actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2016, 07:46
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Comité P is niet meer van deze tijd

Het zijn frustrerende tijden voor de politie. Vooral de terro-speurders liggen onder vuur. Er moet een nieuw controlesysteem komen, vindt politiebaas Catherine De Bolle.

De commissaris-generaal Catherine De Bolle werd voor het eerst gehoord door de parlementaire onderzoekscommissie 22/3, en verdedigde er haar terro-speurders te vuur en te zwaard. Wie de rapporten van toezichthouder Comité P bekijkt, zou haast denken dat de arrestatie van topterrorist Salah Abdeslam in Molenbeek een lucky shot is in wat verder als een beschamend blunderboek leest. De Bolle: ‘Geloof mij, iederéén van ons ziet de aanslagen als een falen. We moeten en zullen hier lessen uit trekken. Maar zeggen dat onze mensen niet goed werken, vind ik er zwaar over.’

Hoewel De Bolle zich 'niet uitspreekt over de rapporten van het Comité P', heeft ze wel aan de commissie gevraagd om een ander systeem van controle te organiseren. 'We moeten ketengericht werken, dan moet er ook een ketengerichte evaluatie zijn.’

'De wetgever heeft genoeg creativiteit om een nieuw systeem uit te dokteren. Momenteel heeft het Comité P niet de wettelijke mogelijkheid om iemand anders dan de politie te onderzoeken, maar men kan misschien de Comités P en I samenvoegen, een nieuwe methodologie uitwerken, of een heel nieuw orgaan oprichten.’

‘Het stoort mij dat wij de enigen zijn die zwaar gecontroleerd worden. Zodra een dossier naar justitie verhuist, stoppen de controles. Er is de Hoge Raad voor de Justitie (HRJ), maar bij mijn weten heeft die geen onderzoek geopend naar de gerechtelijke acties in de aanloop naar de aanslagen in Parijs en Brussel. Waarmee ik niet wil beweren dat daar fouten zijn gebeurd, welteverstaan.’

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161028_02546036 (29/10/2016)

Eigen mening: Ik deel overwegend mijn mening met die van De Bolle. Enerzijds is het belangrijk dat het Comité nagaat welke eventuele fouten zijn gebeurd in de aanloop naar de aanslagen, maar dit moet inderdaad bij meerdere diensten gebeuren. Anderzijds ben ik voornamelijk van mening dat de Comités hoofdzakelijk bezig zijn met het aanwijzen van een zondebok. Er zijn mogelijk fouten begaan in de aanloop naar de aanslagen, maar deze hadden niet voorkomen kunnen worden. Het is voor de politie en andere diensten onmogelijk om volledig in het hoofd van de daders te kruipen. Bovendien ontwikkelen de terroristen mee met de vooruitgang die de politie maakt. De terroristen leggen geen contact met elkaar met een standaardtelefoon, zij gebruiken diverse methoden die nauwelijks onderschept kunnen worden. Wanneer de politie een specifieke methode kan onderscheppen, passen de terroristen deze simpelweg aan. Ik vind het niet geschikt dat de Comités de vinger wijzen naar de politie. De echte daders van deze aanslagen zijn de terroristen, niet de onderzoekers.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 29th October 2016 om 08:10.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.