actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2008, 13:33
Jiri.Claes Jiri.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Booischot
Posts: 65
"Ik heb me nog geen seconde verveeld in Kosovo"

Armoede, etnische spanningen, smokkel, corruptie en bedrog. Het zijn maar enkele van de problemen waarmee de bevolking van Kosovo kampt. Ruim 15.000 militairen uit 32 landen, waaronder zo'n 200 Belgen, moeten de vrede bewaren in de verscheurde provincie in ex-Joegoslavië. De meeste Belgische soldaten opereren in Mitrovica, onder het bevel van de Fransen.


De stad Mitrovica is een schoolvoorbeeld van de etnische puzzel die Kosovo is. De rivier Ibar scheidt Serviërs in het noorden van Kosovaren in het zuiden. De spanningen zijn echter het meest voelbaar in twee wijken met een gemengde bevolking. Dat is het werkgebied van de Belgen. Onze webredacteur Wim Verhaert is er op bezoek.


Golf van vandalisme
"Begin december organiseerden 5.000 tegenstanders van de VN-vredesmissie KFOR (Kosovo Force) een demonstratie", vertelt kapitein Jan Saenen. "Sindsdien hebben we te maken met een golf van vandalisme. Groepjes jongeren schieten met katapulten op voorbijrijdende wagens, waaronder 3 Belgische voertuigen. Anderen steken de banden plat. Het toont aan dat onze aanwezigheid in Kosovo nog altijd vereist is."


Eerste Brigadier-Chef Gerard Plessers (50) uit Bochelt kan buigen over een militaire loopbaan van 33 jaar. Het is ondertussen al zijn vierde missie in ex-Joegoslavië.

"In de jaren '90 twee keer in Bosnië en dit is de tweede maal in Kosovo", meldt de man. "Overdag ben ik chauffeur en 's avonds sta ik in de keuken. Ik doe ook af en toe een radioshift en deel de sigaretten uit wanneer ze binnenkomen."


"Het is dus een erg afwisselende job. In de 5 weken dat ik hier zit, heb ik me nog geen seconde verveeld. Het wordt pas een probleem als je niets om handen hebt, want dan begin je te piekeren. Met de feestdagen heb ik het nu wel een beetje moeilijk, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Meteen ook een reden om volgend jaar dubbel zo hard te feesten."

Eendenborst en een lekker wijntje
Ondertussen doen de Franse bevelhebbers in Mitrovica hun uiterste best om de Belgen in de watten te leggen. "Op kerstavond kregen we een uitgebreid driegangenmenu met eendenborst en een lekker wijntje aangeboden."

Twee dagen later brachten Belgische artiesten de soldaten aan het dansen. Na de opzwepende muziek was het drummen om samen op de foto te mogen.


Brandwonden
De 22-jarige Kathy Peeters uit Westerlo maakt deel uit van het Centrum voor Medische Operaties N° 1 uit Leopoldsburg. Ze verzorgt gewonde soldaten. "Tot nu toe hebben er zich nog geen zwaargewonden aangemeld bij mij. Wel liep een soldaat brandwonden op door te heet douchewater."


Bij grotere problemen vervoert ze de slachtoffers naar het nabijgelegen ziekenhuis. "Op slechts 10 minuutjes rijden kunnen patiënten terecht bij een tandarts of een chirurg. Ik heb tijdens die transporten nog geen problemen ondervonden, maar Belgische wagens van de Militaire Politie maakten al wel kennis met vandalenstreken. Voor alle veiligheid transporteren we een gewonde steeds met twee personen, waarvan er een gewapend is."


"Dit is mijn eerste buitenlandse opdracht", zegt Eerste Soldaat Nigel Heylen (19) uit Deurne. Hij is nu een maand in Kosovo en patrouilleert voornamelijk in Klein-Bosnië, een etnisch gemengde wijk van Mitrovica.

"Wij proberen de veiligheid van de bevolking te garanderen en in te grijpen bij problemen. Na een basisopleiding van 4 maanden, volgde ik 7 weken extra training en nog eens een speciale voorbereiding van 4 maanden. Ik ben er dus klaar voor."

Kritische bespreking:
Het blijkt onze troepen ginder dus toch vrij goed af te gaan. Met kerst een driegangen menu en voor de rest alleen nog maar vandalenstreken meegemaakt. Dan valt zo'n militaire operatie wel mee. Dat zie je dan ook aan de vele lachende gezichten op de foto's die bij het artikel staan (Ik zal de link toevoegen zodat je deze kan bekijken). Ik ben wel blij dat ze Kerstmis hebben gevierd. Dat moet niet makkelijk zijn zo zonder de familie. Gelukkig doen die Franse bevelhebbers dan zo veel moeite om ons Belgen een beetje tevreden te stellen. Ze moeten eens anders proberen .
Ik heb mezelf echt wel kromgelachen met een bepaald deel van het artikel. er staat een kleine titel "brandwonden" in het artikel en ik dacht meteen van "Oei, toch niet allemaal zo positief daar". En dan lees je dat er op de ziekenboeg niet veel ernstige gewonden komen maar dat ze wel een soldaat heeft moeten verzorgen met brandwonden van te heet water. Dat is zo ridicuul, zoiets verzin je gewoon niet .

http://www.hbvl.be/nieuws/buitenlan...7e055a6f23a4%7D

Laatst aangepast door Jiri.Claes : 27th December 2008 om 13:47.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.