actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2016, 09:53
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Uniek project: Mechelse gezinnen uit middenklasse kunnen sociale woning krijgen

Uniek project: Mechelse gezinnen uit middenklasse kunnen sociale woning krijgen

Mechels burgemeester Bart Somers wil een aantal gezinnen uit de middenklasse huisvesten in sociale woonwijken om de samenhang tussen de mensen te bevorderen. In ruil voor een sociaal huurtarief moeten die gezinnen zich een aantal uren per week inzetten voor de buurt.


Bart Somers (Open Vld) lanceert het idee in zijn nieuwe boek Samen leven – Een hoopvolle strategie tegen IS. Vanuit zijn jarenlange ervaring als burgemeester van Mechelen stelt hij “een coherent beleid” voor in plaats van “de huidige losse flodders, zoals het debat over de boerkini”.

“Ik geloof bijvoorbeeld niet echt in deradicalisering”, zegt Somers. “Ik wil liever voorkomen dan genezen.” Een concreet voorbeeld: Somers wil in Mechelen enkele tientallen gezinnen uit de middenklasse onderbrengen in sociale woonwijken om de sociale cohesie te bevorderen. In ruil voor de lagere huurprijs vraagt hij van die gezinnen een engagement om zich een aantal uren per week in te zetten voor hun buurt. Dat kan onder meer via naschoolse kinderopvang, huiswerkbegeleiding en/of het organiseren van straatfeesten en een buurtinformatienetwerk (BIN). De burgemeester hoopt dat Vlaams minister Liesbeth Homans (N-VA) hem in dat initiatief zal steunen.

Somers pleit in zijn boek ook voor een nieuw vak Burgerschap in alle netten van het secundair onderwijs. “Op de fundamentele waarden van onze samenleving, zoals de gelijkheid van man en vrouw en de strijd tegen elke vorm van discriminatie, mogen we niets toegeven. Daarom pleit ik voor een charter dat elke nieuwkomer en ook alle jongeren zouden moeten ondertekenen.”

Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20161014_0...-woning-krijgen
Datum: 15/10/2016

Mening: Ik ben van mening dat dit project een goed idee is. Op deze manier wordt volgens mij de kloof een stuk kleiner gemaakt tussen de middenklasse en de mensen uit de sociale woonwijken. Ik denk dat door middel van dit project veel meer gezinnen een kans krijgen om zich te integreren in de samenleving, gewoon omdat ze een kans krijgen om de andere mensen te leren kennen. Ze zullen zien dat ze niet zo heel verschillend zijn, maar dat ze misschien gewoon op een andere manier leven. De mensen uit de middenklasse die aan dit tarief mogen huren zien tegelijkertijd ook wel dat ze er iets voor terug moeten doen. Door zich te engageren in allerlei activiteiten, wordt het sowieso al gemakkelijker om de kloof te verkleinen.

Laatst aangepast door Brenda.T*ga : 15th October 2016 om 10:00.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.