actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th August 2007, 20:40
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Duitse rechter verbiedt hoofddoek voor leraressen

Duitse rechter verbiedt hoofddoek voor leraressen


Op scholen in de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen mogen moslimleraressen geen hoofddoek meer dragen. Dat heeft de administratieve rechtbank van Düsseldorf vandaag bepaald naar aanleiding van een klacht van een lerares.



"Tegen schoolregels"

De lerares stapte in 1994 van het christelijke geloof over op het islamitische geloof. Volgens de rechtbank is een hoofddoek een religieus teken en dat botst met de schoolregels. Hiermee bekrachtigde de rechtbank het verbod op het dragen van een hoofddoek, dat sinds juni 2006 in de deelstaat geldt. De lerares gaat tegen de uitspraak in beroep, meldt De Telegraaf.


Ook verbod voor ambtenaren

Met het nieuwe vonnis geldt voor het eerst een rechterlijk verbod op het dragen van hoofddoekjes door ambtenaren in de deelstaat. Eerder werd het hoofddoekverbod voor werknemers in het algemeen door andere rechtbanken bekrachtigd. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs van de deelstaat liet weten ''zeer tevreden'' te zijn met het nieuwe vonnis. (hln)


Blog HLN, 14/08/07 18u21
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2007, 11:46
Stefanie De Ceuster Stefanie De Ceuster is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 52
Vorig jaar heb ik mijn eindwerk gemaakt over de islam, en toen heb ik gepraat met een paar moslim vrouwen.
Zij vertelden mij dat hun godsdienst hen de keuze liet om al dan niet een hoofddoek te dragen ( dus NIET verplicht).
Maar ook vertelde ze dat als je er dan voor koos er een te dragen je je wel hier aan moest houden en dat je hem dan niet te pas en te onpas terug af kon gooien.

Daarom begrijp ik niet zo goed waarom deze vrouw er dan voor heeft gekozen om een hoofddoek te dragen!
Ze wist immers toch dat ze er problemen mee zou krijgen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th October 2007, 00:16
Levi De Rademaeker Levi De Rademaeker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 58
Niet slecht, kan beter?

Het is waarschijnlijk wel goed dat ze dus in Duitsland een vast standpunt aannemen.
Dan weet men automatisch wat men moet verwachten.
Maar hier hangt alles natuurlijk van het onderwerp af waarbij ik niet weet wat te antwoorden omdat ik mezelf niet in de plaats van een moslim kan stellen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th October 2007, 10:57
de pietro's Avatar
de pietro de pietro is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 54
goede beslissing

regels zijn regels. ik vind dit een goede beslissing van de rechtbank, toch zeker voor een beroep als leerkracht. dit kan de leerlingen mss een beeld geven van de islam waardoor zij in conflict kunnen komen met hun ouders, om maar een voorbeeld te geven.

vrijheid van geloof is wel belangrijk, maar je moet zeker zien dat je andere (en zeker leerlingen) niet beinvloed om ook het geloof te nemen -> is een leerkracht geen rolmodel ???
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th October 2007, 19:25
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Als leerkracht ben je inderdaad een voorbeeld voor de leerlingen. Misschien is het daarom toch niet slecht dat in de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen het verbod geldt om een hoofddoek te dragen als leerkracht. Leerlingen nemen vaak gewoontes over van leerkrachten, daarom is het zeker een goede beslissing van de Duitse deelstaat.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th October 2007, 13:11
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Ik vind dat een leerkracht van een algemeen vak geen religieuze tekens mag dragen.
Omdat ik vind dat deze leerkrachten moeten openstaan voor alles goddiensten en geen voorkeur mogen hebben.
Als leerkracht van een religieus vak mag je natuurlijk wel een religieus teken dragen.
Ik vind het goed dat de regels die bestaan rond dit “probleem” worden toegepast door de rechter.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 2nd November 2007, 17:32
nathalie.laureys nathalie.laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 71
hoofddoeken

Het is goed dat hoofddoeken verboden zijn in scholen. Als in een school enkel leerlingen en leerkrachten zijn die bij de Islam behoren, dan vind ik het geen enkel probleem dat ze een hoofddoek dragen. Maar er zijn geen of weinig scholen waar enkel leerlingen zitten die bij de Islam behoren. Door hoofddoeken te dragen wordt er een duidelijk verschil gemaakt tussen de Islam en andere godsdiensten en dat is nu net wat ze niet willen. Iedereen wil gelijk behandeld worden. Dus laat die hoofddoeken maar weg.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 2nd November 2007, 23:49
Valerie De Cock Valerie De Cock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Emblem
Posts: 56
Waarom mag men in een school nu geen hoofddoek dragen? Ik heb hier echt het minste probleem mee. Ieder mens heeft toch het recht zijn geloofsovertuiging te uiten. Zolang je er geen andere mensen kwaad mee doet, zie ik hierin geen probleem. Vroeger droegen de zusters toch ook een hoofddoek. Mag je dan ook geen halskettinkje met een kruisje dragen? Dan uit je toch ook je geloof.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 26th November 2007, 11:40
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: borsbeek
Posts: 78
Ik vind ook dat je geen hoofddoek mag dragen. Een leerkracht is een rolmodel en mag geen voorkeur hebben voor een bepaalde godsdienst. Ze mag dit in de klas niet laten zien, want dan beïnvloedt ze leerlingen. Dit is voor de politiek toch ook zo. Een leerkracht mag in zijn of haar klas geen politiek standpunt innemen. Dan vind ik dat dat voor de verschillende godsdiensten ook zo moet zijn.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 27th November 2007, 19:59
Smolders.Lizzy Smolders.Lizzy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 50
Een leerkracht heeft inderdaad een modelfunctie. Ik heb zelf geen probleem met mensen die een hoofddoek dragen, maar misschien is het goed dat er als leerkracht geen hoofddoek mag gedragen worden. Ik vind dat je je geloof ook diep kan beleven zonder enige vorm van uiterlijk vertoon. Misschien is er op dat vlak nog een mentaliteitsverschil. Maar van mij mag deze vrouw gerust een hoofddoek dragen buiten de les of als ze een levensbeschouwlijk vak geeft. Ik vind dat de mensen die naar ons land komen zich toch enigzins moeten aanpassen aan ons en wij niet aan hen. Ik heb er geen probleem mee als allochtonen naar België komen. Maar dan vind ik wel dat zij onze taal moeten leren en onze maatschappij moeten respecteren. Als wij naar het buitenland zouden gaan wonen moesten wij dit ook. En als de Duitse regering dan beslist dat deze vrouw geen hoofddoek mag dragen als leerkracht dan accepteer ik deze beslissing.

Lizzy,

Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.