actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2012, 11:09
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Bye bye muisarm: we lijden nu aan de 'kantoorknie'

Bye bye muisarm: we lijden nu aan de 'kantoorknie'
Door: Elke De Pourcq
21/11/12 - 09u57 Bron: Daily Mail © Thinkstock.

Gezond leven Naast de muisarm of tenniselleboog, lijden werknemers nu ook aan de 'kantoorknie', met dank aan zittende beroepen én overgewicht Er wordt gewaarschuwd dat deze kniepijn de levenskwaliteit enorm kan beïnvloeden.

Zittende jobs kunnen je heel wat fysieke kwaaltjes bezorgen. Nek- en schouderpijn door je (foute) zithouding, last van de pols door met de muis te werken ('muisarm') en nu dus ook de kantoorknie.

Eén op vier Britse werkenden tussen 16 en 65 jaar zegt al meer dan twee jaar pijn te hebben. Bij de 55-plussers zegt tien procent continu pijn te lijden.

Daar zijn twee grote schuldigen voor: overgewicht en zittende beroepen.

De knie is een gevoelig gewricht: hoe meer gewicht het moet torsen, hoe zwaarder het (letterlijk) onder druk komt te staan. De kans op artrose in de knieën stijgt, net als de kans op een operatie om de knieën te vervangen.

Tegelijk moet het soepel gehouden worden: hoe meer je zit, dus hoe minder je beweegt, hoe meer kans op kniepijn.

Levenskwaliteit
"Kniepijn is geen fatale aandoening, je gaat er niet van dood. Maar het heeft wel een enorme impact op je levenskwaliteit. Wie de knieën niet kan gebruiken, is letterlijk niet mobiel en onafhankelijk: je kan niet wandelen, zelf boodschappen doen of een trap oplopen", argumenteert orthopedisch chirurg Ronan Banim.

Gewichtscontrole en voldoende bewegen zijn belangrijk, al wordt ook afgeraden om te snel te veel te doen. "Mensen beginnen meteen te trainen voor marathons en triatlons. Op zich is dit goed voor een gezonde levensstijl, maar niet voor wie al wat ouder is: het lichaam takelt langzaam maar zeker af, de gewrichten worden zwakker en wie dan te rap te veel doet, plaats nog meer druk op de knieën met nog meer kniepijn tot gevolg."

Voor wie wil beginnen met sporten en/of veel gewicht meesleurt, zijn wandelen en zwemmen perfect.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...ntoorknie.dhtml


EIGEN MENING:
Mensen onderschatten vaak de impact van een zittend beroep op hun gezondheid. Ten eerste vind ik het niet aangenaam om de hele dag te zitten, laat staan de ganse dag naar een scherm staren. Ik moet de benen kunnen strekken. Vind je dit niet nodig en zit je de hele dag aan je bureau dan gaat je conditie er zowiso op achteruit. Ik merk dat bij mezelf ook, ik sport niet meer regelmatig en zit heel veel aan mijn bureau: veel conditie schiet er niet meer over. Het is ook belangrijk om goed meubilair te hebben om aan te werken. Mijn moeder heeft hiet niet altijd rekening mee gehouden en heeft nu last van muisarm, mijn vader heeft rugklachten. Is je houding niet goed of is het meubilair niet kwaliteitsvol, dan is de kans op rugklachten of andere spierletsels groot. Deze letsels zijn niet tijdelijk. Je hebt maar één lichaam en als je daar niet goed voor zorgt, komt het ook nooit meer volledig goed. Vermits meer en meer jobs zittend zijn, is het niet verbazend dat er weer een nieuwe aandoening de kop opsteekt: kantoorknie. Zorg voor je lichaam, want eenmaal dat je een letsel hebt is het heel moeilijk om hiervan te genezen.

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 21st November 2012 om 11:26.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.