actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2015, 11:28
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Grote kans op besmetting door teken

De kans op besmetting door teken neemt toe. Dat zegt Maxime Madder van het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG), die onderzoek doet naar de kleine parasieten. Het aantal teken is de afgelopen jaren enorm gestegen, onder meer door de zachte winters.

Canvas toont vanavond in 'Panorama' hoe Maxime Madder teken vangt in de natuur en in zijn labo onderzoekt of ze besmet zijn. Teken kunnen onder andere de ziekte van Lyme veroorzaken. Het risico op besmetting is redelijk hoog, stelt Madder.

"Er zijn twee tot drie keer zoveel teken als tien jaar geleden", legt hij uit in de 'Panorama'-reportage. "Dat heeft meerdere redenen. Door de klimaatopwarming vormen de bomen meer vruchten, die dienen als voedsel voor de gastheren van de teek." Teken voeden zich met het bloed van hun gastheer. Meer vruchten betekent meer gastheren voor tekenlarven, zoals muizen en andere knaagdieren.

"Daarnaast is het aantal reeën en everzwijnen de afgelopen decennia enorm toegenomen", zegt Madder. "Die zijn dan weer de ideale gastheer voor volwassen teken."

Bovendien waren de afgelopen winters vrij warm, waardoor de teken zich langer konden ontwikkelen. "Tegelijk is de infectiegraad stabiel gebleven, maar omdat het aantal teken enorm is toegenomen, is het risico op besmetting dus redelijk hoog."

Teken komen in actie wanneer de temperatuur boven de tien graden Celsius klimt. "We vinden teken vanaf de vroege lente", zegt hij. "Net voor de zomer krijgen we een piek. In de zomer vinden we minder teken, omdat het dan droog en warm is. Een tweede piek volgt in het najaar, tot de temperaturen weer onder de tien graden zakt."

Hoe beschermen?

Teken zijn vooral te vinden op (vochtige) plaatsen met veel begroeiing. Trekt u er graag op uit in de natuur, dan kan u zich het best beschermen door gepaste kleding te dragen. Een tip van Marc Coosemans van het ITG: "Draag bij voorkeur een lange broek en kousen over de pijpen. Als dat niet mogelijk is, moet je na de wandeling een goede inspectie doen van de hele huidoppervlakte, ook in de lies."

Vindt u een teek, dan moet u die zo snel mogelijk verwijderen. "Maar doe dat niet met alcohol, ether of een sigaret want dan spuwt de teek al zijn kiemen in het lichaam."

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/-...teken-a2265508/
Datum: 26/03/2015

Mening:
Teken komen meestal voor in gebieden waar het warm is. In het artikel wordt er gesproken over de opwarming van de aarde en dat ze daardoor meer en meer zullen voorkomen in België. Voor gezinnen met jonge kinderen is het belangrijk dat ze hiervan op de hoogte zijn. Kinderen spelen, ondanks de playstation en pc, nog steeds graag buiten. Hierdoor zijn ze ideale prooien voor teken. Als ouder is het aangewezen om de kinderen elke dag te controleren. Misschien kunnen we ook eens nadenken hoe we teken kunnen 'voorkomen' in België. Ik denk dat als we meer en meer alternatieve, groene energie gaan gebruiken, we minder teken zullen krijgen. Op deze manier gebruiken we de energie constant opnieuw in plaats van maar één keer (zoals steenkool).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2015, 20:17
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Pas op voor teken!

B*b sprak over het 'voorkomen' van teken in België. Volgens mij is het onmogelijk om dit te voorkomen. Ik heb thuis drie katten die elke dag thuiskomen met teken. Elke dag moet ik bij hen de teken verwijderen en trap ik ze ineens plat zodat ze zich niet meer kunnen vasthechten aan anderen. Persoonlijk heb ik nog maar twee keer een teek gehad, dat valt goed mee. Ik ken mensen die jaarlijks verschillende tekenbeten oplopen en ik ken ook mensen die er effectief ziek van werden. Gelukkig had ik meer geluk en waren de teken die mij beten niet gevaarlijk. Op vrije momenten vind ik het leuk om een keer te gaan wandelen in de natuur, naargelang welk seizoen het is kijk ik mezelf altijd na op teken. Dit is automatisme geworden. Deze gewoonte zouden meer mensen moeten hebben. Soms worden teken pas na enkele dagen tot enkele weken opgemerkt, op dat moment is het meestal te laat en is het lichaam geïnfecteerd. Mensen beseffen niet altijd hoe schadelijk een teek kan zijn. Er zijn mensen die denken dat de kans dat ze gebeten worden door een besmette teek klein is. Het is ook zo dat niet elke teek gevaarlijk is, maar de kans bestaat en elke beet kan leiden tot een infectie. Voorkomen is beter dan genezen. Zorg er daarom voor dat je voldoende aangekleed bent en na afloop van een wandeling in de bossen jezelf en eventuele mede-wandelaars na te kijken op de aanwezigheid van één of meerdere teken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th April 2015, 16:44
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
Ik denk dat het ook moeilijk is om een teek te voorkomen. Als we meer 'groene' energie gaan gebruiken in België (zoals B*b aangaf), dan komen we er nog niet. Mensen gebruiken bijvoorbeeld enorm vaak de auto, dan zouden alle auto's 'groen' moeten rijden. Het is een werkpunt maar ik denk eerder onrealistisch. De aarde warmt nu eenmaal op, klimaatsveranderingen zijn al even aan de orde. Het volledig proberen te voorkomen van een teek is ondenkbaar. Leerlingen zouden op school bijvoorbeeld ook informatie moeten krijgen rond de gevaren van een teek. Wanneer er uitstappen worden georganiseerd in een bos, kan de leerkracht extra informatie geven: hoe herken je een teek, wat zijn de gevaren,... ? Eventueel met foto's omdat jongeren dan oog in oog worden geconfronteerd. De leerkracht kan er misschien ook opwijzen dat leerlingen zich goed moeten aankleden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.