actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2014, 14:27
Yannick.C*rpentier Yannick.C*rpentier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Turnhout
Posts: 30
‘Juncker hielp Amazon zelf’

‘Juncker hielp Amazon zelf’

De grond onder de voeten van Jean-Claude Juncker wordt heet. De voorzitter van de Europese Commissie hielp Amazon ‘als een zakenpartner’, beweert de voormalige belastingexpert van Amazon Bob Comfort in een Luxemburgse krant.

Niet alleen was Juncker premier toen Luxemburg met agressieve belastingdeals bedrijven aantrok, maar hij hielp daar zelf als een ‘zakenpartner’ aan mee. Dat zegt toch Bob Comfort, het voormalige hoofd van de belastingdienst van Amazon.

Het zet opnieuw druk op de positie van Juncker, die als Commissievoorzitter en voormalige premier in woelig water kwam door de onthullingen van de Luxemburg Leaks. Bob Comfort herinnert zich nog gesprekken met Juncker waarin die zei: ‘Als je problemen hebt die je niet opgelost krijgt, komt naar mij en vertel het mij. Ik zal proberen helpen.’

Begin november onthulde een consortium van journalisten dat 343 internationale bedrijven tussen 2002 en 2010 een deal met de Luxemburgse fiscus sloten om hun belastingen fors te reduceren. Die zogenaamde rulings zijn niet illegaal, maar zorgen er wel voor dat de thuislanden van die bedrijven miljarden aan belastinginkomsten mislopen. Voor België gaat het onder meer om Bank Degroof, Belgacom, GBL, Lhoist en de AB InBev-familie de Spoelbergh.

Dinsdag werd daar nog een tweede deel aan toegevoegd, met de namen van 35 extra bedrijven die deals sloten met de Luxemburgse fiscus.

Het bijzondere aan deze getuigenis is dat volgens Comfort niet alleen de Luxemburgse fiscus betrokken was, maar ook van dichtbij én persoonlijk Jean-Claude Juncker zelf. Gevraagd naar de hypothetische situatie dat hij alles opnieuw zou mogen doen, antwoordde Juncker enkele weken geleden nog in een interview met De Standaard: 'Ik zou de wet veranderd hebben zodat de minister van Financiën zich hierover (de rulings, red.) kon informeren – wat onze wetgeving nu niet toelaat.'

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141211_01423827

Eigen mening:
Dat zijn wel erg veel deals die zijn afgesloten met de Luxemburgse fiscus. Een beetje teveel om nu pas ontdekt te worden. Je zou toch verwachten dat er een strenge controle is op de btw-zaken van andere. Zwartwerkers zullen ze eens streng controleren maar als de gemeentes er zelf vanaf komen door onder tafel deals te sluiten dan is er wel echt een probleem. Zoals de Latijnse zegswijze gaat: Quis custodiet ipsos custodes? Wie controleert de controleurs? Bestraffen en meteen meer controles gaan uitvoeren lijkt mij de beste optie.

Laatst aangepast door Yannick.C*rpentier : 11th December 2014 om 14:35.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.