actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2013, 09:40
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Aannemer sloopt Mayatempel om wegen te vullen

Een aannemer heeft in het Midden-Amerikaanse land Belize een Mayatempel gesloopt die ouder was dan onze jaartelling. De tempel op het complex Noh Mul ('Grote Heuvel') is door afgravingen gereduceerd tot een fractie van de oorspronkelijke grootte, meldde tv-zender 7 News Belize.

Een aannemer zette bulldozers in om kalksteen en grind van de tempel af te graven. Doel: het opvullen van wegen in de buurt. Archeologen reageerden ontzet. "We kunnen dit niet meer rechtzetten. Het is een ongelooflijk vertoon van onwetendheid", zei een van hen.

Het Instituut voor Archeologie heeft al aangekondigd dat het de landeigenaar en de aannemer gaat aanklagen. De politie heeft de afgraving van het ruim 2000 jaar oude gebouw stilgelegd.

Bron: Aannemer sloopt Mayatempel om wegen te vullen. (2013, mei 14). DeMorgen.be.

__________________________________________________ ______________

Mening:
Dit is een voorbeeld van de individualistische, bijna egoďstische maatschappij waarin we leven. We willen steeds meer luxe, meer mogelijkheden en dat gaat ten koste van ons culturele erfgoed. Als ik dan nog naar de foto (zie bron) kijk, is er enerzijds genoeg plaats om een weg in de buurt aan te leggen. Ik vraag me dan ook af waarom deze tempel plaats heeft moeten maken.

Ik begrijp het dat de eigenaar vindt dat dit eeuwenoud gebouw geen functie meer heeft dan er te staan, maar waar blijft de verwondering? Is niemand dan nog geďnteresseerd in de geschiedenis? Hebben we geen oog meer voor de culturele schoonheid? Al deze schatten aan informatie gaan gewoon verloren door hoogstwaarschijnlijk geldwolven. Net als archeologen ben ik dus zeer verontwaardigd door dit nieuws. Een gebouw ouder dan onze jaartelling dat moet wijken voor onze luxe ...
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2013, 09:44
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Schandalig. Ik kan me niet voorstellen dat deze weg echt noodzakelijk is. Net zoals Raisa al vermeldde lijkt er genoeg plaats om er rond te rijden. Of misschien dat er een onderbreking in de baan gemaakt kan worden? Het is niet zo dat auto's tegenwoordig niet over een grasveld kunnen rijden..
Er is mede door tijd al zoveel van ons historisch erfgoed verloren gegaan, waarom zouden we zelf nog meer uitwissen van onze wereldgeschiedenis? Het zou bewaard en beschermd moeten worden, net zoals zovele andere historische sites.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2013, 11:39
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Ik sluit me volledig aan bij Raisa en Laure. Ik begrijp niet waarom de mensheid zoveel cultureel erfgoed verwoest. Er wordt zoveel moeite gedaan om gebouwen zoals deze te beschermen en toch slagen ze er weer in om dit kapot te maken voor eigen gewin. Hetzelfde probleem hebben we met ontbossing. Ook die worden ongegeneerd omgekapt om plaats te maken voor nieuwe dingen maar nieuw is niet altijd beter (integendeel). We moeten meer belang gaan hechten aan onze wereldgeschiedenis en onze wereldcultuur.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.