actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th March 2015, 09:21
M*RIE.MOONS1 M*RIE.MOONS1 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Itegem
Posts: 40
Gloednieuwe instelling niet gebruikt, ondanks plaatsgebrek

In het West-Vlaamse Wingene is halverwege vorig jaar een gesloten instelling afgewerkt waar plaats is voor veertig jongens. Het gebouw is nog altijd niet in gebruik genomen, terwijl het tekort aan plaatsen in gemeenschapsinstellingen chronisch is en elk bed van pas zou komen.

De instelling was vroeger een matrozenschool en klooster, maar is nu volledig gerenoveerd. Ze bestaat uit een volledig gerenoveerd klooster, een therapiehuis, klassen en vier nieuw gebouwde wooneenheden voor veertig jongens. De gloednieuwe ‘campus Wingene’ hangt af van de gemeenschapsinstelling De Zande in het vlakbij gelegen Ruiselede. Alles is er piekfijn ingericht.

De ingebruikname van de veertig plaatsen in de gesloten instelling zou in de jeugdzorg de druk wat van de ketel halen. Volgens het jongste jaarverslag van het Agentschap Jongerenwelzijn zijn er 292 plaatsen, maar al geruime tijd wordt de sector geconfronteerd met een ernstig plaatsgebrek, zeker in de gesloten instellingen.

Het Antwerpse gerecht moest in juli vorig jaar nog een minderjarige cocaïnedealer laten gaan omdat er geen plaats was in een gesloten instelling voor jongens.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150317_01585052 (geraadpleegd op 18 maart 2015)

eigen mening: Ik vind het zeer erg om te lezen dat er steeds plaatstekorten zijn in gesloten instellingen. Als ik dan lees dat er eigenlijk nog een hele instelling staat te wachten om gebruikt te worden, dan word ik eigenlijk een beetje boos op onze maatschappij. Nog niet zo lang geleden moest er een meisje bij volwassen mensen in een instelling gaan zitten omdat er geen plaats was. Dit kan toch niet normaal zijn. Onze maatschappij moet op dit vlak echt veranderen. Als er plaats kan gemaakt worden, doe dit dan ook. Veel mensen zijn niet op de hoogte van deze problematiek, maar de media moet ervoor zorgen dat deze meer in het daglicht geplaatst word. Als we dit doen, dan moet de maatschappij hier wel verandering in brengen. Hopelijk kunnen we ooit zeggen dat het plaatstekort weggewerkt is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th March 2015, 10:23
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Met dit actuele thema de dag van vandaag vind ik het niet kunnen dat deze instelling niet wordt gebruikt. Ze hebben de middelen om daar veertig jongens te kunnen plaatsen en nog worden jongeren met problemen naar een jeugdgevangenis gestuurd of gewoon bij de rechter achtergelaten.
Er wordt steeds in de media breed uitgesmeerd dat er een groot tekort is aan gesloten instellingen. Nu dit is verschenen kan ik het begrijpen dat er veel reacties op zullen komen want wat er de afgelopen dagen is gebeurt kan niet en met dit bericht gebeurt het hopelijk ook niet meer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.