actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2014, 11:27
Lisa V*rloy Lisa V*rloy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Pulderbos
Posts: 6
Generaal-majoor wil ebola-crisiscentrum in Neder-over-Heembeek

De commandant van de medische component van het leger, Geert Laire, pleit ervoor om in het militair hospitaal van Neder-over-Heembeek een polyvalente crisiseenheid in te richten waar ook ebolapatiënten kunnen worden verzorgd. Dat bericht de krant Le Soir vandaag.
Sinds halfweg september is België in staat om een ebola-patiënt te transporteren, maar een eenheid om zo'n patiënt te verzorgen ontbreekt nog. De facto zit de generaal-majoor op één lijn met het kabinet-Onkelinx. Zijn voogdijminister daarentegen, Pieter De Crem, vindt dat de ebola-epidemie enkel de bevoegdheid is van Volksgezondheid.

"Nood aan een crisiseenheid"
Volgens Laire heeft Defensie nood aan een CBRN-capaciteit (chemisch, biologisch, radiologisch en nucleair), een medische CBRN-capaciteit inbegrepen. "Die capaciteit kan ook ten dienste staan van de bevolking. Ik ben voorstander van een 'crisiseenheid' die in verschillende situaties kan worden gebruikt: als opvang- en ontsmettingscentrum bij een CBRN-situatie, als hospitalisatiecapaciteit voor patiënten met besmettelijke ziekten, als buffercapaciteit bij een incident in een andere zorginstelling, enzovoort."

"Risicosituatie niet onderschatten"
"Het is duidelijk dat ebola en andere medische dossiers niet hoog staan op het prioriteitenlijstje van de regering", voegt Laire eraan toe. "Maar het lijkt me aangewezen om de problemen toch te behandelen, zelfs in lopende zaken. Meer specifiek wat ebola betreft, behoort België toch tot de ontwikkelde landen 'met risico's' vanwege de rechtstreekse vliegtuigverbindingen met de besmette gebieden."

Bron: Het Laatste Nieuws 08/10/2014
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...-Heembeek.dhtml

Eigen mening: Ik ben het eens met generaal-majoor Laire. We moeten een speciale crisis-eenheid hebben voor het geval dat Ebola effectief het land bereikt. Ook al zijn er in het verleden nog ziektes uitgebroken die het land nooit (zwaar) getroffen hebben, vind ik toch dat we zeker voorzorgsmaatregelen moeten nemen. Ze moeten niet pas actie ondernemen wanneer Ebola al in het land is, dan zal het wel te laat zijn. Dat Volksgezondheid hiervoor wil instaan omdat het hun bevoegdheid is, kan ik geloven. Maar naar mijn mening is het beter dat er zo snel mogelijk voorzorgsmaatregelen genomen worden, als defensie al meer concrete plannen heeft kunnen zij ze beter uitvoeren.

Laatst aangepast door Lisa V*rloy : 8th October 2014 om 11:33.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.