actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2016, 10:40
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
Gerecht gaat stiekem computers doorzoeken

Het Belgische gerecht mag voortaan ook stiekem gegevens en communicatie doorzoeken op computers, smartphones en andere toestellen. Een onderzoeksrechter zal toestemming mogen geven voor een ‘heimelijke zoeking van een informaticasysteem’, zo schrijft De Tijd donderdag.

Dat is een van de belangrijke maatregelen die minister van Justitie Koen Geens (CD&V) donderdag voorlegt aan de ministerraad om de wet op de ‘bijzondere opsporingsmethoden’ van politie en justitie uit te breiden en te moderniseren.

Een onderzoeksrechter moet toestemming geven om een vaste of draagbare computer stiekem te doorzoeken, en dat mag enkel als het onderzoek het vereist en ‘andere middelen niet volstaan om de waarheid aan het licht te brengen’.

Maar de onderzoeksrechter mag de politie wel ingrijpende ‘begeleidende maatregelen’ laten uitvoeren om dat allemaal stiekem te doen. Zo zal de politie zonder dat de bewoner het weet een woning kunnen binnendringen waar een geviseerde computer zich bevindt, of zal de beveiliging van de geviseerde informaticasystemen uitgeschakeld kunnen worden via valse sleutels of valse identiteiten.

Datum: 17 maart 2016
Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160317_02187533

Mijn mening: De politie zou computers mogen doorzoeken, zonder medeweten van de eigenaar van die computer, om informatie te vinden die het onderzoek vooruit zou kunnen helpen om de waarheid te achterhalen. Als dit op een vertrouwelijke manier lukt en de politie dit enkel doet als er al aanwijzingen zijn naar die persoon toe lijkt me dit een goed voorstel van minister Geens. Veel verdachten waarvan agenten zeker zijn dat ze er iets mee te maken hebben, maar waarvan ze geen duidelijke of voldoende bewijzen hebben lopen nu vrij rond. Als de politie door computerinformatie deze mensen kan oppakken en gevaren kan voorkomen, kan ik dit enkel aanmoedigen. Naar terrorisme toe lijkt me dit ook gemakkelijk voor de politie om voorbereid te zijn of aanvallen te kunnen onderscheppen. De andere kant van dit verhaal is, dat politie misbruik zou kunnen maken van haar macht dat ze hierdoor krijgt. Dat ze computers zouden doorzoeken van mensen die niets misdaan hebben of om privé redenen een onderzoek starten. Een goede begeleiding hiervan en een toekijkend oog lijken me hier dan ook van groot belang.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd March 2016, 13:41
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Computers worden stiekem doorzocht

Mijn mening sluit perfect aan bij de mening van Annelies. Ik vind dat het moet kunnen om stiekem de computer van verdachten te doorzoeken. Men kan hier meer bewijzen vinden dan we aanvankelijk zouden denken en men kan er veel wijzer bij worden. Wanneer iemand aan de deur komt kloppen met een huiszoekingsbevel, is het vernietigen van de gegevens op de computer of de volledige computer iets wat snel kan gebeuren. Op dat moment staan de onderzoekers opnieuw op 0, ze kunnen dan opnieuw beginnen. In sommige gevallen kunnen ze de gegevens nog recupereren, maar in vele gevallen is dat niet zo. Ook bij de strijd tegen terrorisme vind ik dat dit zeker moet kunnen.
De bezorgdheden ten aanzien van de privacy zijn er ook, maar we zouden ondertussen toch al moeten weten dat we niets op de computer moeten zetten wat niemand mag weten. Iemand die niets te verbergen heeft, hoeft hier ook niet bang voor te zijn. Er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die hier misbruik van maken. Het lijkt mij dan ook de taak van de gezagvoerders om dit, vooral in het begin, nauwlettend in het oog te houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.