actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2017, 09:32
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
In één jaar tijd 4000 extra vacatures in zorgsector

In één jaar tijd 4000 extra vacatures in zorgsector

Het aantal vacatures voor verpleeg- en zorgkundigen is in de loop van dit jaar geëxplodeerd, en dat terwijl het ook de voorbije jaren al knelpuntberoepen waren. In totaal telde de VDAB de eerste 10 maanden van 2017 al 9000 vacatures voor (hoofd)verpleegkundigen en 5000 voor zorgkundigen, zo berichten Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen woensdag. In beide categorieën is dat dubbel zo veel als in 2015. In één jaar kwamen er 4000 vacatures bij in de sector.

Volgens de VDAB zal de stijging zich vermoedelijk nog een tijd doorzetten. 'De zorgsector is enorm aan het groeien, en er is dus een grote nood aan werknemers', zegt woordvoerster Shaireen Aftab. 'De verklaring is dubbel. Enerzijds is er de vergrijzing van de bevolking. Anderzijds zien we dat ook het personeel aan verjonging toe is.'

Vooral woon-zorgcentra hebben het moeilijk om voldoende mensen te vinden.

Bron: De Knack, 29 november 2017, http://www.knack.be/nieuws/belgie/i...mal-932639.html

Mening: Dit is voor mij een zeer interessant artikel. Aangezien ik de voorbije stageperiode les heb gegeven over de bevolkingsevolutie, de vergrijzing van de bevolking en het tekort aan personeel in de zorgsector, sprak dit artikel mij onmiddellijk aan. Het is nu eenmaal een feit dat de bevolking vergrijst. Het aantal 65-plussers op zich is gestegen, maar ook het aandeel dat zij innemen in de bevolking neemt toe. Dit komt niet alleen door de gestegen levensverwachting, maar ook door het feit dat de generatie van de babyboomers ondertussen allemaal 65-plussers zijn. Meer en meer mensen komen dus terecht in zorgcentra en ziekenhuizen, vanzelfsprekend heeft deze sector dus ook meer arbeidskrachten nodig. Het aantrekkelijker maken van de zorgsector is naar mijn mening een eerste belangrijk iets dat het probleem zou kunnen oplossen. Er is reeds een campagne van de overheid om het tekort aan arbeidskrachten in de sector op te vullen, maar naar mijn mening mag deze nog grootser worden aangepakt, zodat er nog meer mensen bereikt kunnen worden.

Laatst aangepast door melanie.d*llen : 29th November 2017 om 09:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.