actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2009, 10:42
Stijn.verellen Stijn.verellen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 6
Ambtenaar kost schatkist 110 miljoen euro

BRUSSEL - Een ambtenaar van de federale overheidsdienst Financiën heeft de schatkist in zijn eentje ruim 110 miljoen euro aan misgelopen btw-inkomsten gekost. Dat bericht De Tijd woensdag.

De ambtenaar was invorderaar bij het op een na grootste btw-inningskantoor van België. Uit vertrouwelijke briefwisseling tussen de administratie van Financiën en het Rekenhof blijkt dat de ambtenaar tussen 1990 en 2005 door 'ernstige tekortkomingen' en 'zware fouten' de schatkist een pak geld heeft gekost.

Volgens De Tijd is minister van Financiën Didier Reynders (MR) niet gehaast om het geld te recupereren. De minister heeft de 60-jarige ambtenaar nog steeds niet gedagvaard voor het Rekenhof. Intussen lopen de verjaringstermijnen.

* woensdag 28 oktober 2009
* Bron: belga
* Auteur: svh
* Krant: Standaard

Ik vind het erg dat in tijden van economische crisis en waar mijn zoveel mogelijk probeert te besparen zoiets zomaar ongestraft kan gebeuren. Hoewel hier niet alleen de ambtenaar schuld treft vind ik, ook zijn werkgevers moet verantwoording afleggen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2009, 10:48
Tom.Rutten Tom.Rutten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Paal
Posts: 29
Ik vind dat de ambtenaar al dat geld moet teruggeven en dat minister Reynders en de bevoegde instanties dit niet gemeld hebben ook een vergoeding moeten betalen.

Citaat:
Orgineel gepost door Stijn.verellen
BRUSSEL - Een ambtenaar van de federale overheidsdienst Financiën heeft de schatkist in zijn eentje ruim 110 miljoen euro aan misgelopen btw-inkomsten gekost. Dat bericht De Tijd woensdag.

De ambtenaar was invorderaar bij het op een na grootste btw-inningskantoor van België. Uit vertrouwelijke briefwisseling tussen de administratie van Financiën en het Rekenhof blijkt dat de ambtenaar tussen 1990 en 2005 door 'ernstige tekortkomingen' en 'zware fouten' de schatkist een pak geld heeft gekost.

Volgens De Tijd is minister van Financiën Didier Reynders (MR) niet gehaast om het geld te recupereren. De minister heeft de 60-jarige ambtenaar nog steeds niet gedagvaard voor het Rekenhof. Intussen lopen de verjaringstermijnen.

* woensdag 28 oktober 2009
* Bron: belga
* Auteur: svh
* Krant: Standaard

Ik vind het erg dat in tijden van economische crisis en waar mijn zoveel mogelijk probeert te besparen zoiets zomaar ongestraft kan gebeuren. Hoewel hier niet alleen de ambtenaar schuld treft vind ik, ook zijn werkgevers moet verantwoording afleggen
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th October 2009, 21:51
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Reynders niet bang voor verjaring in zaak van misgelopen btw-geld

BRUSSEL - Er is nog tot 19 oktober 2010 tijd om de btw-ontvanger die verantwoordelijk wordt geacht voor het mislopen van 110 miljoen euro te dagvaarden. Dat antwoordde minister van Financiën Didier Reynders in de Kamercommissie voor Financiën op een reeks vragen over het dossier. Van het bedrag slaat 107 miljoen op één schuld die door de belastingplichtige wordt betwist.

De minister moest antwoorden op een reeks vragen. Hij ontkende dat zijn administratie inactief gebleven is in het dossier. De ontvanger werd op 24 april 2008 in eerste aanleg veroordeeld wegens corruptie. Het beroep dat hij aantekende is nog hangende. Intussen had de administratie reeds het bedrag becijferd dat de schatkist heeft misgelopen door de fraude van de ambtenaar, en stuurde ze het dossier van 25 pagina’s op 11 mei van dit jaar door naar het Rekenhof.


De minister benadrukte dat er geen risico op verjaring is. De man werd op 19 oktober 2005 ontlast van het beheer van het btw-kantoor Brussel 4, en kan tot vijf jaar daarna, dus tot 19 oktober 2010 gedagvaard worden.

Hij wees er nog op 107 miljoen van de 110 miljoen euro betrekking heeft op een schuld van één belastingplichtige, die deze schuld betwist wegens een procedurefout die door de ontvanger begaan werd. In eerste aanleg kreeg hij gelijk, maar Financiën is in beroep gegaan om zo het bedrag alsnog te kunnen recupereren van de belastingplichtige, "van wie de solvabiliteit buiten kijf staat".

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...02&subsection=3

persoonlijke mening: Ten eerste vind ik het ronduit schandalig dat 1 man zoveel geld kan achterhouden van de belastingen. Maar dat zal iedereen wel vinden. Ik vind wel dat men, ook al betwist de ontvanger de schuld, de resterend miljoenen moet innen van de schuldenaar. Wij maar lijden onder het begrotingstekort terwijl er daar geld genoeg is om het 'gat' van de begroting op te vullen. Als ze dat geld gebruiken om het begrotingstekort te doen verdwijnen. Dan moeten wij de eerste 3-4 jaar geen schrik meer hebben van een begrotingstekort, want dat is er dan niet meer. De regering kan het volk dan ook een gunst bewijzen door ons dan minder belastingen te laten betalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.