actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2009, 14:33
laurens.taels laurens.taels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 68
Lerarentekort op een jaar tijd met een vierde verminderd

Lerarentekort op een jaar tijd met een vierde verminderd

BRUSSEL - In augustus 2009 waren er in Vlaanderen circa 550 vacatures voor leerkrachten in het basis- en secundair onderwijs. Een jaar eerder waren er nog iets meer dan 800. Daarmee komt een einde aan de vrijwel continue stijging van het aantal vacatures de afgelopen 5 jaar.
Dat blijkt uit VDAB-statistieken die Vlaams onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) toont in een antwoord op een schriftelijke vraag van Jos De Meyer (CD&V).

In augustus 2009 waren er iets meer dan 200 openstaande vacatures in de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs, en nog eens zoveel in de 3de en 4de graad. Voor het basisonderwijs telde de VDAB er zo'n 120. Verwacht wordt dat het tekort de komende jaren terug sterk zal toenemen. In het nieuwe Vlaamse regeerakkoord staat te lezen "dat het zeer ernstige tekort aan leerkrachten dat de komende jaren zal ontstaan een belangrijke bedreiging is".

"De regering zal met de sector onderzoeken welke maatregelen kunnen worden genomen om dit tekort tegen te gaan, met bijzondere aandacht voor de problematiek in Brussel", aldus het regeerakkoord.

Bron: De Standaard

Als ik de regering mag geloven, zijn wij als toekomstig leerkracht de redders in nood! Ik kan haast niet geloven dat er binnen drie jaar een groot lerarentekort gaat zijn. We moeten alleen maar de inschrijvingen van dit jaar bekijken, om te besluiten dat er een groot aanbod zal zijn binnen drie jaar. Het babyboomjaar 1991 zit daar voor een groot deel als oorzaak aan verbonden. Nu is de vraag hoe groot dit tekort zal zijn volgend jaar en binnen twee jaar, daar heb ik als beginnend leerkracht geen zicht op.
Maar als ik dan een voorstel mag lanceren naar de regering toe om mensen meer in het onderwijs te krijgen.. Een hoger loon misschien?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2009, 16:41
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 106
loon

Onderwijs betaalt eigenlijk niet slecht hoor.
Alle weddeschalen kan je online opvragen.

Zo verdien je met enige jaren anciënniteit al een aardige 2000euro...netto...Alles hangt af van je diploma natuurlijk.

volg volgende link, en alles op financieel gebied wordt duidelijk. Je kan zelfs opvragen hoeveel onze leerkrachten verdienen. Bart Staes,...even opzoeken
http://www.ond.vlaanderen.be/wedde/...n/overzicht.htm
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st October 2009, 19:45
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Dringend gezocht: leraar (m/v)

Er dreigt al langer een lerarentekort in Vlaanderen, maar anno 2009 is de situatie meer dan ooit precair. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.a) erkende onlangs dat het beroep van leerkracht dringend aantrekkelijker moet gemaakt worden. Hij krijgt daarbij instemming van VUB-professor Mark Elchardus in het onlangs voorgestelde boek ‘Leraars, profiel van een beroepsgroep’. Volgens Elchardus dreigt de situatie binnen enkele jaren helemaal te ontsporen wanneer de babyboomers op pensioen vertrekken. “Het tekort is voorlopig niet spectaculair, maar op korte termijn dreigt het groter te worden: er is al jaren een verminderde interesse voor de lerarenopleiding. En er is een groeiende tendens van jonge mensen om binnen de vijf jaar uit het beroep te stappen: de cijfers gaan van een op vier tot een op drie. Ten derde is de groep 45-plussers veel groter dan bij de rest van de werkende bevolking. Leraren kunnen er op de leeftijd van 58 uit stappen en velen doen dat ook. Babyboomers staan op de vooravond van hun pensioen. Over vijf jaar geeft dat een enorm tekort.”

Bron: http://blog.vacature.com/2009/10/16...ocht-leraar-mv/

Ik vrees dat een hoger loon uitreiken aan de leerkrachten een gedacht is en zal blijven. Aangezien we nu al met een crisis/begrotingstekort zitten en ze nu al aan 'onze' wedde proberen te zitten, zal een verhoging van de wedde uit den boze zijn. Ik vind het heel goed dat men probeert het beroep aantrekkelijker te maken. Men kan bv.: een kilometervergoeding uitreiken of iets dergelijks. Mij moeten ze niet meer proberen te overtuigen om voor het beroep te kiezen. De liefde voor het beroep giert door mijn hart en nieren en krijg ik er niet meer uit.

Laatst aangepast door Catharina.Michiels : 21st October 2009 om 19:49.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st October 2009, 19:48
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Citaat:
Orgineel gepost door laurens.taels
Lerarentekort op een jaar tijd met een vierde verminderd

BRUSSEL - In augustus 2009 waren er in Vlaanderen circa 550 vacatures voor leerkrachten in het basis- en secundair onderwijs. Een jaar eerder waren er nog iets meer dan 800. Daarmee komt een einde aan de vrijwel continue stijging van het aantal vacatures de afgelopen 5 jaar.
Dat blijkt uit VDAB-statistieken die Vlaams onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) toont in een antwoord op een schriftelijke vraag van Jos De Meyer (CD&V).

In augustus 2009 waren er iets meer dan 200 openstaande vacatures in de 1ste en 2de graad van het secundair onderwijs, en nog eens zoveel in de 3de en 4de graad. Voor het basisonderwijs telde de VDAB er zo'n 120. Verwacht wordt dat het tekort de komende jaren terug sterk zal toenemen. In het nieuwe Vlaamse regeerakkoord staat te lezen "dat het zeer ernstige tekort aan leerkrachten dat de komende jaren zal ontstaan een belangrijke bedreiging is".

"De regering zal met de sector onderzoeken welke maatregelen kunnen worden genomen om dit tekort tegen te gaan, met bijzondere aandacht voor de problematiek in Brussel", aldus het regeerakkoord.

Bron: De Standaard

Als ik de regering mag geloven, zijn wij als toekomstig leerkracht de redders in nood! Ik kan haast niet geloven dat er binnen drie jaar een groot lerarentekort gaat zijn. We moeten alleen maar de inschrijvingen van dit jaar bekijken, om te besluiten dat er een groot aanbod zal zijn binnen drie jaar. Het babyboomjaar 1991 zit daar voor een groot deel als oorzaak aan verbonden. Nu is de vraag hoe groot dit tekort zal zijn volgend jaar en binnen twee jaar, daar heb ik als beginnend leerkracht geen zicht op.
Maar als ik dan een voorstel mag lanceren naar de regering toe om mensen meer in het onderwijs te krijgen.. Een hoger loon misschien?


Mag ik hieraan toevoegen dat je niet mag kijken naar de inschrijvingscijfers van dit jaar voor de lerarenopleiding om te bepalen of er een groot aanbod van leerkrachten gaat zijn binnen 3 jaar. Wacht maar tot het einde van het academiejaar. Er zullen er een deel afhaken om te gaan werken of om een andere studie aan te vatten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.