actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2009, 12:15
maxim.verbueken maxim.verbueken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 24
Stuur een bericht via MSN naar maxim.verbueken
Echtpaar in de boeien geslagen na kiekje op ijspiste

GENT - 'Nooit zijn we zo vernederd geweest! En dat in het bijzijn van ons zoontje.' Luc en Sandy Van Hulle, zaakvoerders van restaurant 'tKlaverblad in het Patershol, trillen nog altijd na van verontwaardiging. Dinsdagavond kwamen ze onzacht in aanvaring met drie politieagenten op de ijspiste. Geert Neyt

'Zou ik daar nu mee naar de dokter gaan?' vraagt Sandy Van Den Bergen (39) zich af, terwijl ze haar rode, gezwollen polsen toont. 'Drie keer heb ik gesmeekt om de handboeien los te maken, maar ik heb ze een uur moeten dragen.'

Pijnlijke polsen of niet, vandaag moet ze opnieuw aan de slag in haar restaurant 't Klaverblad dat ze samen met haar man Luc Van Hulle (44) al achttien jaar uitbaat in het hart van het Patershol. 'Zo'n machtsmisbruik van de politie heb ik nog nooit meegemaakt', foetert haar man Luc. 'En dat voor het oog van ons zoontje en klanten van ons. De vernedering was totaal.'

'Nu afgeven!'

Het incident speelde zich dinsdagavond af op de ijspiste op het Braunplein. 'Het was voor ons een verlofdag en onze zoon Laurenzo had de hele dag gestudeerd voor zijn examens', vertelt Luc Van Hulle. 'Daarom wilden we hem nog even laten schaatsen op de piste.'

Nadat ze met een bevriend koppel een fles cava hadden aangebroken, vroeg Sandy een beetje lacherig aan drie jonge agenten die in uniform aan de toog een chocomelk dronken, of ze mee op de foto wilden. 'Ze weigerden. Geen probleem. Maar toen Luc aanstalten nam om met zijn i-Phone een kiekje te maken van mij en onze vrienden kwamen ze naar ons toe.'

'Toevallig stonden de agenten op de achtergrond', zegt Luc. 'Maar ik had niet de tijd om af te drukken. Geef me die iPhone!, klonk het bevel.' 'Waarom?' vroeg ik.

'We hebben gezegd dat we niet op de foto willen.''Maar jullie staan niet op de foto.' 'Gij gaat die iPhone nu afgeven!'

Walkietalkie gestolen

'Ik weigerde omdat ik niks misdaan had, waarna ze mijn paspoort vroegen. Ik weigerde weer. Plots wrong er één mijn arm achter mijn rug, duwde me met mijn gezicht tegen de wand en sloeg me in de handboeien.'

'In het tumult had de vrouwelijke flik haar walkietalkie laten vallen. Ik raapte die op, en toen ik vroeg of ze niks verloren had, greep die vrouw me ook vast, deed ook mij handboeien om en pakte me op', zegt Sandy. 'Omdat ik haar walkietalkie zou gestolen hebben!'

Even later werden man en vrouw afgevoerd terwijl hun kind geschokt achterbleef bij hun vrienden. 'Het leek wel of we zware criminelen waren', zegt Luc. 'Zo'n twintigtal mensen die hadden toegekeken, klapten in hun handen om de politie te feliciteren. Ironisch natuurlijk.'

Uiteindelijk werden ze na een uur vrijgelaten en konden ze met hun zoontje weer naar huis. Het echtpaar benadrukt dat ze tijdens het verhoor op het hoofdbureau door andere agenten wel voorkomend en correct werden behandeld. 'Maar wat die drie deden, was vernederend, nergens voor nodig en totaal buiten proportie. Volgens ons dachten die flikken dat we een foto wilden maken om door te spelen aan hun bazen omdat ze daar koffie stonden te drinken.' Het echtpaar diende gisteren officieel klacht in tegen de agenten. De politie kon gisteren enkel bevestigen dat het onderzoek naar de interventie was opgestart.

Bron: www.nieuwsblad.be

Eigen mening: Dit is een regionaal nieuwbericht. Maar ik vind dat het wel even mag vermeld worden dat meer en meer politiemensen misbruik maken van hun macht. Uit dit artikel blijkt nogmaals dat ze ook totaal niet luisteren naar enig excuus dat een burger te zeggen heeft. Wat de politie denkt en heeft gezien is de waarheid en niets anders, zo gaat dat. Dit vind ik niet kunnen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2009, 21:34
Elise.Laureys Elise.Laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 94
Echtpaar in de boeien geslagen na kiekje op ijspiste

Als het verhaal van de familie Van Hulle klopt, kunnen we stellen dat de reactie van de agenten op dit gebeuren heel erg overdreven was. Als de agenten dachten dat de mensen toch foto's van hen gemaakt hadden konden ze eerst op een vriendelijke manier vragen om de foto's te bekijken. Daarvoor moesten ze deze mensen toch niet onmiddellijk in de boeien slaan en hen behandelen als zeer zware criminelen!? Of wilden ze op die manier hun eigen fout herstellen of goedmaken? Ze stonden immers iets te drinken tijdens hun diensturen. Was dat wel toegelaten? Ik vind het zeker terecht dat de familie Van Hulle een klacht indient tegen zulk een behandeling en dat de betrokken agenten, indien de feiten juist zijn, een passende sanctie opgelegd krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.