actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2010, 11:31
Davy.Lostermans's Avatar
Davy.Lostermans Davy.Lostermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 51
Alle bisschoppen overwegen een eigen woordvoerder

Na het ontslag van Jürgen Mettepenningen als woordvoerder van aartsbisschop André-Joseph Léonard zouden verschillende bisschoppen het idee genegen zijn om de taken van de woordvoerder te splitsen. Dit zou een soort buffer moeten worden voor controversiële uitspraken van de aartsbisschop, meldt De Standaard.

De bisschoppen zouden een aparte woordvoerder willen voor de aartsbisschop en eentje voor de bisschoppenconferentie. Nu was de woordvoerder verantwoordelijk voor de twee. De splitsing van de taken zou het makkelijker moeten maken voor de andere bisschoppen om zich bijvoorbeeld te distantiëren van Léonard wanneer die weer een straffe uitspraak doet.

"Terrein afgebakend"
Tot 1995 had de Kerk een aparte woordvoerder voor de aartsbisschop én voor de bisschoppenconferentie. Het was Danneels die besloot de functies samen te voegen. Toen Léonard begin dit jaar Danneels opvolgde, werd geopperd om naar het oude systeem terug te keren, omdat men de problemen zag aankomen, maar uiteindelijk veranderde er niets.

Volgens kerkjurist Rik Torfs lijkt die pragmatische oplossing nu een logisch gevolg van de huidige crisis. "Kardinaal Danneels bracht rust en slaagde erin dissidentie binnenskamers te houden, waardoor het makkelijker was met één stem te spreken. Nu is dat veel moeilijker. Door Léonard een aparte woordvoerder te geven, wordt zijn terrein duidelijker afgebakend", aldus Torfs in De Standaard. (belga/tw)

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...n-Leonard.dhtml

Mijn standpunt:

Ik kan er inderdaad inkomen dat de bisschoppen zich zoveel mogelijk afstandelijk willen houden van de aartsbisschop. Deze laatste blijft maar controversiële uitspraken doen en achteraf probeert hj zijn gezicht te redden door te zeggen dat hij dit niet bedoelde. Als je gaat kijken wat de kijk van het Vaticaan op de besproken onderwerpen bestudeert, dan zit Léonard op dezelfde golflengte. Als hij een standpunt aanneemt moet hij die achteraf niet gaan ontkrachten om zijn imago nog te redden. Eenmaal bekrompen, altijd bekrompen.
Ten tijde van Danneels, waren er dezelfde standpunten maar werd dit in zekere zin in de kiem gesmoord door het oude systeem.
Nu schamen de bisschoppen zich voor hun "baas" en willen ze zich in zeker zin afscheiden van Léonard.
Maar wat ik me afvraag is, wat als de bisschoppen gelijkaardige standpunten delen als Léonard en dit ook als een soort schild gaan gebruiken om na heel die pedofilie affaire, hun vel te redden en een denkbeeldige "schoon" imago op te houden? Woordvoerders gewoonweg gebruikt om hun bazen hun vel te redden en de rommel achteraf te gaan opkuisen.
De katholieke kerk ligt zwaar onder vuur de laatste tijd en dit is volgens mij nog maar het begin. Krijgen we dan toch het ware gelaat van de Katholieke kerk te zien?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.