actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2015, 09:17
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Kinderbijslag opnieuw onder druk

Kinderbijslag opnieuw onder druk

In augustus of september 2016 kan de spilindex overschreden worden. Dat betekent dat de kinderbijslag een maand later met twee procent stijgt. De Vlaamse regering heeft daar echter geen rekening mee gehouden. ‘Er zijn al zoveel lasten op de gezinnen terechtgekomen. Nu moet het echt stoppen’, zegt Manu Keirse, secretaris van de Gezinsbond.

De Vlaamse regering houdt in haar begrotingstabellen voor 2016 geen rekeing met de stijging van het budget voor kinderbijslag. Volgens de jongste vooruitzichten van het Planbureau zal de spilindex in augustus volgend jaar echter al overschreden worden. En dat betekent dat ook de kinderbijslag een maand later met twee procent stijgt. Geen enkele partij binnen de regering wil zeggen of het geld voor indexering wel gezocht zal worden.

‘Eén niet-indexering was genoeg’

In ieder geval is een automatische indexering geen zekerheid. Dat is opmerkelijk na het grote protest tegen de niet indexering van de kinderbijslag het voorbije jaar. Die betekende gemiddeld een verlies van 28 euro per kind.
‘Eén niet-indexering was genoeg’, reageert Manu Keirse van de Gezinsbond. ‘Zoveel lasten zijn al op de gezinnen terechtgekomen. Nu moet het echt stoppen.’

Bron:
Vergauwen, E. (2015, 11 6). Kinderbijslag opnieuw onder druk . De Standaard.

Eigen mening:
Ik vind het niet kunnen dat de kinderbijslag nogmaals onder vuur komt te liggen, dit dankzij de indexering. De kinderbijslag is voor een heel groot deel van de gezinnen een financieel middel dat min of meer voor zekerheid biedt. Ondanks de indexering moet naar mijn mening de kinderbijslag hetzelfde blijven.
Zelf vind ik wel dat er een aanpassing zou mogen gebeuren aan de kinderbijslag. Zo vind ik dat elk kind in het gezin evenveel kinderbijslag moet krijgen ongeacht of het nu het eerste of het tweede kind is. Ik heb ook al horen waaien dat ze kinderbijslag willen laten afhangen naargelang het inkomen van de ouders. Hier ben ik het niet mee akkoord. De kosten van een kind blijven evenveel voor iemand met een laag inkomen dan iemand met een hoog inkomen.
Ik denk dat het makkelijker zou zijn om per kind een vast bedrag vast te stellen, ongeacht de rang, afkomst of leeftijd. Er moet uiteraard wel een nuance worden gemaakt voor kinderen met een beperking of kinderen met zware medische problemen.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 6th November 2015 om 09:27.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2015, 10:20
m*nique m*nique is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2015
Locatie: Lille
Posts: 63
Wat mij betreft mag de kinderbijslag weg. Als je niet voor je kinderen kunt zorgen, moet je ze niet op de wereld zetten. Mensen die geen kinderen hebben betalen hun hele leven voor mensen die ze wel hebben, terwijl we met een overbevolking zitten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.