actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2016, 14:47
Elise.v*ndervliet Elise.v*ndervliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Oosterlo
Posts: 55
Pro-olie president vs. ‘waterbeschermers’

In North-Dakota is sedert de zomer een groot protest aan de gang tegen de aanleg van een pijpleiding die dwars door heilig land van inheemse groepen zou gaan. De drinkwatervoorzieningen zouden er voor miljoenen mensen bedreigd zijn. De inheemse groepen voelen zich genegeerd. En met de overwinning van Donald Trump zal de toestand niet beteren, vrezen tegenstanders.

Zelfs met een gebrek aan media-aandacht blijft het protest tegen de ‘Dakota’-oliepijpleiding al maanden groeien in omvang. Duizenden komen samen om te betogen tegen de aanleg van een pijpleiding, die ruwe olie zou transporteren van North-Dakota tot Pakota, Illinois, door de Missouri-rivier. ‘Blijf van ons water,’ klinkt het bij de betogers, die de leiding als een gevaar bestempelen voor de drinkwatervoorzieningen van miljoenen mensen. Er zouden elke dag zo’n 570.000 vaten olie door de leiding van bijna 2000 kilometer trekken.

Pepperspray en honden... en nu Trump

Sinds enkele weken stuiten de protesten op veel agressie vanwege Amerikaanse politiediensten. De media in de Verenigde Staten (en elders) hebben naar aanleiding van de verkiezingen de problemen in North-Dakota lang verzwegen. De nominatie van Donald Trump als volgende president zal de ‘waterbeschermers’ ook niet helpen in hun opzet. Waar president Obama nog poogde om compromissen te sluiten tussen de inheemse groepen en het bedrijf achter de pijpleiding, zal Trump als pro-olie president de laatste fase nog sneller willen doorvoeren, vrezen analisten.

Wellicht nog belangrijker dan het beleid dat Trump zal voeren met betrekking tot olie en energie, is de directe link tussen Trump en het bedrijf achter de pijpleiding. De Ceo van Energie Transport Partners zou naar verluidt meer dan 100.000 dollar in het campagne van Trump hebben gepompt. Andersom is Trump ook aandeelhouder van het bedrijf.

Bron: De Standaard, 10/11/2016

Eigen mening:
Zoals vele andere burgers, was ook ik enorm ontgoocheld door de presidentsverkiezingen in Amerika. Aangezien Donald Trump toch president geworden is, vind ik dat we hem een eerlijke kans moeten bieden om zichzelf te kunnen bewijzen als 'goede' president. Wat men nu juist 'goed' vind, is natuurlijk verschillend van persoon tot persoon. Ik vind dat het de taak is van de president om hierin een gulden middenweg te vinden, zonder partij te trekken of enkel zijn eigen mening volgen. Het is algemeen geweten dat er ernstige klimaatveranderingen aan de gang zijn, waarvan de mens de oorzaak is. Nog meer olie verbruiken en hiervoor pijpleidingen aanleggen, waarmee men mogelijk de Missouri-rivier zal vervuilen, is dus absoluut geen goed idee. Ik vind dat Trump en zijn parlementsleden moeten zoeken naar duurzame en milieuvriendelijke oplossingen. Compromissen sluiten zonder het milieu uit het oog te verliezen, lijkt mij dus de beste oplossing die Trump zou moeten aanbieden.

Laatst aangepast door Elise.v*ndervliet : 10th November 2016 om 15:01.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.