Memisevic had met haar lengte van 1,80 meter een BMI van rond de 15. Een getal tussen 18,5 en de 24,9 is gezond, 15 staat voor gevaarlijk ondergewicht.

Genetische aanleg

Zo mager: een slecht voorbeeld voor alle meisjes met eetstoornissen?

'Meisjes krijgen geen anorexia door plaatjes van magere modellen te zien', zeg hersenonderzoeker Dick Swaab. 'Dat is een mythe. Je komt met een bepaald karakter de baarmoeder uit, anorexia kun je niet veroorzaken met foto's.'

In zijn boek Wij zijn ons brein legt de controversiële hersenonderzoeker uit dat er genetische factoren zijn die meespelen in eetstoornissen. 'De aanleg voor anorexia ontstaat in de baarmoeder. Het komt vaak in families voor. De genen die daarvoor verantwoordelijk zijn, komen nu langzamerhand boven water.'

'Swaab maakt een belangrijk punt', zegt dokter Johan Vanderlinden, psycholoog en psychotherapeut in de anorexiakliniek van het Psychiatrisch Centrum van de KU Leuven in Kortenberg. 'Onderzoeken tonen aan dat er vooral voor anorexia nervosa sprake is van genetische aanleg. Als de ene zus van een eeneiige tweeling anorexia heeft, heeft de andere zus - die genetisch identiek is - ook vijftig procent meer kans op anorexia. Bij een twee-eiige tweeling is dat maar 5 tot 10 procent.'

Maar Vanderlinden vindt dat de neurobioloog toch wat kort door de bocht gaat. 'Meisjes met een zekere erfelijke kwetsbaarheid voor anorexia nervosa spiegelen zich aan die magere modellen. Zij vormen zeker niet de eerste oorzaak voor een eetstoornis, maar ze vergroten wel de kans op de ontwikkeling ervan.'

Ook cultureel bepaald

De meeste studies van de jongste dertig jaar tonen nochtans ook aan dat er geen toename is in het aantal meisjes met anorexia, terwijl er in de maatschappij wel steeds meer nadruk ligt op mager zijn. 'Dat pleit dan voor de theorie van Swaab,' zegt Vanderlinden. 'Anderzijds: in derdewereldlanden, waar men honger lijdt, blijven eetstoornissen afwezig. Ook komt de ziekte meer voor in stedelijke gebieden dan op het platteland, omdat men in de stad blijkbaar meer geconfronteerd wordt met het belang van mager zijn. Anorexia is dus ook cultureel bepaald.'

Vanderlinden erkent wel het belang van neurobiologisch onderzoek. 'Onderzoek bij ratten toonde aan dat als je te veel afvalt, de hersenstoffen die een rol spelen bij het regelen van het honger- en verzadigingsgevoel op hol slaan, waardoor het beloningssysteem in de hersenen verandert. Met andere woorden: als je een normaal gewicht hebt, krijg je een aangenaam gevoel als je eet omdat je honger hebt. Meisjes met anorexia krijgen net een aangenaam gevoel als ze niet eten. Vandaar dat het normaliseren van het gewicht een basisvoorwaarde is om te genezen.'

De helft van alle patiënten met anorexia nervosa geneest volledig, bij één op de vier blijft de ziekte chronisch aanwezig. 'Hoe meer gegevens het genetisch en hersenonderzoek ons opleveren, hoe vroeger we meisjes die het risico lopen een eetstoornis te ontwikkelen, kunnen helpen.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...&subsection=176


Een interessant nieuw inzicht!
Ergens is het wel logisch: Anorexia is in de eerste plaats een ziekte die zich grotendeels in de hersenen afspeelt (zoals er al gezegd wordt: je brein wordt 'beloond' bij het niet-eten). Én bovendien is het genetisch bepaald. Dus in de eerste plaats hebben modefoto's of graatmagere modellen géén negatieve invloed.
Het is wél zo dat het wel een bepalende factor kan zijn, want inderdaad, in ontwikkelingslanden is er bijna geen anorexia nervosa te bespeuren, dus het heeft ook wel met onze samenleving te maken.
Maar alles op de mode-industrie steken is dus unfair!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 2nd March 2011, 11:07
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Citaat:
Orgineel gepost door Lien.Kennis
'Meisjes krijgen geen anorexia door plaatjes van magere modellen te zien', zeg hersenonderzoeker Dick Swaab. 'Dat is een mythe. Je komt met een bepaald karakter de baarmoeder uit, anorexia kun je niet veroorzaken met foto's.'

Dat je karakter een bepalende factor is, is zeker waar. Dat hij zegt dat je het niet kan veroorzaken met foto's valt in mijn ogen nog te betwijfelen. Ik denk dat het ergens ook genetisch bepaald zou kunnen zijn. Mijn bomma heeft anorexia gehad (het is niet alleen een fenomeen van deze generatie!), mijn moeder heeft eetproblemen en ik heb ook wat moeilijkheden met eten gehad. Toeval? Ik weet het niet. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat het niet iets is wat je jezelf aandoet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.