actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th April 2013, 09:17
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Hoe laat je jezelf online verdwijnen?

Hoe laat je jezelf online verdwijnen?

Geloof het of niet, maar enkel door aanwezig te zijn op Facebook, Twitter en andere sociale netwerksites geeft u (on)bekenden meer informatie dan u zelf denkt of wil. Nu Facebook bovendien een uitzonderlijke zoekfunctie Search Graph heeft gelanceerd, is het niet slecht eens na te denken over de identiteitskruimels die u achterlaat op het wereldwijde web. En hoe u die kan verwijderen, voor het te laat is.

Volledig verdwijnen van het internet is bijzonder moeilijk, zoniet onmogelijk. Het houdt immers in dat u elk spoor, elke foto, elke reactie op een site en al uw verschillende sociale netwerkprofielen moet verwijderen of censureren. Deze tips van The Guardian helpen u weer controle te krijgen over uw internetprivacy.

1. Hebt u een Facebook-account? Pak die dan als eerste aan. Even een open deur intrappen: indien u niet wenst dat onbekenden u kunnen vinden, dan dient elk tabblad in de privacyinstellingen ingesteld te zijn op een zo klein mogelijk publiek. Kies bij voorkeur voor ‘uit' bij resultaten in zoekmachines en beperk uw andere berichten tot ‘vrienden'.

Ga vervolgens na in welke foto's u getagd bent en verwijder de tags indien nodig. Ga daarvoor naar je foto's (Foto's van x), selecteer bij de desbetreffende foto het potlood en klik op ‘tag verwijderen' - ‘Ik wil de tag van mezelf verwijderen'.

2. Bezit u een Google Blogger-acount, Tumblr of WordPress-blog? Delete uw profiel, zodat al uw blogs en reacties verdwijnen.

3. Ga op zoek naar uzelf in een zoekmachine zoals Google. Zet uw naam tussen “aanhalingstekens” om meer resultaten te genereren. Probeer vervolgens de ongewenste zoekresultaten weg te halen door sitebeheerders te contacteren en reacties of blogs te verwijderen. Heb je een reactie gepost op een internetforum, vraag de administrator dan vriendelijk je post te verwijderen.

4. Verwijder foto's van Flickr, Facebook of andere fotosites. Zoek vervolgens naar foto's van uzelf in Google Images door uw naam tussen haakjes te zetten. Laat ongewenste foto's verwijderen.

5. Herhaal stap drie zo vaak als kan en neem contact op met sitebeheerders indien u zaken verwijderd wil zien.

Klaar is Kees? Nog even dit:

Kijk uit voor het Streisand-effect, waarbij het willen verwijderd zien van foto's net het omgekeerde effect kan hebben. In 2003 spande Barbara Streisand een rechtszaak aan tegen luchtfoto's van haar strandhuis. De rechtszaak kwam in de media en daardoor werden de foto's net extra verspreid.

Hou er rekening mee dat alles wat je buiten een sociale netwerksite hebt gepost, verder kan leven in het Internet Archief, dat alles wat ooit op internet verschenen is archiveert tot het einde der tijden. Daar iets laten verdwijnen kan bijzonder lang duren en een persoonlijke aanpak vergen.
Ook al hebt u elke verwijzing naar uzelf gewist, professionele zoekers zullen u steeds kunnen vinden.

Stop met het gebruik van zoekmachine Google. De zoekgigant houdt via uw zoekfuncties op een verborgen wijze informatie over u bij. Onder meer Duckduckgo.com of blekko.com zijn zoekmachines die u niet online achtervolgen.

Bron: De Standaard http://www.standaard.be/artikel/det...130404_00529339

Datum: Donderdag 4 april 2013

Mening:

Veel internetgebruikers staan niet vaak genoeg stil bij wat de gevolgen kunnen zijn van het internet en welk effect één muisklik kan hebben. Met één klik kan je heel veel zaken over je leven verspreiden die eigenlijk niet voor iedereen bedoeld zijn. Ik vind het een beklemmend gevoel dat er privégegevens zoals een foto, een reactie of een gesprek op het internet kunnen ‘rondzweven’. Het is dan ook belangrijk dat hieraan veel aandacht wordt besteed in de media en ook in de scholen. Leerlingen en ook andere mensen moeten hier alerter in worden. Scholen kunnen de leerlingen op de hoogte brengen van de gevaren van het internet. Het is van belang dat ze eerst nadenken voor ze iets wel of niet op het internet posten.

Ikzelf pas de instellingen van mijn Facebook-account vaak aan. In de toekomst kan mijn werkgever en ook mijn leerlingen mij opzoeken op Facebook en dit wil ik liever vermijden.

Laatst aangepast door C*arlotte Lodewyckx : 5th April 2013 om 09:26.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th April 2013, 10:57
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Ik vind het goed dat ze in dit artikel nog eens duidelijk op lijsten welke stappen je moet ondernemen wil je 'onzichtbaar' worden op het internet. Nog belangrijker is dat ze ook nog eens duidelijk benadrukken dat het heel moeilijk is om wat je op internet post er ook terug af te krijgen. Afbeeldingen en comments zullen altijd wel ergens blijven rond zwerven. Dit is misschien niet zo een groot probleem tot iemand beslist eens alles over jou op te zoeken en dingen te weten komt waarvan jij dacht dat ze verwijderd waren. Hoe meer men mensen er toe aanzet om na te denken over wat ze posten op internet hoe beter. Hopelijk kunnen we op deze manier ons zelf beter beschermen. Verder ga ik vanaf nu een van die zoekmachines gebruiken die je niet online volgen. Ik vind het vreselijk dat google zomaar alles wat je doet volgt en doorspeelt aan bedrijven. Nu ik weet welke zoekmachines dit niet doen, zal ik deze ook gaan gebruiken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th April 2013, 10:01
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Ik kan me in beide commentaren helemaal vinden. Bovendien denk ik dat wij, als leerkrachten in spe, onze leerlingen hier ook bewust van kunnen en moeten maken. Leerlingen zijn jong en onbezonnen, denken niet na over hun daden en zijn naïef. We kunnen hen dat niet kwalijk nemen, maar daarom moeten wij er net zijn om hen van deze gevaren bewust te maken. Vaak zie ik dingen op facebook of twitter verschijnen van pubers waar ik toch wel even mijn wenkbrauwen bij frons. Ik denk niet dat jongeren vaak het minste besef hebben van wat hun reactie te weeg brengt bij anderen of welke gevolgen het kan hebben voor zichzelf. Wat wel jammer is, is dat ze het vak bij uitstek om deze problematiek aan te pakken, willen afschaffen, namelijk informatica! Wel heb ik de indruk dat de media hier meer en meer aandacht aan besteed de laatste jaren.
Verder wil ik nog even vermelden dat de opsomming in onderstaand artikel wel heel nuttig is. Zo kan je stap voor stap nagaan wat je nog meer kan doen. Vaak zijn we ons er niet van bewust dat we ons helemaal bloot geven op het net.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th April 2013, 23:27
Greet.VanDeun Greet.VanDeun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Jongeren beseffen vaak niet hoe gevaarlijk het is om jezelf bloot te geven op het internet, een plaats die heel vlot toegankelijk is, ook voor mensen die minder goede bedoelingen hebben, toekomstige werkgevers, ... . Naast de informaticalessen die het pure computergedeelte kunnen aanpakken vind ik ook dat er plaats gemaakt moet worden voor voorlichting waarbij men bewust wordt gemaakt van de gevaren waar ze zich zelf onbewust kunnen blootstellen of hoe onverantwoord gedrag op het internet kwalijke gevolgen kan hebben in hun dagelijkse leven en hoe het hun toekomst kan beïnvloeden. Zelf probeer ik zo weinig mogelijk van mezelf bloot te geven op het internet, mijn Facebook account gebruik ik alleen voor school en ik heb hier weinig of geen persoonlijke informatie opstaan. Bij mijn andere accounts gebruik allemaal een valse naam en geef ik geen informatie over mezelf weg.
__________________
Kunst is iets wat daar begint, waar het kunnen van de meesten ophoudt. A.O. Weber
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th April 2013, 23:29
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Ikzelf ben ook geen computerdeskundige, en wie weet wat laat ik allemaal rondslingeren op internet? Daarom denk ik ook dat het een goede zaak zou zijn als de mensen hierover geïnformeerd zouden worden. En dan niet zo even een artikeltje in de krant of op het internet. Deze artikels geven soms verschillende informatie weer. Dan denk ik maar al te vlug "ik zal er maar niet aan prutsen, want wie weet wat doe ik misschien weer verkeerd". Dus ik zou me graag wel eens verder informeren naar wat wel en niet te doen met je gegevens op internet. Zowel voor mezelf als voor mijn toekomstige leerlingen te behoeden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.