actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2014, 10:50
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Itegem
Posts: 104
Eén op drie jongeren werkt onder niveau

Eén op drie jongeren werkt onder niveau
Vandaag om 08:25 door rdc

Het aantal jongeren dat onder zijn of haar niveau werkt, is de laatste vijf jaar sterk toegenomen. Dat blijkt uit een enquête van het Europees Sociaal Fonds en Trendhuis, waarover de VRT bericht. Ook vindt de helft van de Belgen dat de stress op het werk groter geworden is.
In 2013 had een op de vijf jongeren nog een diploma dat veel hoger is dan de job vereist. Vandaag is dat een op de drie jongeren geworden. Dat blijkt uit een enquête van het Europees Sociaal Fonds en het onderzoeksbureau Trendhuis.

‘Het is opvallend dat heel wat hooggeschoolde jongeren een job aannemen onder hun niveau’, vindt Nathalie Bekx van Trendhuis. Bovendien heeft de situatie nog tot gevolg dat ‘heel wat andere jongeren geen werk [vinden] omdat hooggeschoolde jongeren hun job afnemen’, zegt ze bij Radio 1. ‘Dat is voor geen van beide partijen een goede zaak. Je moet dus helemaal niet verbaasd opkijken als de receptioniste van dienst drie universitaire diploma’s heeft.’

Meer dan de helft van de ondervraagden vindt daarnaast dat de stress op de job fors toenam in vijf jaar tijd. Dat heeft vooral te maken met de gestegen werkdruk en de combinatie met een gezinsleven. ‘Veel werknemers vragen om meer thuis te kunnen werken of met glijdende uren’, aldus Bekx.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140319_01031915

Commentaar: Als men vindt dat de stress op het werk toeneemt (o.m. doordat bepaalde jobs veel eisen stellen), dan is het een logisch gevolg dat mensen sneller kiezen voor een job onder hun eigen niveau. Ik denk dat er weinig mensen zijn die een job wil uitvoeren waar ze elke dag te maken krijgen met de druk om te presteren.
Daarom vind ik dat mensen beter ondersteund moeten worden in hun werkleven. Ook zou men mensen tijdens hun opleiding er moeten toe aansporen om een job uit te oefenen die op hetzelfde niveau ligt als hun capaciteiten en diploma's. Wat misschien ook een factor kan zijn die meespeelt is het feit dat mensen met een bepaald diploma niet echt de capaciteiten hebben om een job uit te oefenen die samenhangt met dat diploma.
Mensen beter begeleiden in hun opleiding zodat ze later realistisch een job kunnen kiezen die bij hun capaciteiten aansluit, is dus volgens mij de opgave.

Laatst aangepast door M*xime Laurent : 19th March 2014 om 11:02.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th March 2014, 13:33
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik denk dat het feit dat het aantal jongeren dat onder zijn/haar niveau werkt grotendeels te maken kan hebben met het feit dat er de dag van vandaag niet veel jobs in de aanbieding zijn en ook dat bedrijven veeleisend geworden zijn. Als ik de verhalen van mijn vrienden hoor die besloten om niet te gaan verder studeren, is het enorm moeilijk om ergens aangenomen te worden, zelfs wanneer je een diploma hebt. Met veeleisend bedoel ik dat bedrijven dikwijls vragen naar mensen die al enige ervaring hebben. Wanneer je net van school komt heb je dit natuurlijk niet. Wanneer je door een aantal bedrijven afgewezen bent, ben je het vaak beu opzoek te gaan naar iets anders en neem je aan wat de interims je te bieden hebben. En in de meeste gevallen zullen dit jobs zijn die niets te maken hebben met jou opleiding.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st March 2014, 17:13
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Misschien moeten we ons afvragen of dat erg is? Wat ga je doen als je criminologie gestudeerd hebt (en eigenlijk op voorhand kon weten dat er veel te veel criminologen zijn, voor het aantal beschikbare jobs als criminoloog) en na jaren nog steeds geen werk als criminoloog kan vinden?
Vele jongeren gaan een richtig studeren, omdat dat wel een leuke richting is. Je moet inderdaad een leuke richting kiezen, maar ook wel met zicht op de toekomst. Is er wel werkgelegenheid in de sector? Anders kan je op voorhand al wel raden dat je onder je niveau moet gaan werken.

Verder denk ik absoluut niet dat er te weinig jobs zijn. Soms mogen we gewoon niet te kieskeurig zijn en moeten we (hopelijk tijdelijk) een job onder ons niveau aan nemen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2014, 16:10
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Ik vind hier eigenlijk helemaal niets mis mee. Ik haal hier het voorbeeld aan dat N-VA wil invoeren. Zij willen gemeenschapsdienst invoeren voor schoolverlaters of mensen met een werkloosheidsuitkering. Dit vind ik een heel goed idee. Dit zal mensen aanzetten om ander werk te zoeken, ze leren zo ook wat echt werken is en werk dat toch gedaan moet worden word gedaan. Dat moet daarom geen volledige dag zijn, maar dat je toch iets doet in plaats van thuis zitten en bij wijze van spreken 'gratis geld' krijgen. Werk doen 'onder je niveau' vind ik echt een misplaatste uitdrukken, geen werk is onder niemand zijn niveau.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th May 2014, 16:33
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Ik denk dat het onmogelijk is om alle mensen die afstuderen een job te geven die aansluit bij hun niveau. Als we kijken naar het aantal psychologen, criminologen ... die jaarlijks afstuderen, lijkt het mij onrealistisch om 400 psychologen een job aan te bieden. Natuurlijk is werken onder je niveau niet altijd de beste oplossing. Je kan blijven hangen in een job die je niet uitdaagt, je wordt lui en je verliest motivatie. Anderzijds geeft het je in de eerste jaren van je werkcarrière wel de tijd om je inhoudelijke kennis verder uit te breiden en je hebt een vaste job. Dat is beter dan helemaal geen werk. De kans bestaat dat je nog kan doorgroeien in een bepaald bedrijf is ook groter met een hoger diploma. Mij lijkt het dus niet zo erg, zolang je maar niet te lang onder je niveau blijft werken.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th May 2014, 18:04
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
Toevallig kwam er vorige week een vrouw aan mijn deur die deze enquête wou afnemen. Zij vertelde ook dat de grote meerderheid van de leeftijd tussen de 20 en de 24 na een half jaar tot een jaar uiteindelijk een job hebben aangenomen dat onder hun diploma ligt. Vaak zijn jongeren het beu om nog verder te zoeken en blijven ze bij die job voor een lange tijd. Een begrip dat hier in de economie vaak op geplakt wordt is frictionele werkloosheid. In het krot uitgelegd is dit de tijd die het de werknemer kost om een job te vinden die bij zijn of haar diploma ligt. Helaas wordt de frictionele werkloosheid alsmaar groter. Een andere trend die wordt verder gezet is simpelweg het tekort aan banen voor hoger opgeleide. Zo is er een overschot een afgestudeerde met een bachelor of zelfs masterdiploma. Een ander gevolg hiervan is een tekort van aanbod op de arbeidsmarkt van afgestudeerde uit de technische richtingen omdat iedereen het gevoel heeft dat ze wel moeten verder studeren. Een perfect voorbeeld van dat iedereen nodig is!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th May 2014, 19:10
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Citaat:
Orgineel gepost door S*EVEN.BRUYNSEELS
Werk doen 'onder je niveau' vind ik echt een misplaatste uitdrukken, geen werk is onder niemand zijn niveau.


Ik doe vakantiewerk bij McDonald's en ik kan je verzekeren dat daar ook mensen zijn die 'onder hun niveau' moeten werken.
Soms is er gewoon geen andere optie, soms betaald het beter.

Een niveau van werken koppelen we maar al te vaak aan geld (hoeveel verdient hij/zij?), hoewel de mentale capaciteiten vaak een grote(re) rol spelen.
__________________
“People in general," he said, "only ask advice not to follow it; or if they do follow it, it is for the sake of having someone to blame for having given it.”
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 20th May 2014, 21:55
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Er staat ook nergens vermeld of de jongeren hier iets mee inzitten ... Misschien doen ze de job die ze uitvoeren wel zeer boeiend en interessant. Dus om het dan 'onder hun niveau' werken te noemen, vind ik niet terecht. En zoals al meerdere malen is aangehaald, is er soms geen andere mogelijkheid en is onder je niveau werken nog steeds beter dan niet werken.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 22nd May 2014, 07:54
w*nnesvanbavel w*nnesvanbavel is offline
Wannes Van Bavel
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Zoersel
Posts: 59
Ik sluit mij volledig aan bij Carl en Charlotte. Misschien moeten we wel iets strenger gaan zijn of een beperking gaan zetten op het aantal studenten die beginnen aan een opleiding psychologie, criminologie (deze komen wel vaak bij de politie terecht) of iets met audiovisuele technieken. Deze mensen weten gewoon vaak op voorhand al dat het zeer moeilijk gaat worden in het vinden van een job in hetgeen ze gestudeerd hebben. Mogen we die mensen dan het recht ontnemen om te gaan studeren wat ze echt graag willen? Neen, maar organiseer bv een soort van ingangsexamen en beperk het aantal inschrijvingen. Anders gaat het aantal hoger opgeleiden die werken onder hun niveau enkel maar stijgen. Over de druk op de werkvloer wil ik nog dit zeggen. Op elk niveau op de werkvloer kom je een bepaalde vorm van druk tegen. Het is gewoon een kwestie van hoe je hier mee omgaat. De mensen in de 'topjobs' waar het niveau van stress en druk een stuk hoger gaat liggen verdienen meestal ook een stuk meer e. Zoals mijn vroegere baas wel eens zei: stress stijgt recht evenredig met uw loon.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 22nd May 2014, 09:04
M*thias Vermeiren M*thias Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulle
Posts: 93
Er is helemaal niets mis met werken onder uw niveau in mijn ogen. Ik heb zelf een vriend die gestart is als chemische reiniger bij Jansens Farmaceutica. Hij heeft een diploma maar vond geen werk wat bij zijn diploma paste. Na verloop van tijd heeft hij zichzelf kunnen opwerken tot een sterke functie bij Jansens Farmaceutica. Wat ik hier mee wil zeggen, is dat werken onder je niveau meer oplevert dan thuisblijven omdat je geen job vind naar je diploma. Als je gaat solliciteren en je werkt op dat moment, zal je misschien toekomstige baas zien dat je ijverig bent en heb je extra ervaring. Mensen die hunzelf te belangrijk vinden om tijdelijk iets "beneden" hun diploma te doen als ze na een lange tijd nog geen succes hebben bij het solliciteren. Iedereen weet dat het niet leuk is om iets anders te doen waarvoor je jaren hebt voor gestudeerd, maar je krijgt zoveel meer respect.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 1st June 2014, 18:30
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Tjah, ik heb hier onlangs nog een leuke discussie over gehad. Onderwijs is, vind ik, een recht dat gerespecteerd moet worden en wordt pas recentelijk effectief toegepast. Nu meer als ooit is ons onderwijs toegankelijk voor elke inwoner en dat is evident. Alleen zijn nu de gevolgen daadwerkelijk zichtbaar.

De groei van het aantal studenten in hoger onderwijs/ universiteit heeft een invloed op werkgelegenheid en dus ook de plaatselijke economie. Er zijn nog altijd meer vacatures open dan er werkzoekende zijn. Dit komt omdat er velen een hooggeschoolde vacature zoeken, terwijl er daar minder werk in te vinden is. Dit terwijl de "laaggeschoolde" vacatures open blijven. Dus met andere woorden hebben we teveel hooggeschoolde werkzoekende die geen werk in hun eigen veld vinden en hierdoor, gedeeltelijk noodgedwongen, een vacature invullen van "beneden" hun niveau. Maar in hoeverre is dit "beneden" hun niveau? Ik heb ooit stage gelopen in de toeristische dienst van Hoogstraten waar er sommigen een master diploma bezaten voor letterkunde.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 1st June 2014, 23:13
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Om te beginnen ben ik het zo goed als helemaal eens met Hendrik. Enkel het feit dat hij zegt dat er meer vacatures zijn dan werkzoekenden. Volgens cijfers van de VDAB zijn er 44 000 vacatures voor 220 000 werkzoekenden. Maar hij heeft wel gelijk dat er misschien te veel hoog opgeleiden zijn, maar dan is de vraag: Leer je voor een sector waar er jobzekerheid is of voor een job die je graag doet?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.