actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2015, 12:25
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Vlaming eet slecht en beweegt te weinig

We bewegen minder en eten ongezonder dan zeven jaar geleden. Nochtans waren in 2008 ambitieuze doelstellingen rond voeding en beweging geformuleerd, om ons tegen 2015 tien procent gezonder te doen leven. Maar in plaats van vooruit te gaan, gaan we achteruit. Dat schrijven de kranten van Mediahuis vandaag.

Om de vijf jaar ondervraagt het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid 10.000 burgers over hun gezondheid en gedrag, onder wie 3.500 Vlamingen. Het aandeel Vlamingen dat dagelijks minstens een half uur beweegt en tijdens die inspanning iets dieper en sneller gaat ademhalen, is bijvoorbeeld van 45,1 procent in 2008 naar 39,7 procent in 2013 gedaald (-5,4 procent).

Er zijn ook iets minder baby's die op dag 6 na de geboorte borstvoeding krijgen (64,2 procent in 2013 tegenover 65,0 procent in 2008). En het aandeel Vlamingen dat dagelijks groenten eet, daalde tussen 2008 en 2013 van 87,5 procent naar 79,3 procent (-8,2 procent).

Bron: De Standaard, 23/03/2015

Mening: Ik denk dat hier wel een aantal redenen voor zijn. Waarom maken ze fastfood niet veel duurder? Voor alle gezonde producten betaal je veel meer dan voor fastfood. Naarmate de prijs van gezonde voeding blijft stijgen, gaat de mens dit minder en minder kopen en grijpen ze sneller naar fastfood of iets dat je maar moet opwarmen in de oven. Mensen gaan ook minder sporten, maar heb je daarvan de prijs al eens bekeken? Bijvoorbeeld: Ik doe spinning en heb een twintigbeurtenkaart, de beurten moeten binnen het half jaar opgebruikt zijn en je betaalt 160 euro. Sportcentra willen alleen maar veel geld bij elkaar sprokkelen, maar met zo'n hoge prijzen blijven mensen niet komen. Ze zullen al sneller eens om het blokje gaan lopen. Maak sporten en gezonde voeding veel goedkoper, zo zullen mensen ook gezonder gaan leven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th March 2015, 10:34
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Vlaming eet slecht en beweegt te weinig

Ik denk dat het probleem eerder moet aangepakt worden bij de producenten. In de voedingsindustrie is er veel geld gemoeid en gaat er niet snel iets veranderen. Ik heb even geleden nog een programma gezien waar ze het over de etikettering hadden van de voeding. Ze willen een duidelijker systeem (stoplichten). Als er veel suikers inzitten zal dat vakje rood gekleurd worden. Ik denk dat dit ook belangrijk is en mensen daardoor meer op hun eten gaan letten. Het is niet enkel de prijs die uitmaakt. De prijs van groenten en fruit ligt niet zo hoog.
Sporten kan je zelf thuis doen ook al vraagt dat meer energie en doorzettingsvermogen. Ik ga bijvoorbeeld lopen en inlineskaten in de zomer. Hiervoor heb je enkel goede sportschoenen en inlineskates nodig. Als je echt wilt afvallen, vind je tegenwoordig genoeg informatie op het internet. Het is eerder een kwestie van te weinig tijd of geen goesting hebben. Net door te sporten krijg je meer energie en zal je dag veel beter verlopen. Een half uurtje in een dag kan je toch gemakkelijk vrijmaken? Ga met de fiets naar school of het werk i.p.v. met de auto of neem de trap i.p.v. de lift. Het zijn allemaal eenvoudige tips die veel kunnen doen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th March 2015, 14:44
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Vlaming eet slecht en beweegt te weinig

Persoonlijk kan ik mij vinden in beide reacties. Volgens mij is het vooral de mentaliteit die heerst onder de mensen. Nagenoeg iedereen loopt de hele dag rond met zijn iPhone, tablet, notebook ... . Anderen kijken de hele dag tv. Mensen zijn tegenwoordig te lui om te sporten en geven vaak als reden aan dat het te duur is. Dit zie ik als een uitvlucht. Sporten hoeft niet duur te zijn. Je kan gaan joggen, wandelen, fietsen, de radio luid zetten en dansen ... . Allemaal goedkoop en het is even effectief als sporten in een sportcentrum, hoewel de media het vaak anders wil doen uitschijnen.
Wat wel zo is, is dat gezonde voeding vaak duurder is dan ongezonde voeding. Ik vind dat ongezonde voeding meer belast moet worden. Hoe ongezonder, hoe meer belastingheffing. Dit is zowel goed voor het begrotingstekort als voor de gezondheid van de gemiddelde Belg. Mensen kiezen meestal voor het goedkoopste en als ongezonde voeding na verloop van tijd meer zal kosten dan gezonde voeding, zullen meer mensen spontaan gezonder gaan eten. Het zal wel een aanpassing zijn omdat veel mensen verslaafd zijn aan suiker, maar met voldoende wilskracht en steun uit de omgeving ben ik er zeker van dat dit moet lukken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th March 2015, 15:21
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Ik kan het krantenartikel nauwelijks geloven. Naar mijn gevoel wordt er vandaag de dag ongelofelijk veel nadruk gelegd door onze maatschappij op gezonde voeding. Er komen tegenwoordig geen snoepwinkels meer bij, maar dieetzaken. Dat moet toch een effect hebben op de Vlamingen. Mensen worden constant geconfronteerd met gezonden voeding: tv, reclame, dieetwinkels, diëtisten, krantenartikelen, familie en vrienden, school … Deze nadruk op gezonde voeding mogen we niet verhogen. Want te veel nadruk kan ook een tegengesteld of negatief gevolg met zich meebrengen. We moeten zoals als Lore P*eters aan geeft in haar mening de prijzen van gezonde voeding veranderen. Deze prijzen zijn duurder dan ongezonde voeding. De prijzen van ongezonde voeding zijn vaak ook spot goedkoop. (bv. pakje chips = 30 cent, pak koeken = 89 cent) Mijn grootmoeder vertelde vorige week dat ze vaak ongezonde voeding koopt omwille van het feit dat het zo goedkoop is. Ze kan het door de lage prijs moeilijk laten liggen. Ik denk dat deze gedachten bij meerdere mensen circuleert. Door de prijs van ongezonde voeding te verhogen, zal het aankoop gedrag van de consumenten volgens mij aanzienlijk veranderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.