actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2008, 13:47
bas van gorp bas van gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: grobbendonk
Posts: 167
Artsen leggen minder huisbezoeken af!

Het Laatste Nieuws - 29/04 Vorig jaar is het aantal huisbezoeken van huisartsen opnieuw gedaald, deze keer met 400.000. Het aantal consultaties bij de artsen is dan weer fiks gestegen, met 750.000, schrijft de Artsenkrant.

Prijsverschil
De voorbije jaren is het aantal huisbezoeken stelselmatig gedaald. Sinds 2004 was er een totale daling van bijna twee miljoen. Dat werd bewust in de hand gewerkt door het grotere prijsverschil tussen consultaties en huisbezoeken, zegt Artsenkrant. Op die manier wou men de patiënt ontmoedigen om de huisarts op te roepen voor 'comfortbezoeken', huisbezoeken die strikt genomen niet nodig zijn en waarvoor de patiënt net zo goed zijn arts kan gaan opzoeken in de consultatieruimte.

Meer consultaties
Tot nu toe werkte die strategie maar gedeeltelijk, want het verminderde 750.000. aantal huisbezoeken werd niet of onvoldoende gecompenseerd door meer consultaties. In 2007 was dat voor het eerst wel het geval. Terwijl de huisbezoeken daalden van 11,134 miljoen in 2006 naar 10,725 miljoen in 2007, stegen de raadplegingen voor erkende huisartsen van 25,426 miljoen naar 26,178 miljoen. Het aantal huisbezoeken daalde dus met een slordige 400.000, maar het aantal raadplegingen in de spreekkamer steeg met

"Goede evolutie"
In Artsenkrant juichen de artsenvertegenwoordigers (Bvas, SVH en ASGB) die evolutie toe. "Huisbezoeken blijven belangrijk, maar alleen in een welbepaalde context. Anders schieten ze hun doel voorbij wegens de hoge kostprijs en het tijdverlies", luidt het.

Korte reactie: In onze moderne wereld is het de trend de mensen zo eenvoudig mogelijk maken. Het feit dat artsen minder op huisbezoek komen is hierop een uitzondering... Het is super gemakkelijk als de dokter gewoon bij je thuiskomt om te constateren dat je weeral een verkoudheid hebt opgelopen! Voor deze mens is dat natuurlijk verschrikkelijk tijdrovend om voor iedere griep of verkoudheid op huisbezoek te komen. Daarom vind ik het echt een goede zaak dat de prijs van een huisbezoek gestegen is, zodat de mensen zelf naar de dokter moeten gaan. Eigenlijk vind ik dat wij allemaal veel te snel naar de dokter gaan. Sommige mensen gaan al naar de dokter voor een verkoudheid! Ik kan daar eigenlijk niet zo goed tegen... Laat de dokter toch met belangrijke zaken bezig zijn en spaar je centen voor na je verkoudheid!
Een wijze raad van tante kaat: je laten uitzieken, zonder het nemen van pillen, verhoogt de weerstand!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2008, 14:01
janavanranst janavanranst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Schoten
Posts: 103
Ik snap wel dat mensen dit uit gemakzucht doen. Maar als het nu niet anders kan?
Toen ik mijn longontsteking had, mocht ik van de dokter niet op cunsultatie komen want ik was blijkbaar enorm besmettelijk. Hij heeft mij dus verplicht om een huisbezoek. Maar ik (mijn moeder) kon ook wel de volle pot betalen. Dit vind ik dan weer niet eerlijk. Als mijn dokter dit niet had verplicht, had ik wel op consultatie gekomen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2008, 20:36
Eliene soontjens Eliene soontjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: kasterlee
Posts: 92
er zijn inderdaad gevallen waar het niet anders kan, ik denk bv aan mijn grootmoeder die niet met de auto kan rijden, de dokter te ver weg woont om met de fiets te rijden, er helemaal geen openbaar vervoer in de buurt is.

voor deze mensen vind ik het niet kunnen.

voor mensen die uit gemakzucht de dokter naar huis laten komen is dit wel een goede oplossing, maar wie gaat dit controleren?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2008, 22:58
janavanranst janavanranst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Schoten
Posts: 103
Citaat:
Orgineel gepost door Eliene soontjens
voor mensen die uit gemakzucht de dokter naar huis laten komen is dit wel een goede oplossing, maar wie gaat dit controleren?


De dokter zelf kan hier toch in beslissen. Hij weet perfect of deze mensen echt geen andere keuze hadden dan een huisbezoek.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th May 2008, 13:21
koenmaes8 koenmaes8 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: arendonk
Posts: 166
Ik denk niet dat hier van Profiteurs gesproken kan en mag worden. Niemand roept een dokter voor zijn of haar plezier denk ik dan zo.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.