actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2007, 22:02
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Huidkanker

Huidkanker treft het vaakst de linkerkant van het lichaam

Kwaadaardige melanonen, die vaak het gevolg zijn van een te grote blootstelling aan zonlicht, zijn meestal te vinden op de linkerkant van het lichaam, zo meldt de Independent on Sunday.

En dat heeft mogelijk te maken met het feit dat we bij het zonnebaden doorgaans in zuidelijke richting liggen.

Melanomen zijn de ernstigste, dodelijkste vorm van huidkanker, en de voorbije twintig jaar is het aantal gevallen in de westerse wereld verdubbeld. Dat de oorzaak te zoeken is in ultraviolette zonnestralen is al lang bekend, en verklaart de vele soorten beschermende zonnecrème die op de markt zijn.

Nieuw is wel dat de tumoren vooral aan de linkerkant van het lichaam blijken op te treden. Dat blijkt uit onderzoek dat in Engeland, Schotland, Nederland, Australië en de VS werd uitgevoerd naar melanomen en waarvan de resultaten deze week verschijnen in het Europees vakblad Journal of Cancer.

De vorsers onderzochten ongeveer 100.000 tumoren en concludeerden dat in alle vijf de landen deze vorm van huidkanker veel vaker voorkwam aan de linker- dan aan de rechterkant van het lichaam.


Ik stel me de vraag welk nut dit heeft dat ze dit weten? Zouden ze beter niet het geld steken in het zoeken naar een oplossing om deze kanker te kunnen bestrijden? We weten al veel oorzaken van kanker. Bepaalde eetgewoontes, blootstelling aan veel zon, erfelijk,… maar in het bestrijden van kanker zijn ze helemaal nog niet ver. In mijn ogen staan ze bij sommige kankers zelfs nog op nul en weten we echt nog niets. Huidkanker is daar een voorbeeld van. Een professor in Leuven wist me zelfs te vertellen dat er dit jaar 32 gevallen waren binnengekomen met huidkanker. Al deze 32 zijn al overleden. Ik schrok hiervan en stel me dan toch de vraag of er niet dringend meer geld moet gestoken worden voor onderzoek naar kankerbestrijding. Ik heb liever dat ze het geld in de ziekte van deze tijd steken dan dat ze geld steken in het songfestival om Kate Ryan haar pleziertje te gunnen.

Er sterven zoveel mensen aan deze ziektes. Waarom doet de overheid er niet meer aan? De leeftijdsgroep tussen 35-60 wordt meer en meer toegetakeld. Tijd voor een dringende ingreep?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2007, 22:16
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Vlaams minister geeft 500.000euro voor proefproject screening darmkanker

Vanackere geeft 500.000 euro voor proefproject screening darmkanker

Vlaams minister van Volksgezondheid Steven Vanackere gaat 500.000 euro investeren in een proefproject om dikkedarmkanker systematisch te screenen.

Uit de acht ingediende proefprojecten heeft de minister dat van de Universiteit Antwerpen gekozen. Dat heeft het kabinet zaterdag bekendgemaakt.

Darmkanker is de tweede meest voorkomende kanker bij vrouwen en de derde kanker bij mannen, en in ons land sterven dagelijks twee mensen aan de ziekte. Nochtans zijn de kansen op genezing erg groot, 90 procent, wanneer de kanker vroeg genoeg opgemerkt wordt.


Uit dit artikel blijkt dat de overheid er wel iets aan wilt doen. Maar zal de mens niet altijd de wetenschap achterna lopen? Mijn visie over kanker is dat we het nooit volledig zullen kunnen bestrijden. De kankers worden agressiever en agressiever. Al zoekt de mens naar oplossingen, ze worden sterker en sterker. Toch denk ik dat wij zelf er ook op kunnen letten. Er wordt in de media wel verwezen naar wat de mogelijke oorzaken van kanker kunnen zijn. Maar beseffen we zelf wel hoe ‘gevaarlijk’ kanker is? We weten allemaal dat dit ernstige gevolgen kan hebben, maar weten we echt hoe fel je wel ‘aangetast’ wordt als je met deze vreselijke ziekte wordt geconfronteerd. Ik denk dat de media dit ons ook moet vertellen, want in mijn ogen wordt dit nog altijd wat afgeschermd. Als we wisten hoe zwaar en pijnlijk het wel kan zijn om zo’n ziekte te hebben..dan gaan we wel een stapje terugzetten, denk ik. Zouden er dan al niet een heel deel rokers hun sigaretje laten?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.