actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2012, 14:33
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Elke dag 65 klachten over stalking

Elke dag 65 klachten over stalking

Elke dag stappen 65 slachtoffers van stalking een politiebureau binnen om er aangifte te doen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de federale politie, zo schrijven de Concentrakranten.
In de eerste negen maanden van vorig jaar ging het om 18.000 geregistreerde klachten. Voor heel 2011 kan het oplopen tot 24.200 aangiftes, iets meer dan een jaar eerder.

Volgens criminologe Anne Groenen is het door de gsm en sites als Facebook en Twitter makkelijker dan ooit om iemand lastig te vallen. Vaak begint het met een simpel sms'je of een mail. Een kwart van de stalkers gaat echter verder en gebruikt fysiek geweld.

"Aangifte doen helpt", zegt Groenen. "De meeste stalkers haken dan af".

Bron: HLN
Datum: 12/05/2012

Mijn mening:

Ik vind artikels zoals deze beangstigend. Ik begrijp niet waarom bepaalde mensen iemand anders stalken. Misschien doen ze dit uit wraak of omdat iemand hun liefde niet beantwoordt. Misschien wordt er gestalkt om gewoonweg iemand te pesten.
In deze tijd met al de sociale netwerken e.d. is het een stuk eenvoudiger om iemand lastig te vallen. Het voordeel hiervan is wel dat je voldoende bewijzen hebt wanneer je naar de politie stapt om een aangifte te doen. ‘Klassieke stalkingen’ waarbij een persoon iemand lastigvalt zonder het gebruik van multimedia zijn een stuk moeilijker te bewijzen. De politie kan enkel ingrijpen wanneer er voldoende bewijsmateriaal aanwezig is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2012, 23:00
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
De vele klachten over stalking op een jaar verwonderen me niet erg. Zoals het artikel vermeldt, is het erg gemakkelijk om iemand in de gaten te houden op sites als Facebook en Twitter. Je kunt jezelf hier ook wat in beschermen door niet al je activiteiten online te plaatsen. Zo wordt het voor de stalker al iets lastiger om je te vinden.
Waar ik wel erg van schrok, is het feit dat een kwart van de stalkers verder gaat en fysiek geweld gebruikt. Wat drijft deze mensen tot het gebruik van geweld? Hierbij denk ik vooral aan de redenen die Yana al heeft vermeld als aanleiding tot stalking, namelijk wraakacties, onbeantwoorde liefdes en pestsituaties in een extreem uit de hand gelopen context.
Wat is me ook afvraag, is of het echt wel om stalken gaat. Gaan sommige mensen niet te gemakkelijk naar de politie als ze van iemand af willen komen?
Hoe dan ook, de meeste stalkers haken na een aangifte van het slachtoffer vrijwel meteen af. De angst om opgepakt te worden is groter dan de drang om iemand obsessief lastig te vallen. Zolang de politie die invloed blijft behouden, zullen niet al te veel situaties de kans krijgen om te escaleren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th May 2012, 17:58
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Weer maar eens een nadeel van de sociale netwerksites...
Wanneer ik dit artikel lees denk ik dat er toch nog meer aandacht moet gaan naar preventie. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het beter inlichten van mensen over de gevaren van het internet en de sociale netwerksites.
Zoals Charissa al zei kan je jezelf beschermen door niet alles prijs te geven op het internet. Ik ben er echter van overtuigd dat veel mensen (nog) niet weten hoe ze dit moeten doen.

Daarnaast moet er misschien op juridisch vlak ook het één en ander veranderen. In het artikel wordt dan wel verteld dat vele stalkers afhaken wanneer er een klacht ingediend wordt, toch is het afschrikeffect blijkbaar niet genoeg als er elke dag 65 klachten binnenstromen. Misschien kan men hier nieuwe en/of zwaardere maatregelen nemen om het stalken tegen te gaan?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.