actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2007, 18:28
Stijn Neefs Stijn Neefs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: herentals
Posts: 77
Jongen heeft python als huisdier

Jongen heeft python als huisdier


SIT TBOW - Een zevenjarige Cambodjaanse jongen weigert te gaan slapen zonder zijn huisdier Chamreun. Chamreun is een python van 4,8 meter lang.

Terwijl de meeste kinderen de voorkeur geven aan een hond of een kat als huisdier, koos Sambath Uon een wurgslang uit. Sambath houdt van de slang 'als was het zijn kleine zus'. En de liefde blijkt wederzijds te zijn, want pythons zijn gewoonlijk erg mensenschuw.

De python werd in 2000 gevonden in het dorp, toen de kleine Sambath nog maar enkele maanden oud was. De vader van de jongen bracht te slang al drie keer terug naar het bos, maar de python keerde iedere keer terug naar haar baasje.

Intussen hebben ook de inwoners van het dorp de aanwezigheid van het dier geaccepteerd.
mcu

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...DMF27112007_043
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2007, 21:10
Caroline De Bot Caroline De Bot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Lint
Posts: 60
eigen keus

Tja wat kan je hier op zeggen? Ieder zijn eigen keus zeker. Sommige mensen hebben graag zo'n witte keffer dat alles onder pist, anderen een goudvis om naar te staren,... Zolang die slang ermee akkoord gaat is het goed hé, en als ze het beu is zal ze het kind wel wurgen. Ik stel mij echter wel vragen bij de verantwoordelijkheid van de ouders. Een python in het bed van je kind?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th November 2007, 09:50
Hanne.Van.Rooy Hanne.Van.Rooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Lille
Posts: 70
Ik vind dit eigenlijk vrij normaal in zo'n landen als bv. Cambodja. Een python als huisdier is natuurlijk wel vrij ongewoon maar waarom niet als het beesje niemand kwaad doet?
Is het dan zoveel beter om een grote hond als huisdier te hebben? Tegenwoordig hoor je meer en meer over honden die kinderen bijten en levensgevaarlijk verwonden...
Je neemt altijd een risico als je een huisdier in huis gaat nemen (toch bij de meeste). In onze landen zou zoiets vrij ongewoon zijn maar in een land als Cambodja, daar leven de mensen gewoon tussen de slangen.
Ik denk niet dat je de ouders iets kan verwijten. Zij hebben de python al verschillende keren teruggebracht naar het bos maar blijkbaar is de slang gehecht aan het kind...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th November 2007, 11:22
jan voorspoels jan voorspoels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: NIJLEN
Posts: 91
Ik ben het eens met Hanne. Maar je moet nu de prent eens voorstellen van een slapend jongetje met een pyton van bijna 5 meter naast hem, zeer lachwekkend vind ik, maar langs de andere kant misschien ook wel luguber. Hopelijk blijft de vriendschap duren...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th November 2007, 00:24
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
In dezelfde stijl...
Bijgesloten Bestanden
Bestandstype: wmv AmazingHug.wmv (1.48 MB, 27x gelezen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 29th November 2007, 12:39
jan voorspoels jan voorspoels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: NIJLEN
Posts: 91
Ik denk wel dat sommige dieren niet zo heel voorspelbaar zijn als ze enigsinds zouden kunnen lijken. Dan denk ik bijvoorbeeld aan wat er afgelopen jaar gebeurd is in de Olmense Zoo in balen. De vrouw was -later gebleken- kind aan huis bij de luipaarden, ze knuffelde er veel mee.

Luipaard bijt vrouw dood in de Olmense zoo
wo 14/02/07 - In de Olmense Zoo heeft een jachtluipaard een 37-jarige vrouw uit Antwerpen doodgebeten.
De vrouw had het dier geadopteerd en was ongezien de kooi van de dieren binnengeraakt.

Verzorgers hebben haar zwaar verminkte lijk teruggevonden in de kooi. Ze is nog met een ziekenwagen van de brandweer uit Balen weggevoerd, maar hulp kon niet meer baten.

De dierentuin van Olmen heeft een succesvol kweekprogramma voor jachtluipaarden of cheeta's lopen.

Het jachtluipaard is het snelste landdier ter wereld en haalt tot 110 ŕ 120 kilometer per uur om een prooi te vangen. Het dier leeft op de Afrikaanse savanne.



Zo zie je maar...
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 29th November 2007, 13:17
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Ik denk dat het geval met de luipaarden en de python toch 2 totaal andere zaken zijn.

Ik denk echter wel dat het geen goed idee is om een "wild" dier als huisdier te houden. Honden, katten, ... zijn gekweekt als huisdier. Zij zijn tam gemaakt door de mens, hoewel dit soms nog wel eens durft te mislukken. Ik denk wel dat er een kleinere kans is dat er iets misloopt (waarmee ik niet wil zeggen dat het onmogelijk is) dan bij een wild dier dat je als huisdier houdt.

Het probleem hier is dat het dier en de baby samen opgegroeid zijn en dus "vriendjes" zijn. Men ziet er dus geen gevaar in dat ze samen zijn/slapen. Als je echter kijkt naar de vele natuurprogramma's op tv kan je echter toch zien dat "vriendjes" bij dieren vaak een andere betekenis heeft als bij de mens. Het kind moet bijvoorbeeld maar eens een verkeerde beweging maken in zijn slaap; de python kan dit wel eens verkeerd interpreteren en aanvallen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 21st December 2007, 10:06
jan voorspoels jan voorspoels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: NIJLEN
Posts: 91
Citaat:
Orgineel gepost door Stef.Berghmans
Ik denk dat het geval met de luipaarden en de python toch 2 totaal andere zaken zijn.


Waarom zijn dit dan 2 TOTAAL andere zaken. Je zegt zelf bij een verkeerde beweging in de slaap kan het ook fataal zijn voor het kind. Voor de vrouw waren de luipaarden ook huisdieren. Ik vind dit eigenlijk wel een mooi opgaande vergelijking, maar weerleg het als je het niet waar vind.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 21st December 2007, 10:32
Hanne Wuyts Hanne Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Schilde
Posts: 107
Zoals hier al is aangehaald is het een normalere zaak dat honden en katten als huisdier kunnen gehouden worden dan slangen, omdat honden en katten tam gemaakt zijn. Maar waarom kunnen slangen niet 'tam' zijn? Men heeft het nog nooit onderzocht nietwaar. Ik hoop voor de jongen dat de vriendschap inderdaad blijft duren, maar ik denk dat je in dit geval de jongen en de slang niet echt kan scheiden.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 21st December 2007, 16:31
Robbert Schroeven's Avatar
Robbert Schroeven Robbert Schroeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: itegem
Posts: 59
@ Barst: De slang moest die jongen zo eens knuffelen XD

Er zijn toch genoeg mensen dat een klein slangetje in een glazen hok hebben steken, waarom dan geen bijna 5 meter lange slang in huis? Oké, het ligt redelijk ver uiteen, maar als de jongen en de slang al 7 jaar lang samen in harmonie kunnen leven lijkt er mij geen enkele reden om de slang weg te halen.
Had ik maar een slang... of leeuw (of jachtluipaard).

Tijgers zijn ook wel leuk -> http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=18759
__________________
For every animal you don't eat, I'm going to eat three.

Laatst aangepast door Robbert Schroeven : 21st December 2007 om 18:50.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 31st December 2007, 17:08
Stefanie De Ceuster Stefanie De Ceuster is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 52
Het is natuurlijk eens iets ander dan een kat of een hond.
Het is te hopen voor deze jongen dat hij nooit gevaar loopt als hij bij zijn 'huisdiertje' is.

Maar ook ik hoop mee dat de vriendschap tussen deze twee mag blijven duren.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 31st December 2007, 17:26
sannedierckx's Avatar
sannedierckx sannedierckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 72
Ik vind dit toch gevaarlijk. Honden en katten en dergelijke zijn gedomesticeerde dieren, maar bijvoorbeeld leeuwen of tijgers (of pythons) zijn wilde dieren. Het kan best zijn dat zo'n dier en een mens een jarenlange vriendschap opbouwen en dat het dier zelfs knuffels geeft en zo. Maar diep vanbinnen blijft het altijd een wild dier en kan het dus elk moment toeslaan. Zoals Stef al zei: 1 verkeerde beweging is misschien al genoeg. Een wild dier zal altijd dat instinct van een roofdier behouden en kan op een keer dus best heel onverwacht reageren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.