actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2016, 07:42
Stefan.V*ndeputte Stefan.V*ndeputte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Beerse
Posts: 84
'Brandweer vindt amper nog vrijwilligers'

De Vereniging van Vlaamse Brandweervrijwilligers trekt aan de alarmbel. "Binnenkort vindt de brandweer geen vrijwilligers meer", zegt de woordvoerder.

Onder meer de *geschiktheidsproeven, die sinds begin 2015 ook verplicht zijn voor vrijwilligers, zijn een drempel: de helft faalt, aldus De Morgen en Het Laatste Nieuws.

"Als we zo voortdoen, zijn er over vijf jaar geen vrijwilligers meer te vinden", waarschuwt Geert Ollevier van de Vereniging van Vlaamse Brandweervrijwilligers (VVB). Een probleem, want van de 16.000 brandweerlui in België zijn er zo'n 11.000 vrijwilligers.

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) werkt aan een campagne die Vlamingen warm moet maken om toch een handje toe te steken bij de brandweerkorpsen.

Bron: Knack, 21/04/16, http://www.knack.be/nieuws/belgie/b...mal-694145.html

Eigen mening:
De daling in vrijwilligers is een ernstige trend die gevolgen kan hebben op onze veiligheid, maar ik begrijp wel waarom deze trend zich voordoet.
Ikzelf zal waarschijnlijk nooit (of althans niet gemakkelijk) mezelf als vrijwilliger stellen bij de brandweer.
Ik denk dat vrijwilligerswerk in het algemeen minder mensen aantrekt dan vroeger, en dat de brandweer hier het ernstigst onder lijdt.
De combinatie van dat je op vaak plots opgeroepen kan worden en het feit dat brandweerpersoneel vaak in contact komen met tragedies maakt het vrij onaantrekkelijk om je bij de brandweer in te schrijven.
Hopelijk vind men een oplossing, maar het gaat zeker niet vanzelf komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st April 2016, 08:07
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
Belangrijk

Ik denk dat het heel belangrijk is om het vrijwilligerswerk bij de brandweer aantrekkelijker te maken. En dit omdat het van groot belang is om genoeg hulpverleners als reserve te hebben, zeker in deze tijd van onverwachtse aanslagen...

Het lijkt mij echter niet raar dat de helft van alle kandidaten niet slaagt voor zijn test. Ik denk dat jongvolwassenen, als ze hun diploma hebben nog willen gaan werken bij de brandweer als vrijwilliger.
De mensen die meedoen aan zulke testen zijn meestal al ouder, laaggeschoold of zelfs uit een lagere sociale klasse. Wat dus maakt dat zij niet geschikt kunnen worden verklaard voor dit toch wel belangrijke werk.

Er kunnen vanuit de overheid reclamecampagnes worden opgericht zoals ze dat bij defensie doen om het werken bij de brandweer te stimuleren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.