actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th February 2011, 08:33
Sanne.Brys Sanne.Brys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 89
Stroom en gas te duur voor 100.000 gezinnen

Stroom en gas te duur voor 100.000 gezinnen

De koudste winter in dertig jaar heeft voor een schokgolf gezorgd op de Vlaamse energiemarkt. In een jaar tijd zijn 9.170 bijkomende gezinnen door hun energieleverancier gedumpt omdat ze hun elektriciteits- of gasfactuur niet meer kunnen betalen.
Het is de eerste keer dat er in totaal meer dan 100.000 Vlaamse gezinnen bij een netbeheerder moeten aankloppen voor hun gas en elektriciteit.

Wie zijn energiefactuur niet meer kan betalen bij een commerciële leverancier, zoals Nuon, Essent of Luminus, komt automatisch bij netbeheerder Eandis terecht. "Bedoeling is dat die klanten zo snel mogelijk terug op de vrije markt terechtkomen, maar dat lukt niet", zegt Simon Van Wymeersch, woordvoerder van Eandis. "Er blijven gewoon gezinnen bijkomen die hun energiefactuur niet meer kunnen betalen."

Samenlevingsopbouw Vlaanderen, een vzw die zich met energiearmoede bezighoudt, spreekt van een schrijnende situatie. "Zeker nu de CREG, de toezichthouder van de overheid op de energiemarkt, Eandis het leven zuur maakt", zegt armoede- expert Ellen Dries. "Door een nieuwe berekeningsmethode is Eandis niet langer de goedkoopste op de markt."

BRON: gva

Eigen mening:
Ergens klopt er iets niet. Iedere Vlaamse inwoner heeft recht op een minimum leefloon. Ofwel is dit minimum leefloon te laag, ofwel is de elektriciteits- en/of gasfactuur te hoog.
Het niet kunnen betalen van de energie, die zorgt voor primaire behoeftes zoals verwarmen en koken, kan niet door de beugel.
Deze cijfers geven duidelijk aan dat de experts van energie en armoede dit dringend moeten herbekijken. Een te strenge winter mag geen excuus zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th February 2011, 10:19
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Ik kan me vinden in het feit dat alle gezinnen hun energiefactuur moeten kunnen betalen. Het is inderdaad een van de belangrijkste behoeften in ons leven als samenwonend gezin. Dat er in een jaar tijd 9.170 gezinnen hun energiefactuur niet kunnen betalen, ligt volgens mij niet enkel aan de strenge winter. Er zijn veel meer mensen die hun verwarming een graadje warmer zetten als ze het koud hebben. Om een trui bij aan te doen of een deken te nemen, dat vinden ze niet nodig. Bij de meeste gezinnen staat de verwarming constant op 20°C of meer. Als je deze een graad of twee kouder zet, zeker 's avonds, dan zou dit een enorm verschil zijn op je eindfactuur van gas en elektriciteit.

Meer besparen op energie is de boodschap, niet enkel voor je portemonnee maar ook voor het milieu!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th February 2011, 14:29
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik vind ook dat de energierekening een té grote hap uit het budget opslorpt. Daarom ben ik eens gaan zoeken naar de oorzaak van de prijsstijging. Ik kwam tot de vaststelling dat 3 spelers de oorzaak (kunnen) zijn:
- de consument zelf die: energie verspilt, niet goed isoleert, niet de juiste leverancier kiest en/of niet de juiste formule kiest (en alles maar op z'n beloop laat).
- Electrabel: die te weinig wordt gecontroleerd en teveel winsten maakt!
- de overheid: omdat deze het aardgas heeft belast met een aanzienlijke accijns en andere heffingen.

Om de energiefactuur te laten dalen zouden alle partijen dus hun goede wil moeten tonen: de consument moet eens gaan nadenken over zijn energieverbruik en checken of hij niet voordeliger is bij een andere leverancier. Electrabel zou zijn prijzen kunnen verlagen en tevreden moeten zijn met wat minder winst en de overheid zou wat minder belasting kunnen heffen (maar dat zullen ze dan op een andere manier moeten recupereren).

Bronnen:
De Morgen
www.energieplaats.be
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th February 2011, 16:22
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Interessant thema!
Ik zie als bijkomend probleem ook dat veel te veel gezinnen hun energierekening als een normale, vaste kost zien die nooit al te veel zal uitwijken van de norm.
Net als bij de afbetaling van hun huis zien mensen hun energierekening als iets 'normaal', iets wat ze sowieso zullen betalen ongeacht het over te schrijven bedrag.
Neem daarbij dat veel mensen die wij middenklasse noemen in feite slechts een paar maandelijkse inkomens van bankroet leven en dit is het resultaat.

Wij zijn net overgeschakeld van energieleverancier, wat een jaarlijkse besparing van meer dan 400 euro met zich meebrengt. (Ik vind dit een riant bedrag!)

Energiebedrijven gooien maar met cijfers alsof het niets is, ik denk dat veel mensen misselijk zouden worden als ze zouden beseffen hoeveel van hun geld 'verloren' gaat naar de topfunctionarissen van de energiebedrijven.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 21st February 2011, 15:33
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Onze energiefactuur maken we natuurlijk gedeeltelijk zelf. Ik kan me vinden in de uitleg van de vorige personen. Toch denk ik niet dat je dit zo eenduidig mag bekijken. We hebben een koude winter en herfst achter de rug waardoor de energiefactuur automatisch wat hoger ligt dan normaal. Maar we mogen ook niet vergeten dat energie verschrikkelijk duur is, deze prijzen zijn de laatste tijd enorm gestegen als gevolg van de duurder wordende grondstoffen.

Ik vind dat er een oplossing moet gevonden worden voor het probleem dat dit artikel aangeeft. Als de gezinnen die hun energiefactuur niet kunnen betalen in stijgende lijn gaat dan is dit toch het teken dat er iets goed mis is met deze prijzen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.