actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2012, 18:35
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Meer dan helft Belgen kampt met overgewicht

Meer dan de helft van de Belgen heeft overgewicht. “De cijfers komen overeen met de algemene cijfers”, zegt professor Dirk Devroey.
Devroey is hoofd van de Vakgroep Huisartsgeneeskunde aan de VUB. Die voerde een onderzoek uit op het Voedingssalon. Meer dan 1000 bezoekers met een gemiddelde leeftijd van 53 jaar vulden de enquête in.

“Zestig procent van de deelnemers had overgewicht. Dat wil zeggen een BMI van 25 of meer. Ze zijn dan nog niet noodzakelijk obees, maar hebben wel een gezondheidsprobleem.”

De deelnemers moesten een vragenlijst invullen en nadien werd een aantal metingen uitgevoerd. Hun gewicht, bloedsuikergehalte, buikomtrek, bloeddruk en cholesterol werden gemeten.

“Vier op de tien deelnemers hadden een te hoge cholesterol. Als dat het enige probleem is, is dat niet zo erg maar als je ook rookt en een te hoge bloeddruk hebt, heb je meer kans op cardiovasculaire problemen”, aldus Devroey. “Drie op de tien hebben een verhoogd risico op hart- en vaatziektes.”

De meeste mensen wisten niet dat ze problemen hadden. “Bijna niemand bleek op de hoogte van zijn algemene gezondheidstoestand”, zegt Devroey.

De problemen zijn volgens hem makkelijk te verhelpen. “Pas je levensstijl aan voor je toevlucht neemt tot medicatie. Doe aan lichaamsbeweging - een halfuurtje wandelen per dag is al goed. Eet gezond, eet groenten en fruit. Pas op voor vetten: gebruik plantaardige vetten in plaats van dierlijke.”

IVTH

Bron: Gazet Van Antwerpen
Datum: 6/11/2012

Eigen mening
Wat mij vooral tegenslaat in het artikel is dat er in totaal maar 1000 mensen zijn onderzocht. Ik denk persoonlijk dat dit te weinig is om al direct zo'n artikel te schrijven. Het is en blijft maar een steekproef.

Wat mij ook een beetje achterdochtig maakt is het feit dat de professor meent te zeggen dat overgewicht gemakkelijk te verhelpen is. Ik heb zelf al vaak verschillende dingen geprobeerd om wat gewicht te verliezen, maar zo gemakkelijk is dat niet aangezien bij mij mijn hele familie gewicht een probleem vormt. Ik geloof dat dit genetisch bepaald is. Als ik gezonder zou eten zou ik inderdaad nog wel afvallen, maar om te zeggen dat ik daar modellenmaatje 34 mee zou verkrijgen is pure 'quatsch'.

Ik ben het dus oneens met dit artikel omwille van de te kleine steekproef en de foute oplossingen die worden gegeven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2012, 18:53
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
statistiek

Niet alleen de grootte van de steekproef moet voldoen aan vuistregels in verhouding tot de volledige populatie. Ook de plaats waar men dit deel van de populatie bereikt moet geschikt zijn. Hier is een fout gemaakt die men in de statistiek 'een opportunistische steekproef' noemt. Dit wil zeggen dat men slechts op een plaats is gaan onderzoeken. In dit geval was dit op het voedingssalon. Het spreekt dan ook voor zich dat hier vooral mensen met interesse voor voedsel rondlopen, en dat dit de een vertekend beeld oplevert voor de gehele populatie.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th November 2012, 19:45
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Meer dan helft Belgen kampt met overgewicht

Overgewicht, het woord alleen al geeft me een vies gevoel.
Wanneer we volgens het BMI boven de 25 zitten, hebben we last van overgewicht.
Maar wat kan een stom getalletje nu zeggen over hoe we ons echt voelen?

Allereerst wordt er de laatste tijd echt vaak de nadruk gelegd op gewicht en gezondheid.
Ik denk dat we niet meer moeten spreken van vrouwen die naar hun lijntje kijken. In de media is, de overdreven vaak verschenen, Bart De Wever het toonbeeld van vermageren.
Na zijn spectaculaire vermagering, kwam een andere vent weer op de proppen met een "beter" dieet.
Wat is nu het meest gezonde? Je volstoppen met rare zakjesvoeding of overleven zoals een konijn?
Zandloperdieet, proteïnedieet, Weight Watchers, zoveel verschillende dingen... Ik kan er allemaal niet meer aan uit. Wat is nu het beste?

Ten tweede, als de Belgen dan toch moeten vermageren, stop dan met alle televisiezenders vol te steken met kookprogramma's.
We hebben overgewicht... Is dit zo moeilijk te begrijpen? Iedere keer wanneer ik zap op de televisie, zie ik een nieuwe antikleefpan, een eenvoudig receptje om een lekkere cake te maken, lekker eten uit het buitenland...

Dan schrikken mensen er van dat zoveel mensen "overgewicht" zouden hebben.

Tot slot wil ik het ook hebben over de 'peiling' die gedaan is volgens onderstaand artikel.
Mij lijkt het logisch dat mensen die interesse hebben in eten, naar een voedingssalon gaan. Om uit dat kleine aantal dan een resultaat op te maken en te veralgemenen naar het hele land, vind ik fout.
Doe eerst eens een grootschalig onderzoek, dan mag je van mij met zo'n titel afkomen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th November 2012, 11:14
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
Meer dan helft Belgen kampt met overgewicht

Overgewicht is iets waar rekening mee moet gehouden worden!
Het is daarom dus niet slecht dat de media er nog eens wat aandacht aan besteed. Ik wil niet zeggen dat ik het correct vind dat ze de gegevens uit een Voedingssalon hebben veralgemeend naar alle Belgen. Tenslotte is 1000 mensen inderdaad een veel te kleine steekproef om zo voor alle Belgen een conclusie te trekken!

Bovendien geven ze zelf aan dat de gemiddelde leeftijd 53 jaar is, van wie ze de BMI hebben berekend. Dit is de leeftijd waarbij grotendeels van de bevolking zijn eigen stekje heeft en al kleinkinderen heeft. Het is dus een leeftijdscategorie die aan het genieten is van het leven en er helemaal niet meer aantrekkelijk moet uitzien om nog "van 't straat te geraken".

Vandaar is het dus belangrijk dat je niet zomaar veralgemeend, maar eerst alles heel goed onderzoekt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.