actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th March 2015, 07:52
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Bijna tien procent pasgeborenen te zwaar

Bijna tien procent pasgeborenen te zwaar

Een op de tien pasgeborenen is te zwaar omdat een toenemend aantal zwangere vrouwen met overgewicht kampen. Dat blijkt uit studies van de KU Leuven.

Vanaf een geboortegewicht van vier kilo spreekt de wetenschap over ‘macrosomie’. Dat betekent dat het geboortegewicht te hoog is in verhouding met het gemiddelde. Een Vlaams meisje weegt bij haar geboorte gemiddeld 3,350 kilo. Een jongen tikt af op 3,450 kilo.

Er zijn verschillende oorzaken die invloed hebben op het gewicht van een baby, maar het gewicht van de moeder speelt wel een grote rol. Vrouwen met obesitas – met een body mass index (BMI) van 30 of hoger – hebben meer kans op te zware baby’s.

‘Uit de meest recente gegevens van het jaar 2013 blijkt dat 9,5 procent van de Vlaamse baby’s te zwaar is. In 1999 was nog maar 8 procent van de pasgeboren baby’s te zwaar.’ Dat zegt professor Roland Devlieger van de KU Leuven.

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 4 maart 2015)

Mening

Ik denk dat we vooral naar de oorzaak moeten teruggaan waarom vrouwen met zwaarlijvigheid aan een baby beginnen. Ik denk dat het misschien een 'extreme' oplossing kan zijn om te zorgen dat zwaarlijvigheid eerst bestreden moet worden voor deze vrouwen kinderen kunnen krijgen. Langs de andere kant vind ik het moeilijk om in procenten te rekenen, zeker omdat 10% niet zoveel lijkt. In 2013 in Vlaanderen 65.484 kinderen geboren. (bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140102_00910329 geraadpleegd op 4 maart 2015) Wanneer je 10 procent van die baby's uit 2013 neemt, dan heb je ongeveer 6500 baby's die te zwaar zijn. Ik vind dit cijfer, ook al is het hetzelfde, veel meer zeggen dan die 10 procent.
Toch denk ik dat het heel moeilijk is om deze zwaarlijvige baby's 'tegen te gaan'. Ik denk niet dat het evident is als moeder om af te vallen voor je zwanger word. Het kan ook zijn dat de vrouw die de baby draagt, bijkomt wanneer ze zwanger is en zo een te hoge BMI gaat hebben. Ik denk dat we vooral moeten terugkeren naar een gezondere levensstijl om de zwaarlijvige baby's tegen te gaan.

Laatst aangepast door L*ura.present : 4th March 2015 om 08:02.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th March 2015, 16:23
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 88
Zoals Laura reeds aangeeft is het belangrijk om de oorzaken te bekijken van het verhoogde geboortegewicht bij pasgeboren baby's. In eerste instantie wordt de link gelegd met het gewicht van de moeder. Een obese vrouw 'verbieden' om zich voort te planten is onmogelijk, maar een doorgedreven sensibiliseringscampagne is wel aanbevolen naar mijn mening. Kinderen van obese vrouwen lopen een verhoogd risico op misvormingen en andere aandoeningen. Bovendien is er een grotere kans op complicaties bij de geboorte. Jaarlijks worden ongeveer 6500 zwaarlijvige baby's geboren. Wanneer deze zwaarlijvigheid aanhoudt zal het kind op latere leeftijd dezelfde problemen ondervinden als zijn/haar moeder, bijvoorbeeld: diabetes, hart- en vaatziekten...
Over het algemeen is het voor zwaarlijvige vrouwen ook moeilijker om zwanger te geraken. Als gynaecologe is het op dat moment volgens mij van extreem groot belang om de vrouw in kwestie aan te sporen om gewicht te verliezen alvorens zwanger te proberen worden. Ook voldoende voorlichting in verband met complicaties en afwijkingen moet gegeven worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th March 2015, 11:12
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Bijna tien procent pasgeborenen te zwaar

Ik vind het nogal kort door de bocht gaan om te zeggen dat men eerst en vooral iets moet doen aan het gewicht van de moeder. Als je bijvoorbeeld problemen hebt met je schildklier, is het geen optie om snel even enkele kilo's af te vallen alvorens zwanger te worden. Zoals L*ura aangeeft is het best om een gezonde levensstijl aan te nemen en niet op crashdieet gaan voor men zwanger wordt. Een gezonde levensstijl heb je voor de rest van je leven en kan je je kindje ook meegeven. Ik ga ook wel akkoord met wat Shanice zegt, dat er voorlichting moet gegeven worden over complicaties. Dit moet wel op een genuanceerde en subtiele manier gebeuren uiteraard. Men kan niet tegen de moeder persoonlijk zeggen dat er problemen kunnen optreden omwille van haar gewicht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.