actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2009, 21:44
Valerie.Vaes Valerie.Vaes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Itegem
Posts: 24
Stijging zeeniveau verdubbelt als Antarctica zou smelten

Smeltend Zuidpoolijs kan tegen het einde van de eeuw tot een stijging van de zeespiegel met 1,4 meter leiden. Bovendien dreigt de temperatuur in deze periode met drie graden Celsius te stijgen.

Een verrassende vaststelling is dat het gat in de ozonlaag het grootste deel van Antarctica de afgelopen dertig jaar voor een opwarming heeft beschermd. Maar het gebied zal in de toekomst de complete gevolgen van de klimaatswijziging ondervinden, waarschuwen wetenschappers kort voor de wereldklimaattop in Kopenhagen.

Oceaan
De opwarming met drie graden zal de grootste ijsvlakte weliswaar niet uit elkaar doen vallen. De stijgende temperaturen van de oceaan vormen een veel groter gevaar voor Antarctica. Het warme water vernietigt ijsbergen, die in zee drijven en tot nog toe als barrière de afsmelting vertraagden, aldus de wetenschappers. Afgezien van de gevolgen voor de wereldwijde zeespiegel beïnvloedt de opwarming van Antarctica ook het ecosysteem in het gebied. Het aantal pinguïns daalt, schelpdieren worden bedreigd.

Ozongat
Momenteel krimpt in het westelijke deel van de Zuidpool de ijsvlakte sterk, terwijl ze op andere plaatsen van het continent dan weer groeit. Reden voor de daar heersende koudere temperaturen zijn in elk geval een afkoelend effect van het ozongat, dat in de toekomst langzaam zal afnemen.

Het Scientific Committee on Antarctic Research (SCAR) heeft voor het rapport de nieuwste bevindingen van meer dan 100 topwetenschappers uit 13 landen samengevat. (dpa/afp/gb)

http://www.hln.be/hln/nl/5096/Kopen...u-smelten.dhtml


Dit bewijst nog maar eens dat het tijd is om actie te ondernemen! Het gaat immers om onze toekomst, en die van onze kindjes! Als wij nu niks doen, gaan we het ons nog beklagen denk ik. Ik hoop dat iedereen ondertussen beseft dat de klimaatsverandering geen roddel is. We merken het nu zelfs: Vorig jaar sneeuwde het in deze periode, nu is het nog 10°, wel iets om eens bij stil te staan denk ik. Ik hoop dat de grote vervuilers( USA, China...) hun best zullen beginnen doen om hun steentje bij te dragen om de opwarming terug te dringen. "Change" was een sleutelwoord in de campagne van Barack Obama, ik hoop dat hij nu die verwachtingen zal inlossen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.