actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2017, 12:00
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Kijk, hier staan we te flitsen

Onder het motto ‘een gewaarschuwd man is er twee waard’ hanteert de politie van het Limburgse Lommel een opmerkelijke tactiek. Op de Facebookpagina van de politiezone worden al regelmatig flitslocaties gedeeld, maar vrijdag zette de agent van dienst zelfs foto’s vanuit de flitswagen online.

De politieman die de snelheidscamera vrijdag hanteerde op de Leuken in Lommel, maakte tijdens zijn shift enkele foto’s vanuit zijn flitswagen en postte die op de Facebook-pagina Politie Controles Limburg, een pagina met meer dan 40.000 volgers. Uiteraard reageerden veel automobilisten positief op het bericht van de flitser. Toch vreesden sommigen voor de job van de goede man - onterecht, zo blijkt.

“Op onze eigen Facebook-pagina delen wij regelmatig enkele locaties mee waar we die week zullen flitsen”, geeft de Lommelse korpschef Bart Voordeckers toe. “De foto’s die vrijdag op de pagina van Politie Controles Limburg zijn gepost, heb ik nog niet gezien, maar ik heb er in ieder geval geen probleem mee. Het is niet onze bedoeling om zo veel mogelijk boetes te innen. Ons doel is de mensen te waarschuwen en te zorgen dat ze niet te snel rijden. Bovendien blijft de flitswagen niet lang op één locatie staan.”


Effect in hele zone
De Lommelse politie merkt dat hun berichten nut hebben. “Die posts worden door veel mensen gelezen en lokken veel reacties uit”, legt Voordeckers uit. “Bovendien zien we dat de automobilisten dan ook trager rijden in die straten - zelfs in de hele zone omdat ze weten dat er op dat moment een flitswagen op pad is en dat die zich zal verplaatsen. Hierdoor wordt er sowieso trager gereden en is het veiliger voor iedereen. En dat is nog steeds ons hoofddoel.”

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...e-flitsen.dhtml

Eigen mening:
De tactiek van deze politiezone roept bij mij een dubbel gevoel op. Langs de ene kant vind ik het een positieve toevoeging aan de maatregelen om hardrijden tegen te gaan. Sociale media spelen nu eenmaal een belangrijke rol in de hedendaagse maatschappij en veel mensen houden bijna de hele dag Facebook en Twitter in de gaten. Dit zorgt er dus voor dat mensen in de zones waarin geflitst wordt trager gaan rijden. Vaak onthouden ze ook de locaties waar ooit geflitst is en rijden ze zo gedurende langere periodes in deze zones trager (en dus ook veiliger). Het is echter twijfelachtig of deze tactiek mensen écht trager doet rijden. Deze maatregelen pakken de kern van het probleem niet aan. Veel hardrijders gaan door de posts op sociale media boetes ontlopen en in andere zones wel te snel blijven rijden. Ik ben van mening dat je hardrijden enkel kan afleren door de gevolgen ervan in te zien. Een verkeersongeval of een zware boete zijn daar voorbeelden van. Kort door de bocht: de meesten leren het pas af als je in hun portefeuille zit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.