actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2014, 07:57
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Middelbare scholen: 'Tsunami op komst en er beweegt niets'

We zijn nog niet bekomen van het plaatsgebrek in de kleuterscholen of de onderwijsmensen uit het secundair hangen al aan de alarmbel. Vanaf 2018 zullen de scholen in de steden vollopen. De volgende Vlaamse regering zal onvermijdelijk met uitpuilende klassen te maken krijgen.

Kleine kinderen worden groot. Het plaatsgebrek op de basisscholen in de steden schuift onvermijdelijk op naar de middelbare scholen. ‘We zien een tsunami op ons afkomen, maar er wordt niets aan gedaan’, zegt een bezorgde Marc Driesen, algemeen directeur van de scholengroep Antigon 1 van het GO! in Antwerpen.

Toen in 2009 de capaciteitsproblematiek acuut werd in het basisonderwijs, was het alle hens aan dek. Jaar na jaar moest geld gezocht worden, extra klasjes ingericht, containerlokalen geplaatst.

Tegen 2018 zou het fenomeen ook toeslaan in het secundair onderwijs. We weten uit de prognoses van de Studiedienst van de Vlaamse Regering dat er een stevige aangroei van de tienerbevolking (10- tot 19-jarigen) zit aan te komen. Vooral de grote steden en de gemeenten in de Vlaamse Rand rond Brussel zullen ermee te maken krijgen. In Antwerpen komen er jaarlijks gemiddeld 500 tieners bij. In Gent een kleine 100.

Verschillen tussen basis- en secundair onderwijs
Maar hoe groot zal de impact op de middelbare scholen zijn? Daar heeft niemand een goed zicht op. Er bestaan namelijk verschillen tussen basis- en secundair onderwijs. In het middelbaar heb je nog veel dunbevolkte klassen die best nog wat extra leerlingen aankunnen. Klassen en ateliers worden ook niet continu gebruikt.

Het is evenmin te voorspellen wie welke richting zal kiezen. En dan is er nog de grotere mobiliteit van de leerlingen. Die gaan in het secundair verder van huis weg dan kleuters en lagereschoolkinderen. Chris Smits, secretaris-generaal van het katholiek secundair onderwijs, maakt zich daarom nog niet te veel zorgen.

Bron: De Standaard 09/04/2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140409_001

Mening: Het is in mijn ogen belangrijk dat het onderwijs zijn kwaliteiten niet verliest. Het gaat al lang de ronde dat er 'te weinig' leerkrachten zijn, maar als ik rondvraag doe bij mijn vrienden, of vrienden van vrienden, hoor ik veel afgestudeerde jongeren die het diploma van leerkracht lager onderwijs behaald hebben, en moeilijk een vaste job vinden. Hoe kan dit dan? Ik hoop dat het onderwijs zijn dimensie niet verliest door de 'Tsunami' die in 2018 op ons af zal komen, maar dat we ons hierop goed voorbereiden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th April 2014, 17:15
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
Ik volg Aaron volledig. Ondanks de overbevolking van verschillende scholen, mogen de lessen hun kwaliteit niet verliezen. Ik geloof wel dat het plaatstekort zich eerst zal voordoen in de ASO-richtingen en net als het watervalsysteem daarna in TSO en BSO om de vrij simpele reden dat in de beroepsgerichte opleidingen veel kleinere klassen zijn dan in een ASO of een STW of Handel. Ik vind dit niet direct positief want ik heb mogen meemaken dat er in een BSO heel veel verschillende leerlingen zaten en dat ik in deze 11 leerlingen meer tijd had gestoken dan in mijn ASO-richtingen waar ik vaak 24 leerlingen heb. De leerlingen uit een BSO hebben meer differentiatie nodig, als je de klassen gaat vergroten, gaan we minder differentiatie krijgen, meer leerlingen die zich vervelen en misschien ook meer schoolverlaters.

Is de hervorming van het secundair onderwijs dan nog altijd een slecht idee? De hervorming zou de scholen allemaal gelijk maken waardoor de overbevolking kan opgelost worden met een simpele: "Bij ons is er geen plaats meer, maar bij die school, 500 m verder nog wel." Het enige wat we dan moeten verwezenlijken is dat elke leerkracht ook wel degelijk inhoudelijk expert wordt en geen enkel van de zes domeinen wordt benadeeld. Misschien wel dingen om over na te gaan denken.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.