actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2012, 17:53
Lien Wijnants Lien Wijnants is offline
Lien Wijnants
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Minderhout
Posts: 25
Naar school gevoerd worden, schaadt concentratie kinderen

Er is een verschil tussen kinderen die naar school gebracht worden en zij die naar school wandelen of fietsen. Wie moet bewegen om op school te geraken, kan zich langer concentreren, en presteert bijgevolg beter.

Voor het onderzoek, een samenwerking tussen twee Deense universiteiten, vulden 19.527 leerlingen tussen 5 en 19 jaar een vragenlijst in over hun beweeggewoontes en een concentratietest.

Vier uur later
Wie naar school gevoerd werd met de auto of wie het openbaar vervoer nam, scoorde slechter op de concentratietest dan wie wandelde of fietste.
"Hoe je naar school komt, heeft tot vier uur later nog effect op je concentratievermogen", legt Niels Egelund uit.

Hoe groot dat effect is, is moeilijk te zeggen: "Een leerling van het derde jaar die fietst of wandelt, kan zich even goed concentreren als iemand die een half jaar verder staat", aldus Egelund.

De wetenschappers onderzochten eigenlijk het effect van ontbijt en lunch op het concentratievermogen. "Dat speelt ook een rol, maar niet zo veel in vergelijking met beweging."

Zuurstof
Een verklaring is niet ver te zoeken: beweging vervoert zuurstof door het lichaam, en belangrijker: naar de hersenen. Die zijn daardoor alerter, en dus kan de concentratie beter worden vastgehouden.
"We kennen allemaal het effect dat we ons frisser voelen na een sportbeurt, maar het effect blijkt urenlang te duren."

Eerder vond een Canadese studie al dat regelmatig sporten ervoor zorgt dat de hersenen beter gebruik maken van zuurstof en daardoor mentale moeheid tegengaan en het denken aanscherpen.


Bron: http://www.hln.be/hln/nl/38/Kindere...-kinderen.dhtml

Eigen mening:
Iedereen weet wel dat sporten een gunstig effect heeft op je mentale gezondheid. Althans, dat wordt toch gezegd. Nu is dat ook nog eens bevestigd door dit onderzoek. Zelf ben ik niet zo een sporter en veel neem ik de fiets niet om ergens naartoe te gaan. Maar door zulke dingen te lezen, wordt je toch aangezet tot nadenken. Vooral in de examens kan dit van groot belang zijn. Velen gaan dan juist niet sporten omdat ze dan geen tijd hebben. Maar het is nog maar eens bewezen welke gunstige effecten sporten heeft op je hersenen. Het is dus de ideale ontspanning.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th November 2012, 11:14
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Naar school gevoerd worden, schaadt concentratie kinderen

Ik had nooit verwacht dat het met de fiets naar school komen zo veel invloed heeft op de concentratie. Het is belangrijk dat kinderen bewust gemaakt worden van dit gunstige effect. Bij ons op school kregen we soms een appel wanneer we met de fiets naar school kwamen. Hierdoor gaven ze ons mee dat het goed is voor onze gezondheid en voor het milieu. Het is ook belangrijk dat ouders hun kinderen aansporen om te bewegen zoals ze met de fiets naar school laten te gaan. Wanneer de school te ver is om te fietsen, zouden kinderen zeker alternatieven moeten zoeken om toch voldoende beweging te krijgen. Zoals Lien zei, is het net tijdens de periodes waarin we sport nodig hebben zoals tijdens de examenperiode, dat velen minder bewegen wegens tijdsgebrek. Tijdens de examens in januari ga ik zeker proberen om deze keer eens te sporten als ontspanning.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th November 2012, 12:09
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Bij ons in de ploeg zie ik dat veel mensen niet komen trainen als ze in een examenperiode zitten. Zelf kan ik hier niet bij, want wie kan er nu acht uur per dag leren aan een stuk, zonder pauze? Ik zelf sport elke dag minstens een uurtje als het examens zijn. Zo maak ik mijn hoofd vrij en zo kan ik nadien veel langer mijn concentratie behouden. Ik sta dus niet versteld bij het lezen van dit artikel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.