actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th April 2015, 16:55
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Koffie herstelt leverschade veroorzaakt door alcohol

Koffie herstelt leverschade veroorzaakt door alcohol

Een nieuwe meevaller voor koffieliefhebbers. Wetenschappers hebben zopas een nieuw puntje toegevoegd op de lange lijst van gezondheidsvoordelen die koffie biedt. De drank blijkt de leverschade veroorzaakt door zwaar alcoholgebruik te kunnen herstellen.

Dat onderzoekers steeds meer voordelen van de nochtans omstreden cafeďnehoudende drank ontdekken, schreven we deze week nog. Recente studies toonden aan dat koffie onder andere kan beschermen tegen hartziekten, Parkinson, Alzheimer, diabetes en borst- en prostaatkanker.

Na een nieuw onderzoek van het World Cancer Research Fund kan er nog een ziekte aan de lijst toegevoegd worden: leverkanker. Globaal gezien is leverkanker de op één na dodelijkste kanker. Een belangrijke factor die de ziekte kan veroorzaken, is overmatig alcoholgebruik.

Volgens de nieuwe studie, die gepubliceerd werd in het WCRF Liver Cancer Report, stijgt het risico op leverkanker aanzienlijk indien u drie of meer alcoholische drankjes per dag drinkt. Maar regelmatige koffieconsumptie kan het risico weer doen dalen.

Koffie zou de schade helpen verminderen die door het overmatige alcoholgebruik wordt veroorzaakt. De cijfers zijn indrukwekkend: de onderzoekers stelden vast dat elke kop koffie per dag het risico op leverkanker met 14 procent vermindert.

Ontstekingsremmende werking

De wetenschappers bestudeerden hiervoor de data van 34 studies, die gezondheidsgegevens van in totaal meer dan acht miljoen mannen en vrouwen en 24.600 gevallen van leverkanker bevatten.

Over de oorzaak van het beschermende effect bestaat geen duidelijkheid. De onderzoekers vermoeden dat het te maken heeft met de ontstekingsremmende werking van koffie. "Zowel koffie als koffie-extracten bleken de activiteit te verminderen van de genen die betrokken zin bij ontstekingen, en het effect blijkt het meest uitgesproken in de lever", besluit het rapport.

Bron: De Morgen, 03/04/15, http://www.demorgen.be/wetenschap/k...cohol-a2275405/

Eigen mening: Koffie heeft zijn voor- en nadelen. Dat zal wellicht altijd zo blijven. Volgens studies is dat wel pas vanaf een bepaalde hoeveelheid cafeďne. Over gezondheidsproblemen zou het gaan vanaf vijf of zes kopjes koffie. Ik drink elke dag een grote tas koffie na het opstaan. Dit is voor mij een gewoonte worden, maar verder heb ik geen nood aan koffie. Koffie zou geen verslavend effect hebben, dus dan is volgens mij gemakkelijk om te stoppen na een paar kopjes. Neem bijvoorbeeld een flesje water mee naar het werk in plaats van de koffiezet te gebruiken. Daarnaast is het voor mij persoonlijk tof nieuws om te lezen aangezien langs de ene kant van de familie kanker veel voorkomend is, langs de andere kant is er dan weer Alzheimer en Parkinson. De juiste hoeveelheid koffie drinken is dan de boodschap.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2015, 13:02
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Koffie gezond?

In grote lijnen komt mijn mening overeen met de mening van Jorn. Toch denk ik, in tegenstelling tot Jorn, dat koffie wel verslavend kan zijn. Ik ken mensen die elke dag bij het opstaan een tas koffie moeten drinken, anders kunnen ze onmogelijk aan hun dag beginnen. Ze kunnen niet zonder hun dagelijkse portie koffie en daarom denk ik dat het toch verslavend kan zijn. In het artikel staat dat het drinken van een bepaalde hoeveelheid koffie per dag veel voordelen oplevert. Dit kan ik mij wel voorstellen, maar ik denk niet dat we nu allemaal ineens veel koffie moeten drinken. Persoonlijk lust ik geen koffie en ik ben ook niet van plan om ineens koffie te gaan drinken omdat er voordeel uit gehaald kan worden (op vlak van gezondheid). Er zijn veel manieren om gezond te eten en te leven. Daarom zou ik koffie niet als noodzakelijk beschouwen. Voor mensen die graag koffie drinken is het natuurlijk mooi meegenomen, maar toch moeten ze er op letten dat ze niet te veel koffie drinken. Wie te veel koffie drinkt heeft dan weer meer kans om de negatieve gevolgen van het drinken van koffie te ondervinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.