actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2008, 20:40
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Vier op tien stresst op het werk

Meer dan 40 procent van de Belgische werknemers heeft frequent tot zeer frequent last van stress op het werk. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Securex, dat sociale diensten verleent. Het percentage ligt merkelijk hoger dan in Nederland (27 pct) en Frankrijk (36 pct).

Goede communicatie
Volgens Securex kunnen steun en een goede communicatie van de directe leidinggevende een stressreducerende factor zijn. Daarentegen zijn het werktempo en de werkdruk, emotionele werkbelasting, een slechte balans tussen werk en vrije tijd en onvoldoende ondersteuning bij veranderingen factoren die het fenomeen het meest in de hand werken.

Vooral ouderen
Bovenop de voorgenoemde 40 procent is er nog 21 procent van de werknemers die af en toe met stress te kampen heeft. In totaal zijn er dus 61 procent werknemers die van tijd tot tijd met dit probleem te maken krijgen.

Werknemers onder de 25 jaar hebben aanzienlijk minder stress dan hun oudere collega's. Het verschijnsel wordt vooral vastgesteld bij voltijds werkenden, werknemers in grotere organisaties, universitairen en kaderleden.

Invloed managers
Uit de studie blijkt eveneens dat de managers een behoorlijke invloed hebben op het stressgehalte van de werknemers. Bij adequate steun en duidelijke communicatie kunnen ze het stressgehalte verminderen. Zo lijdt slechts 33 procent van de werknemers op werkplaatsen met goede communicatie van de leidinggevende aan stress, in tegenstelling tot 66 procent op plaatsen waar de communicatie slecht wordt ingeschat. Ook een goede werkorganisatie en een gemoedelijk sfeer tussen de collega's onderling zijn stressintomende factoren.

Meer personeel
Securex raadt de managers aan proactieve maatregelen te nemen. Ze kunnen bijvoorbeeld het werktempo verlagen door meer personeel aan te nemen. Het is ook belangrijk dat de werknemers voldoende vakantie nemen.

De gevolgen van stress zijn van allerlei aard. De werknemers hebben een grotere kans op depressie, hun prestaties nemen af en hun intentie om het bedrijf te verlaten, wordt groter. (belga/svm)

Bron:
De Morgen
20/03/08 16u32
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th March 2008, 22:17
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
niet van verschieten

Hier moet je absoluut niet van verschieten vind ik. Als je weet hoe jachtig onze samenleving tegenwoordig is en hoeveel men eist van werknemers.
Men moet steeds meer doen in evenveel tijd. En dan verschiet men ervan dat mensen ziek worden van stress, depressief worden, hun job niet meer aankunnen, met burn-outs kampen, cvs krijgen,...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd March 2008, 21:48
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Hier schrik ik echt niet van! Ontzettend veel mensen hebben last van stress door te hoge eisen van hun werkgever. Steeds meer mensen krijgen last van een depressie, burn-out of andere negatieve gevolgen van stress. Het is nu eenmaal zo in België: alles moet zo snel mogelijk worden afgemaakt of verwerkt, liefst vandaag nog... Als je dit bekijkt in bijvoorbeeld Spanje merk je een heel verschil. Mañana is het lievelingswoord van de Spanjaarden. Als het werk vandaag niet afgeraakt, zal het morgen of overmorgen wel worden afgewerkt!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd March 2008, 22:19
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Citaat:
Orgineel gepost door Hanne Jansen
Hier moet je absoluut niet van verschieten vind ik. ... En dan verschiet men ervan dat ...


Voor eens en voor altijd: Een mens schrikt van iets. Verschieten... dat doen de gordijnen, of het moest zijn dat je echt bleek wordt van de schrik!

Sinds een leerkracht me dit in het secundair inpeperde, zal ik het nooit meer vergeten. En trouwens: als je er eens over nadenkt, 'verschieten' is toch een vies woord, 'schrikken' klinkt veel beter.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th March 2008, 15:38
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Een mens schrikt van iets. Verschieten... dat doen de gordijnen, of het moest zijn dat je echt bleek wordt van de schrik!


Goed gezegd Bart! Maar het is écht wel zo. Wij schrikken van niets meer. Alles is zo "gewoon" geworden. Daarnaast schrik ik ook niet van het artikel. Als je ziet hoe mensen tegenwoordig onder druk worden gezet op het werk.. Ik denk écht dat weinig mensen ontspannen achter hun bureau zitten. Het kleinste job'ke vereist zelfs zware inspanningen, druk,.. De postbode die zijn ronde doet, de groendienst van de gemeente (alhoewel..),.. Toch vind ik het ook wel normaal dat er een bepaalde druk staat op iedereen. Als een baas helemaal géén druk uitoefent op zijn werknemer en hem maar laat doen.. Gaat er dan geen misbruik van gemaakt worden? Het is niet dat ik daar niemand in zou vertrouwen, maar toch vrees ik ervoor dat er wel mensen zijn die van de goedheid van de baas misbruik zouden maken, niet?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 5th April 2008, 14:00
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Raar ...

Zeer raar vind ik het dat niemand in de bovenstaante posts iets gezegd heeft omtrent de stress en al datgene wat er bij komt kijken hier op school!
Iedereen zit maar te klagen dat we veel werk hebben en dat moet af zijn dan, dat werkje moet dan weer gepresenteerd worden dan ... Dan verschieten dat een docent een opmerking in de les maakt: "Zie ik het goed, lopen er hier lijken in de gangen?"
Ja, maar niet van te feesten maar door de stress die toch wel veel mensen hebben door al het schoolwerk (denk ik). Misschien wat beter planne, maar ook die mensen hebben echt wel nood aan 'vakantie', als we dit ook al vakantie kunnen noemen ....

Zoals Karolien al aanhaalde verschiet ik er ook niet van dat, er zijn inderdaad echt veel mensen die 'onbewus' met stress te kampen hebben, maar voor wie het eigenlijk 'normaal' geworden is ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.