actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2016, 19:32
Ayse.C*ools Ayse.C*ools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vosselaar
Posts: 60
Tien keer meer studenten op Erasmus+

Steeds meer leerlingen en leraren uit het technisch en beroepsonderwijs doen internationale ervaring op via Erasmus+. In 2016 trokken zo’n 1.400 leerlingen onder begeleiding van 188 leraren via Erasmus+ naar een land van keuze. Sinds de start in 1995 is het aantal vertienvoudigd.

Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).
Het programma Erasmus+ laat studenten, leerlingen en personeel uit onderwijs, opleiding, sport en jeugd een internationale ervaring opdoen. Hoewel het grotere broertje in het hoger onderwijs bekender is, gaan ook leerlingen en leraren uit een technische- of beroepsrichting in het secundair onderwijs op buitenlandse stage met het Erasmus+-programma.

Leerlingen en leraren krijgen een financiële ondersteuning in de vorm van een Erasmusbeurs. Hiervoor is 3,8 miljoen euro beschikbaar. Een stage kan al vanaf 2 weken en kan maximaal 6 maanden duren.

In 2016 trokken zo’n 1.400 leerlingen onder begeleiding van 180 leraren naar een land van keuze. Sinds de start van het programma in 1995, toen nog onder de naam Leonardo Da Vinci I, is het aantal zo vertienvoudigd.
De jongeren trekken vooral naar Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161209_02617447 9 december 2016

Eigen mening: Ik ben zelf een grote voorstander van Erasmus+. Het feit dat je een leerling bent uit het technisch- of beroepsonderwijs mag je zeker niet tegen houden om op een buitenlandse stage te gaan. Er is nood aan echte vakmensen. Het lijkt mij dus perfect dat deze studenten uit het technisch-en beroeps secundair onderwijs extra ervaring gaan opdoen in een ander land. In andere landen kunnen andere technieken gebruikt worden die misschien ook wel zeer nuttig kunnen zijn in België. Het beheersen van een vreemde taal is natuurlijk ook altijd een pluspunt. Landen worden steeds meer multicultureel. Het is het dus zeer handig dat je met meer mensen in een verstaanbare taal kan communiceren. Ik verwacht dat het aantal studenten op Erasmus+ alleen nog maar gaat toenemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th December 2016, 20:34
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Ik ga zeker akkoord met de mening van Ayse. Erasmus+ is inderdaad een fantastisch initiatief en ik begrijp dat er meer en meer mensen in geďnteresseerd geraken. Ik denk wel dat we de beurzen met een korrel zout mogen nemen. Vaak wordt dit wel aangehaald, maar vaak blijven deze initiatieven onbetaalbaar voor vele mensen. Het is leuk dat men het mogelijke publiek wil verbreden, maar ik denk dat ze dan eerst echt eens moeten gaan kijken naar de betaalbaarheid van deze programma's. Erasmus+ zal de leerlingen sowieso helpen om nuttige ervaringen op te doen. Daarom is het inderdaad interessant om hiermee al op vroegere leeftijd mee te beginnen en niet pas vanaf in het hoger onderwijs. Leuk initiatief dus, maar het zou beter zijn, moest die betaalbaarder worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.