actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2015, 00:38
P*tricia P*tricia is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 25
Wat u moet weten voor u onder de zonnebank gaat (gevaren)

De Stichting tegen Kanker eist voor het eerst een verbod op commerciële zonnebankcentra. Tijdens de wintermaanden lijkt een zonnebankkuur nochtans een makkelijke oplossing om een zomers kleurtje op te doen. Maar waar zit het risico van bruinen zonder natuurlijk zonlicht? Wie mag niet onder de zonnebank? En welke voorzorgsmaatregelen neemt u best? Een overzicht.

BRUINEN EN KANKER
Van zonlicht wordt u niet alleen goedgezind, het is ook de belangrijkste bron van vitamine D. Alleen wordt u ook blootgesteld aan ultraviolet licht wanneer u in de zon loopt. De Wereldgezondheidsorganisatie linkt UV-straling aan de ontwikkeling van huidkanker, cataract en andere oogaandoeningen en - bij cumulatieve blootstelling - vroegtijdige huidveroudering. Het IARC, het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek, plaatst uv-straling zelfs in categorie 1 van kankerverwekkende stoffen, naast bijvoorbeeld asbest en tabak.

ZON VERSUS ZONNEBANK
Onderzoek van het Australian Radiation Protection and Nuclear Safety Agency (ARPANSA) wees uit dat zonnebankgebruikers worden blootgesteld aan uv-straling die zes keer sterker is dan die van de felle middagzon. Bovendien wees datzelfde onderzoek uit dat de dosis uv die bij een zonnebankbeurt vrijkomt niet alleen sterk varieert per toestel, maar ook per sessie, waardoor zonnekloppers moeilijker op voorhand de kracht van de straling kunnen voorspellen en dus ook makkelijker verbranden.

ZONNEBANKEN EN HUIDKANKER
Uv-straling kan worden opgedeeld in uv A, B, en C. Waar zonnebanken vroeger vooral de minder schadelijke uv A uitzonden, wordt de laatste jaren steeds vaker uv B toegevoegd om het bruinproces te versnellen. Volgens onderzoek vergroot wie voor zijn vijfendertigste onder de zonnebank ging zijn kans op melanoom aanzienlijk. Datzelfde onderzoek wees bovendien uit dat ongeveer 5% van de gevallen in West-Europa vermeden had kunnen worden door niet onder de zonnebank te gaan.

VOORZORGSMAATREGELEN
Het WHO raadt aan zonnen onder de zonnebank te verbieden voor minderjarigen of klanten met huidtype 1 (lichte huid, blauwe ogen, sproetjes, snel verbranden). Ook zwangere vrouwen wordt afgeraden de zonnebank te gebruiken. Bovendien zouden mensen met een huidaandoening of onder medicatie eerst op consultatie moeten gaan bij hun arts. Antibiotica, antidepressiva, of zelfs cosmetica kunnen namelijk een effect hebben op de snelheid waarmee u verbrandt. De Belgische wet volgt het WHO grotendeels: wanneer u huidtype I heeft, minderjarig bent, huidkanker hebt of hebt gehad of medicijnen gebruikt, mag u een zonnebankcentrum niet in.

Toch een doorgewinterde gebruiker? Om het risico op schade in te perken, zou u steeds een beschermende bril met zijbeschermers moeten dragen. Enkel de ogen sluiten is niet voldoende. Zo’n brilletjes moeten gratis ter beschikking worden gesteld door het zonnecentrum. Parfum, dagcrème, deo en zonnebrandcrème laat u best thuis. De eerste kunnen huidreacties uitlokken, de laatste is bovendien ook zinloos.

Volgens de Belgische wet dient elk zonnebankcentrum ook een onthaalverantwoordelijke te hebben die u informatie bezorgt over de gevaren van de zonnebank, die uw huidtype bepaalt en daarop de intensiteit, duur en frequentie van de zonnebankbeurten afstemt. Tussen de eerste en tweede sessie van uw zonnebankkuur zou u 48 uur moeten wachten, daarna moet er 24 uur tussen uw beurten zitten.

Mening: Ik snap wel dat mensen er goed uit willen zien en zelf vind ik ook dat een mooi bruin teint wel mooi is. Maar wat ik niet snap is waarom dat mensen gewoon niet kunnen wachten tot de zomer weer komt en hun teint dat te bekomen door de iets of wat gezondere uv-stralen van de zon. We zijn toch wie we zijn, iedereen is anders, iedereen is uniek... Dat leren we onze leerlingen aan dus we kunnen toch iedereen accepteren die wat witter is dan sommige andere mensen. Ikzelf heb nooit aan de zonnebank-rage gedaan. (Ik noem het een rage want het is blijkbaar maar sinds kort dat het zo intensief wordt gebruikt, met dank aan sommige tv-programma's). Ten eerste mocht ik het niet door mijn vader, natuurlijk volgde daarom een waarom het niet mag, bij ons thuis is dit een must voor alle 'je-mag-dat-niet' momenten. Hij legde mij uit wat de zonnebank met je huid doet, naast het verhoogde kans op kanker ook hoe uw huid aanzienlijker ouder wordt. Bij mijn gekozen onderwijsvak hebben we dit ook al besproken en niet veel mensen weten dit maar een teveel aan uv-stralen tast je DNA aan.
En dan nog erbij is dat je kanker kunt krijgen. Huidkanker is een van de meest pijnlijke kankers die er zijn. Niemand wilt ziek worden laat staan echt ziek zoals in dit geval een kanker.
Nu ben ik wel de zonnebanken aan het dissen maar een teveel aan uv-straling van de zon is ook niet goed. Het heeft dezelfde effect als een teveel aan zonnebanken. Alleen bij een zonnebank zal je sneller een effect ervaren dan gewoon in de zon te bakken.
Ga er dus voorzichtig mee om. En vergeet niet ik accepteer iedereen zoals hij/zij is. Dus het is niet omdat je witter of bruiner bent dan mij dat ik niet met je zal praten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th March 2015, 11:27
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Wat u moet weten voor u onder de zonnebank gaat (gevaren)

Ik vind het belangrijk dat mensen gericht omgaan met het gebruik van zonnebanken. Het houdt inderdaad vele risico's in. Ikzelf ga meestal voor de zomer begint een paar keer onder de zonnebank. Dit doe ik omdat ik anders te snel verbrand. Het is dus niet om bruiner te worden, want veel bruiner word ik er niet van.
Bij biologie leren we ook over de risico's. Ik denk dat het goed is om dit onderwerp in je lessen te verwerken. Bij mijn stage moesten leerlingen een taak maken over huidverzorging. Dit wordt besproken in de klas. Ik hoop dat leerlingen daardoor de risico's inzien. Het is ook belangrijk dat je je beschermt tegen de gewone zon. Hierbij sluit ik me volledig aan bij P*tricia.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.