actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2008, 11:05
stefanie Mermans stefanie Mermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Arendonk
Posts: 56
Drie op de tien jongeren vinden zichzelf verwend

Drie op de tien Vlaamse jongeren tussen 16 en 17 vinden zichzelf verwend. Het gaat vooral om jongeren zonder broers of zussen. Jongeren beschikken gemiddeld over 22 euro per week om zelf uit te geven en gaan behoorlijk bewust om met hun geld. Hun gsm is bovendien onmisbaar. Dit blijkt uit een onderzoek van InSites Consulting in

Het programma gaf aan InSites Consulting de opdracht om bij een vijfhonderdtal 16- en 17-jarigen na te gaan hoe ze hun situatie zien. Bijna drie op de tien vinden dat ze verwend zijn, terwijl 41 procent het daar niet mee eens is. Opvallend is dat 56 procent van de jongeren zonder broers op zussen zichzelf verwend vinden, terwijl dat bij de rest slechts een kwart is. Dubbel zoveel jongeren die alleen thuis zijn hoeven niet te sparen voor grote aankopen omdat ze die cadeau krijgen van hun ouders. Ze moeten minder in het huishouden helpen en ook minder een studentenjob zoeken.

88 procent van de 16- en 17-jarigen krijgt zakgeld

Jongeren beseffen hun comfortabele situatie overigens vaak veel beter dan hun ouders. Van diegenen die zichzelf verwend vinden, zegt ruim 44 procent dat hun ouders zich daar niet van bewust zijn. Verwennen is voor jongeren overigens ook voldoende vrije tijd hebben. Ze kijken dan vooral tv, luisteren naar muziek en surfen op het internet. Uit het onderzoek blijkt ook dat de huidige generatie 16- en 17-jarigen niet lui is. Negen op de tien staan achter de stelling dat je zonder te werken nergens komt in het leven. Acht op de tien vinden het normaal dat je zelf werkt om een centje bij te verdienen.

Het gemiddelde weekbudget van jongeren is 22 euro

De meerderheid van de 16- en 17-jarigen (54 procent) vindt het bovendien niet meer dan normaal dat ze moeten meehelpen in het huishouden, en ruim 72 procent klust bij. Slechts 8 procent is ervan overtuigd dat ze de rest van hun leven financieel gesteund zullen worden door hun ouders Het gemiddelde weekbudget van de Vlaamse 16- en 17-jarigen bedraagt 22 euro. De gsm neemt de grootste hap uit dat budget, gevolgd door bioscoopbezoek, kledij en schoenen. Als belangrijkste inkomstenbronnen kunnen jongeren rekenen op zakgeld (88 procent), cadeaus van familie (65 procent) en een vakantie- of studentenjob (63 procent). Tweederde van de jongeren vindt het normaal dat ze zakgeld krijgen van hun ouders. Ruim 4 op de 10 jongeren zegt dat ze zo goed als altijd het geld krijgen dat ze vragen. Echt roekeloos gaat de jeugd niet om met dat geld. Bijna de helft van het zakgeld wordt gespaard.

Bron: Gazet van Antwerpen
12 maart 2008

Mening:

Ik denk ook wel dat jongeren die enig kind zijn, meer verwend worden dan kinderen die broers of zussen hebben. Ik ken zelf ook een gezin die maar 1 kind hebben en je merkt goed dat dit kind hard verwend wordt en profiteert hier ook van.

Dat je moet werken voor je geld, ben ik volledig mee eens. Ook helpen in het huishouden vindt ik maar een kleinigheidje.
Ik krijg zelf ook elke week zakgeld van mijn ouders en heb hier zeker niet over te klagen. Als ik iets nodig heb van kledij dan krijg ik dit meestal, maar toch ben ik niet verwend. Ik ga elke vakantie werken en spaar mijn zakgeld en vakantiegeld. Zo heb ik geleerd om met geld om te gaan en ik vindt dat dit zeer belangrijk is dat je dit kan.

Groetjes Stefaie
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th March 2008, 11:36
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Ik heb zelf ook geen broers of zussen. Ik denk dat ik nu wel iets meer krijg van mijn ouders dan dat ik broers of zussen zou hebben. Want als je het ene kind iets geeft, ben je eigenlijk al verplicht om het andere ook iets te geven.
Ik kreeg ook al van mijn 8 jaar zakgeld, maar ik denk dat dit niet slecht is. Want zo heb ik al vlug leren sparen voor dingen.Nu betalen mijn ouders ook nog voor alles en ik moet ook nog geen vakantiewerk ofzo doen, omdat zij vinden dat ik later nog lang genoeg moet werken.
Maar daarnaast vind ik dat er toch heel wat nadelen zijn aan het geen broers of zussen hebben. Zo, mocht ik niet zo vroeg uitgaan. Ik denk dat als ik een oudere broer of zus had gehad, ik wel sneller had mogen gaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th March 2008, 21:50
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Zelf ben ik ook enig kind maar ik moet ook heel wat doen thuis. Mijn ouders doen echt heel veel voor mij en ik krijg ook heel veel van hen maar ik moet thuis ook wel eens strijken of stofzuigen of eender wat. En ik moet ook wel vakantiewerk gaan doen enzo... Dus ja, ik krijg wel veel, maar moet er ook wel wat voor terug doen en dat vind ik nier meer dan normaal.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th March 2008, 13:27
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Ik kan mij wel voorstellen dat zoveel jongeren vinden dat ze verwend zijn. Ik heb zelf één broer. We zijn niet verwend op het vlak van geld krijgen of spullen krijgen. Ik moet vakantiewerk gaan doen om zo de dingen te gaan kopen die ik wil kopen. Het is ook wel een verplichting van thuis om dit te doen. Maar als het gaat over verwend zijn op het vlak van thuis veel klusjes te moeten doen, dan zijn we wel verwend. We zullen thuis niet snel iets moeten doen van poetsen ofzo. Natuurlijk in de vakanties wel als we tijd hebben. Maar onder het schooljaar zijn het vooral heel kleine dingen zoals het tafel klaarzetten of afruimen. Voor de rest moeten we niet zo veel doen. Eigenlijk dus ook wel een beetje verwend dus. Eigenlijk is het ook niet meer dan normaal dat we moeten gaan werken voor ons eigen geld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.