actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2014, 22:07
Boris.D*iesen Boris.D*iesen is offline
Boris.D*iesen
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Turnhout
Posts: 23
Gezond eten kost drie keer zo veel als ongezond

Wie gezond wil eten, geeft gemiddeld drie keer zo veel geld uit als wie ongezond eet. Althans in Groot-Brittannië, waar onderzoekers van de Universiteit van Cambridge aan de alarmbel trekken. ‘We moeten ervoor zorgen dat een gezond dieet betaalbaar blijft voor iedereen’, zegt Nicholas Jones, hoofdauteur van de studie.

Jones en zijn team vergeleken de prijs van 94 veel gekochte voedings- en drankproducten tussen 2002 en 2012. Ze maakten een onderscheid tussen ‘gezonde’ en ‘ongezonde’ producten op basis van de hoeveelheid verzadigde vetten en suikers per honderd gram. Uit hun conclusies bleek dat 1,000 kilocalorieën in ongezonde voeding 3,18 euro kosten, terwijl dezelfde hoeveelheid kilocalorieën in gezond voedsel 9,51 euro kosten. Drie keer zo veel dus, en die kloof werd in de loop der jaren alleen maar groter.

‘In België werd de exacte verhouding tussen de prijzen van gezond en ongezond voedsel nog niet onderzocht’, zegt gezondheidseconoom Lieven Annemans. ‘Maar je kan een bereide maaltijd al voor drie euro kopen terwijl zelf vis en groentjes klaarmaken makkelijk acht euro kost. Dat wijst er op dat het hier ook die richting opgaat. Je kan dat niet veralgemenen, een appel of een peer zijn bijvoorbeeld wel goedkoop, maar je moet naar het gemiddelde kijken’.

Volgens het onderzoek van Jones vindt 91 procent van de Britten prijs een belangrijke factor bij de aankoop van voeding, terwijl slechts 49 procent van de Britten gezondheid in zijn top vijf zet. Een houding die men, zeker in economisch moeilijke tijden, ook in België kan herkennen. ‘Vandaar ons voorstel om, naast de andere gezondheidsprogramma’s, een tussenkomst van de overheid voorstellen’, zegt Annemans. ‘De prijzenmarkt is nu verstoord, de overheid zou ongezond eten duurder en gezond eten goedkoper kunnen maken. Dat levert niet meteen miljoenen op, maar toont zich op termijn wel in de gezondheidszorg en de kost daarvan. Die prijscorrectie alleen zal het probleem niet oplossen, maar kan de consument wel een duwtje in de goede richting geven’.

Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20141010_0...el-als-ongezond

Mijn mening: Ik eet al eens graag ongezonde dingen, want dat is erg lekker en ook nog eens goedkoop. Maar ik doe veel aan sport dus voor mij maakt dat niet altijd en groot probleem, en ik eet natuurlijk ook nog gezond. Maar als je nu bijvoorbeeld elke dag moeite moet doen om voedsel op de plank te brengen en je koopt steeds goedkoop voedsel zal je gezondheid er mooi uitzien na verloop van tijd... Ik vind dat hier inderdaad iets aan gedaan mag worden want ergens is het vrij schandelijk dat je voor gezond voedsel een fortuin moet betalen ten opzichte van ongezonde voeding. De gezondheid van de mensen lijdt hier volgens mij erg hard onder. De prijzen van het gezonde voedsel moeten naar omlaag en ter compensatie de ongezonde voeding omhoog. Ik begrijp dat dit natuurlijk niet zomaar gaat, maar een gezonde geest in een gezond lichaam is toch iets om naar te streven! En gezonde voeding ligt aan de basis.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th October 2014, 22:25
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Natuurlijk moet je voor gezond eten meer betalen. Is het misschien daarom ook niet dat de meerderheid van de bevolking te zwaar weegt? Iets ongezond is natuurlijk altijd lekkerder dan iets gezonds en nog goedkoper ook. In tijden van crisis kijkt men naar de portemonnee en dan neemt men misschien ook iets sneller iets ongezonds mee. Toch vind ik het ook belangrijk om gezond te eten. Natuurlijk mogen we niet alle schuld op de crisis steken want iedereen eet toch soms liever iets ongezonds. Fruit en groenten moeten zeker wel gegeten worden al is dit niet voor iedereen zo evident.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.