actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2010, 10:54
Ingeborg Ingeborg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 22
VRT streeft naar meer diversiteit op scherm

VRT streeft naar meer diversiteit op scherm

vr 19/11/2010 - 08:38 De VRT streeft naar meer diversiteit op haar televisienetten. Er moeten meer vrouwen, "gekleurde" gezichten, holebi's en ouderen te zien zijn. De openbare omroep wil Vlaanderen in beeld brengen zoals het is en daarom werken de netten momenteel actieplannen uit.
Na een steekproef die uitgevoerd werd in de herfst van 2009, is duidelijk geworden dat de VRT nog een lange weg moet afleggen op het gebied van diversiteit. Uit de telling bleek bijvoorbeeld dat er op Eén slechts 8,8 procent allochtonen te zien waren in 2009. Daarom zijn er nu streefcijfers vooropgesteld voor de toekomst.

Zo moet er een derde vrouwelijke gezichten komen in "Terzake" en "Het journaal". 12 procent "gekleurde" gezichten op Eén en 20 procent op Canvas. "We willen ons hier echt voor engageren", legt VRT-woordvoerder Björn Verdoodt uit. "Momenteel bereiden de verschillende netten actieplannen voor in functie van hun eigen stijl en eigenheid."
Verdoodt wil zich echter niet vastpinnen op data waarop die streefcijfers gehaald zullen worden. "Bepaalde doelstellingen kunnen we op korte termijn, dus de komende maanden of binnen het jaar, realiseren, maar het is ook een project op lange termijn. Het gaat immers om diversiteit in de breedste zin van het woord. We willen meer aandacht voor alle leeftijdscategorieën, voor verschillende regio's, voor holebi's, ..."
Er wordt ook benadrukt dat er geen "correcties op het huidige aanbod" zullen doorgevoerd worden. "We zullen niet alles veranderen in de komende maanden, maar bij alle toekomstige beslissingen zullen we die actieplannen wel in ons achterhoofd houden", besluit Verdoodt die ervan overtuigd is dat het een haalbare kaart is om de streefcijfers te halen. "De VRT heeft deze cijfers immers zelf bepaald."

Bron: De Redactie.be
________________________________________
MIJN MENING/ Persoonlijk vind ik diversiteit op het scherm of gewoon in de maatschappij op zich geen probleem, wel viel ik benadrukken dat we onze eigen cultuur niet verloochenen. Ik zou echter wel problemen hebben moest Martine Tanghe het nieuws gaat presenteren met bijvoorbeeld een hoofddoek of een rode stip op haar voorhoofd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2010, 16:11
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Zulke quota's heb ik altijd al absurd gevonden.
Een paar jaren geleden wilden ze er ook één invoeren voor Nederlandstalige muziek op de openbare netten, wat een waanzin. Je draait toch gewoon goede muziek op de radio,ongeacht de taal? Extra aandacht voor muzikanten van bij ons is zeker nodig, maar niet in de vorm van procenten die moeten gehaald worden.

Hier net hetzelfde: moet men niet kijken naar de bekwaamheid van personen, in plaats van hun kleur of geslacht?
Ik ben van mening dat men gewoon de meest geschikte persoon moeten kiezen, op basis van talent en competenties.
Ik juich diversiteit zeker toe, maar om dat nu in cijfers te gieten die moéten gehaald worden? Dat ruikt naar hyper-politieke correctheid...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.