actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2016, 21:43
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Waarom Facebook geen sociaal netwerk meer is

Waarom Facebook geen sociaal netwerk meer is

De sociaalnetwerksite was destijds dé plek bij uitstek om onzin te delen, groepswerken te organiseren en de levensweg van oude klasgenoten op te volgen. Maar dat sociale aspect verzwakt, terwijl Facebook meer en meer als een nieuwsfeed leest.

Hoewel het aantal gebruikers op Facebook nog steeds piekt, delen ze veel minder op de sociaalnetwerksite. Dat blijkt uit een rapport dat techblog The Information kon inkijken. Mensen plaatsen minder persoonlijke statusupdates online en gaan meer artikels delen die ze elders lezen.

Facebook zou de terugval toeschrijven aan de context collapse, een term die academici gebruiken om de dunne grens tussen het interpersoonlijke en het publieke aspect van Facebook te omschrijven.

Intimiteit daalt

Impulsieve, dronken of irrelevante statusupdates waren in de begindagen van de sociaalnetwerksite dagelijkse kost. Maar naarmate het netwerk volwassener werd en het aantal vrienden steeg, daalden ook de gênante en persoonlijke updates. Door die transformatie lijkt het Facebookaccount ook meer op een publiek profiel, waardoor statussen haast gecensureerd worden.

Mark Zuckerberg heeft een werkgroep opgericht om de terugval te compenseren. De nieuwe emoji naast de like-knop en de focus op live video moeten ervoor zorgen dat we opnieuw massaal persoonlijke ervaringen gaan delen. Maar het bedrijf beseft ook dat het de klok niet kunnen terugdraaien.

Transformatie

Facebook is een toegangspoort naar de rest van het internet

"Het bedrijf heeft zichzelf opnieuw uitgevonden op twee verschillende manieren", stelt Will Oremus van Slate. Facebook is van een sociaal netwerk naar een minder persoonlijk netwerk geëvolueerd, maar daarom niet minder nuttig. Daarnaast zet het bedrijf zo hard in op technologie dat het al lang veel meer is dan de sociaalnetwerksite. Net zoals Google veel meer is dan een zoekmachine.

Oremus beschrijft Facebook anno 2016 als een toegangspoort naar de rest van het internet, zo gebruikt iedereen de app of site volgens hem. Wie naar nieuws zoekt, opent sneller de Facebook-app dan een nieuws-app. Facebook verzamelt al die content van verschillende bronnen al voor jou. Zo krijg je een gepersonaliseerde nieuwsfeed - afhankelijk van welke pagina's je volgt.

Nieuws-app

Zowat 40 procent van de Amerikanen geeft aan de sociaalnetwerksite te gebruiken om nieuws te consumeren. Mediabedrijven zijn hun strategie dan gaan aanpassen aan het netwerk. Screenshots bewijzen dat de Facebook-app in de toekomst nog meer aandacht zal besteden aan nieuws. Zo ga je verhalen kunnen volgen per onderwerp.

Afhankelijk van je vriendengroep en interesses kan Facebook nog altijd een sociaalnetwerksite zijn, maar de gezichten worden stilaan vervangen door nieuws op de tijdlijn.

Bron: De Morgen (25/04/2016)
http://www.demorgen.be/technologie/...er-is-b14c93f2/

Mijn mening: Ik moet zeggen dat ik op mijn tijdlijn nog steeds veel statusupdates en dergelijke zie passeren. Maar ik zie de waarheid van het artikel er toch ook in. Als er iets gebeurd, kom ik het veel sneller te weten via facebook dan via het journaal of dergelijke. Ik ben vaak van huis weg, en kijk dan ook niet dagelijks naar het nieuws. Daardoor zie ik vaak het nieuws passeren op Facebook. Ik denk dan ook dat dit bij meerdere mensen het geval is. Mensen zijn niet meer zoveel thuis of zitten gewoon vaker op hun smartphone te kijken dan dat ze iets anders aan het doen zijn. Slecht vind ik dit niet. Ik blijf zo toch geïnformeerd over alles wat er gebeurd ondanks dat ik niet dagelijks naar het nieuws kijk. Het vergemakkelijkt mijn leven. Natuurlijk zal niet iedereen het hier mee eens zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.