actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th March 2015, 08:12
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Een pil om naar dromenland te gaan?

Een pil om naar dromenland te gaan?

Wie slaappillen neemt, slaapt slechter en raakt er verslaafd aan. Toch neemt meer dan een op de Tien Vlamingen een pil voor hij naar bed gaat.

Zo’n 13 procent van de Vlamingen ouder dan vijftien jaar zegt de afgelopen twee weken slaap- of kalmeringsmiddelen genomen te hebben, en dat aandeel zit in stijgende lijn. Geen goede evolutie, waarschuwen experts. ‘Anders dan tot voor kort werd gedacht, duurt het vaak erg lang, zelfs tot een jaar, om weer van de slaappillen af te geraken’, zegt Johan Verbraecken, professor en medisch coördinator van het slaapcentrum aan het UZ Antwerpen. ‘Aan slaappillen begin je dus best helemaal niet.’

Wie slaappillen neemt, valt wel sneller in slaap en wordt ’s nachts minder vaak wakker. Maar uit wetenschappelijke studies blijkt ook dat de kwaliteit van de slaap door de pillen daalt. Bovendien treedt er gewenning op. Na vier weken blijkt de slaappil geen effect meer te hebben en duurt het inslapen weer even lang als vóór de start van de slaapmedicatie.

Afkicken

Tijd om af te kicken, dus. Maar dat is voor veel patiënten een werk van lange adem. Verbraecken: ‘Het klassieke schema voor de ontwenning schrijft voor om elke week een kwartje minder te nemen. Na een maand zouden de patiënten dan af zijn van de slaappillen. Maar veel patiënten slapen daarna lange tijd slechter dan vóór ze slaapmedicatie namen.’

Wanneer heb je slaapproblemen?

Ook aan wie geen slaappillen neemt, wil Verbraecken die boodschap meegeven: het is geen ramp als je af en toe slecht slaapt, het is zelfs normaal. ‘Pas als je drie dagen per week gedurende minstens drie opeenvolgende weken slecht slaapt én als je daardoor overdag problemen ondervindt, is er sprake van een echt slaapprobleem.’

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 10 maart 2015)

Mening
Ik wil Joppe (die het vorig artikel in deze map postte) niet tegenspreken, maar in dit artikel staat dat 1 op 10 Vlamingen een slaappil pakt. Ik vind het best veel . (In het artikel van Joppe namen nog meer mensen een slaappil.) Ikzelf heb nog nooit slaappillen genomen. Soms slaap ik slecht, maar als je dan de volgende dag op tijd in je bed kruipt, is het probleem opgelost. Ik kan me wel voorstellen dat je verslaafd kan raken aan deze pillen omdat je na de eerste keer merkt dat je er goed van slaapt. Wanneer je het dan een volgende keer pakt, ga je er ook goed van slapen, maar zoals ze in het artikel zeggen, denk ik wel dat het een slechte invloed heeft op je slaap. Door die pil ga je als het ware op 'commando' slapen. Ik ben tegen een slaappil. Laat staan dat ik het ooit zelf zou nemen.

Laatst aangepast door L*ura.present : 10th March 2015 om 08:19.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.