actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2014, 06:35
Sarah.G*ivers Sarah.G*ivers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 78
Regeerakkoord zet deur open voor hoogbeveiligde ziekenhuisafdeling

Regeerakkoord zet deur open voor hoogbeveiligde ziekenhuisafdeling

Vandaag beschikt geen enkel Belgisch ziekenhuis over een hoogbeveiligde afdeling waar patiënten met gevaarlijke en besmettelijke ziekten zoals ebola behandeld kunnen worden. De inrichting van zo’n eenheid zal worden onderzocht.

Anders dan ziekenhuizen in Duitsland, Frankrijk of Italië heeft geen enkel ziekenhuis in België een ‘hoogbeveiligde eenheid’ voor patiënten met gevaarlijke en besmettelijke aandoeningen zoals ebola (DS 8 oktober). Nu zet de nieuwe federale regering de deur open voor de inrichting van zo’n ziekenhuisafdeling.

In het regeerakkoord is het maar één korte alinea die verwijst naar een hoogbeveiligde ziekenhuis*afdeling. De regering zal de concrete omstandigheden voor de inrichting ervan onderzoeken, klinkt het. Het lijkt erop dat de regeringsonderhandelaars lessen hebben getrokken uit de ebola-epidemie, zegt Steven Callens, professor infectieziekten aan het UZ Gent en mede-auteur van de richtlijnen voor de behandeling van ebolapatiënten.

‘In de Belgische universitaire ziekenhuis is het personeel wel al getraind voor de verzorging van ebolapatiënten. Daar zijn ook kamers met een sas, zodat de besmetting van andere patiënten voorkomen kan worden. Maar de uitrusting van de hoogbeveiligde afdelingen in Berlijn, Hamburg, Londen of Rome is veel beter. Die hoogbeveiligde units zijn uitgerust met onder andere wc’s die niet zijn aangesloten op de gewone riolering. Dat is nodig omdat een virus zoals ebola zich anders verspreidt. Ook de afvalverwerking van de ziekenhuizen met een hoogbeveiligde unit heeft een apart circuit, zodat echt niemand in contact komt met het gevaarlijke virus.’

De inrichting van een hoogbeveiligde afdeling kost dus wel wat. Callens schat de investeringen op meerdere honderdduizenden euro’s. Toch zal het lonen om in eigen land zo’n afdeling op te richten, klinkt het ook bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid. Bovendien kan de hoogbeveiligde afdeling in veel meer gevallen van nut zijn dan alleen in uitzonderlijke situaties zoals een ebola-uitbraak.

Bron:DS 13/10/2014

Mening: Ik vind het zeker een goede zaak dat er een regeerakkoord is gekomen om hoogbeveiligde ziekenhuizen op te richten in België voor patiënten met een gevaarlijke en besmettelijke ziekte als ebola. Dat zo'n afdeling veel geld zal kosten, verbaast me niet. Ik vind ook dat er voor dergelijke projecten geld moet worden vrijgemaakt, het is namelijk ten gunste van de gezondheid van wij Belgen. Dat is ook de reden dat ik toch het forum gezondheid en niet het forum politiek gekozen heb. Ik vind het belangrijk dat er aan alle mogelijke scenario's gedacht wordt om de ebola-epidemie die zich nu voordoet in de wereld, binnen de perken te houden. Al vraag ik me wel af of de oprichting van dergelijke hoogbeveiligde ziekenhuisafdelingen niet te veel tijd zal innemen en bijgevolg pas klaar zal zijn als ebola België reeds bereikt zal hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2014, 17:44
D*ies.Ameye D*ies.Ameye is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 27
Ik volg Sarah volledig in haar mening. Ze vraagt zich dan ook af of deze ziekenhuisafdeling nog wel op tijd gaat komen voor de epidemie ons land bereikt. Juist om deze reden verbaast het mij ergens wel dat er in het verleden nog niet aan gedacht geweest is om zo'n afdeling te bouwen. Het verbaast me echter niets dat België hiermee niet up to date is, in tegenstelling tot enkele andere Europese landen. We zullen maar onthouden: Als de nood hoog is, biedt zich een oplossing!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.