actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2014, 13:06
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Akkoord over 'wapenstilstand' bij Delhaize

Akkoord over 'wapenstilstand' bij Delhaize

Bij Delhaize heeft het verzoeningsbureau voor de bedienden een ‘wapenstilstand’ voorgesteld in de acties tot en met 6 januari 2015. Dan gaat het overleg weer verder. De acties zouden daarmee van de baan kunnen zijn in de eindejaarsperiode, die belangrijk is voor de warenhuisketen.

Dat akkoord is bereikt na bijna een etmaal lang vergaderen. Het voorstel zal worden voorgelegd aan de achterban van de verschillende syndicale organisaties. Dat zal gebeuren tijdens militantenvergaderingen op dinsdag 16 en woensdag 17 december. “Het was een zeer moeilijke oefening, maar we zijn toch heel ver geraakt”, verklaarde Veerle Verleyen van de christelijke bediendebond LBC, na afloop van de vergadering die van 9 uur vrijdagochtend duurde tot 5.30 uur zaterdagochtend.

De ‘wapenstilstand’ is gebonden aan een engagement over een dertiental fundamentele principes van de directie 'die de toekomstige onderhandelingen van het transformatieplan moeten omkaderen', luidt het verder in de mededeling. De bediendevakbonden verwachten niettemin dat het onderhandelingsproces nog lang zal zijn “gezien de vele onderwerpen op de agenda”.

Delhaize laat in een reactie weten dat “de klanten de komende dagen en weken in een sereen klimaat verwelkomd kunnen worden voor al hun eindejaarsaankopen”. “De principes kunnen de basis vormen van een definitief akkoord dat verder onderhandeld zal worden in januari 2015. De grote principes liggen nu vast maar moeten verder onderhandeld worden zo klinkt het. Tot dan wordt de sociale vrede gewaarborgd en zullen er geen acties meer gevoerd worden in de supermarkten”, aldus de groep.

Vrijdag werd, tijdens de onderhandelingen, nog het werk neergelegd in een achttiental supermarkten. “Dat was een belangrijk signaal van de werkvloer naar de directie toe, omdat die bleef weigeren verantwoordelijkheid te nemen, en naar ons toe om door te blijven gaan”, aldus Verleyen. “We danken de mensen dan ook voor dat spontaan signaal.”

De principes waarvan sprake zijn volgens Verleyen verdedigbaar aan de achterban en werkvloer. Zo wisten de bonden onder andere uit de brand te slepen dat de voorheen verplichte brugpensioenregeling nu op vrijwillige basis zal zijn en dat er garanties zijn voor het inkomen van het bestaande en het nieuwe personeel. “Zij zullen boven het sectorbarema zitten en er is behoud van premies, hetgeen voor ons erg belangrijk was”, aldus Verleyen. Ook inzake arbeidsorganisatie en flexibiliteit hebben de bonden toegevingen verkregen.

Delhaize kondigde in juni de intentie aan om 2.500 banen te schrappen en 14 winkels in eigen beheer te sluiten. Bovendien wil de supermarktgroep besparen op de lonen van het personeel.Vrijdag werd er al een protocolakkoord bereikt voor de arbeiders, die loon zullen moeten inleveren.

Bron:
De Standaard, 13 december 2014, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141213_01427513

Eigen mening:
Mijn idee bij dit artikel is: eindelijk! Ik begrijp dat mensen op straat willen komen uit protest, omdat ze het niet eens zijn met bepaalde beslissingen. Maar die stakingen hebben gevolgen voor vele mensen. Erg spijtig, vind ik dat. Zelf werk ik als jobstudent in een Delhaize. De laatste tijd zijn er aanhoudend problemen met leveringen, stockproblemen,... Erg lastig voor iedereen in de winkel, maar vooral voor de klanten. Ik ben blij dat ze nu inzien dat dit niet houdbaar is tijdens de feestperiode. Gelukkig zullen we dan (hopelijk) op een goede en vlotte manier kunnen werken, zonder bepaalde producten niet te kunnen aanbieden. Ik denk dat dit een heel grote opluchting is voor veel mensen.
Zoals ik eerder al zei, ik begrijp dat mensen hun ongenoegen willen uiten. Maar langs de andere kant vind ik ook dat ze moeten begrijpen dat er bespaard moet worden. Dat dit ten koste gaat van jobs is een spijtig feit, maar ik vrees dat we er niet buiten kunnen. Ik denk dat mensen dat moeten beseffen. Het feit dat lonen zullen dalen, moet men zeker begrijpen, vind ik. Er moet iets gebeuren en dit is één van de gevolgen. Hoe spijtig het ook is.

Laatst aangepast door N*ortje.VandenAckerveken : 13th December 2014 om 13:11.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.